دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: عبدالله گل، وزیر امورخارجه ترکیه و نامزد احراز پست ریاست‌جمهوری این کشور در واکنش به فشار احزاب اپوزیسیون و ارتش اعلام کرد قصد انصراف از نامزدی‌اش را ندارد.

به گزارش روزنامه زمان چاپ ترکیه، گل با تاکید بر این که نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری تصمیمی یک شبه نبوده که اکنون از آن چشم‌پوشی شود از تلاش احزاب سکولار و ارتش برای اعمال فشار به حزب حاکم عدالت و توسعه (AK) با اخلال  در روند برگزاری انتخابات و ایجاد ناآرامی‌های مدنی انتقاد کرد.

اظهارات گل با مصاحبه رسانه‌ای تولیا توغچو، رئیس دادگاه قانون اساسی ترکیه مقارن شد که اعلام کرده رای این دادگاه در مورد شکایت حزب اپوزیسیون جمهوری‌خواه خلق که اعتقاد دارد رأی‌گیری دور اول انتخابات ریاست جمهوری به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان در روز رأی‌گیری فاقد وجاهت قانونی است، حداکثر طی 24 ساعت آینده صادر خواهد شد.

این رأی در حالی قرار است طی امروز یا فردا اعلام شود که دور دوم انتخابات پارلمانی برای تعیین رئیس‌جمهور ترکیه فردا برگزار می‌شود. حزب حاکم ترکیه از برگزاری تظاهراتی گسترده در آنکارا و استانبول در اعتراض به نامزدی گل برای ریاست جمهوری و دفاع از ارزش‌های سکولار به عنوان اخلال در نظام مدنی کشور یاد کرده و خواستار توقف این گونه اقدامات شده است.

در صورت ادامه بن‌بست جاری احتمال می‌رود حزب حاکم خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شود اگر چه عبداللطیف نسر، معاون نخست‌وزیر ترکیه دیروز تاکید کرد دولت هیچ تصمیمی برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی ندارد.

کد خبر 20886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز