یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: عبدالله گل کاندیداتوری خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس گرفت.

به نوشته ال موندو، این تصمیم از سوی عبدالله گل وزیر امور خارجه ترکیه پس از آن اعلام شد که اکثریت لازم برای رای گیری در پارلمان این کشور احراز نشد.

بولنت ارینک از حزب عدالت و توسعه اعلام کرد:در جلسه‌ای که برای رای گیری تشکیل شده بود، 358 نفر حضور داشتند، در حالی که برای رسمیت یافتن جلسه انتخاب رئیس جمهور دست کم باید 367 نماینده رای می‌دادند.

دومین دور رای گیری پس از آن روز یکشنبه 6 مه برگزار شد که نتیجه اولین دور انتخابات ریاست جمهوری به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان در مجلس ملی ترکیه توسط دادگاه قانون اساسی این کشور باطل اعلام شده بود.

در هردو بار احزاب مخالف دولت، بویژه حزب خلق ترکیه از حضور در جلسه رای گیری به منظور از اکثریت انداختن مجلس خودداری کرده بودند.حزب عدالت و توسعه به تنهایی دارای 353 نماینده در مجلس ملی ترکیه است.

با این حال این تعداد نماینده برای انتخاب رئیس جمهور کافی نیست و رای مثبت 367 نماینده به کاندیدای ریاست جمهوری ضروری است.در واقع دو سوم از نمایندگان مجلس ملی ترکیه باید به کاندیدای احراز مقام ریاست جمهوری رای مثبت بدهند.

عبدالله گل پس از به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان در مجلس ملی ترکیه در سخنانی گفت:از این بابت ناراحت نیستم، پس از این اتفاق دیگر کاندیداتوری مجدد من بی مورد خواهد بود.

کد خبر 21294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز