شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ده‌ها هزار تن از هواداران رژیم لائیک ترکیه در آنکارا در تظاهراتی با عنوان "مراقبت از جمهوری" علیه نخست‌وزیر این کشور شعار دادند.

به گزارش ایرنا در این تظاهرات که "انجمن هواداران افکار آتاترک" سازماندهی کرده بود، هواداران احزاب سیاسی "جمهوریخواه خلق"، "دمکرات چپ" و جمعی از اعضای سازمان‌های غیر دولتی ترکیه از سراسر این کشور شرکت کردند.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعار علیه دولت، با نامزدی "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر برای تصدی ریاست جمهوری مخالفت کرده و خواهان انتخاب یک رییس جمهوری لائیک شدند.

این تظاهرات به آرامی برگزار شد و هزاران تن از شرکت‌کنندگان پس از پایان تظاهرات، محل تظاهرات را به سوی مقبره "آتاترک" ترک کردند.

گفته شده است شرکت حدود ‪ ۲۰۰‬هزار تن در این تظاهرات، برای محافل خبری، حتی برای خود ترتیب‌دهندگان این تظاهرات غیر منتظره بود.
سه شبکه تلویزیونی تظاهرات را بطور مستقیم پخش کردند و دیگر شبکه‌های تلویزیونی نیز با برقراری ارتباط مستقیم از این تظاهرات خبر و گزارش منتشر کردند.

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه (اواخر اردیبهشت ماه آینده) مخالفان اردوغان تبلیغات گستره‌ای را برای جلوگیری از نامزدی وی به این مقام آغاز کرده‌اند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات شعارهای "راه کاخ ریاست جمهوری به روی طریقت‌های مذهبی مسدود است"، "ترکیه، لائیک است و لائیک خواهد ماند" و "فعالیت‌های طریقت‌ها متوقف شود" سر دادند.
قرار است از روز دوشنبه 27 فروردین نامزدهای ریاست جمهوری ترکیه معرفی شوند.

رییس جمهوری ترکیه را مجلس این کشور انتخاب می‌کند و حزب حاکم "عدالت و توسعه" از آرای کافی برای انتخاب اردوغان به مقام ریاست جمهوری برخوردار است.

هنوز اردوغان نامزدی خود برای ریاست جمهوری را اعلام نکرده است، ولی محافل لائیک و ملی گرا در ترکیه با عنوان این که در صورت انتخاب اردوغان یا نماینده دیگری از حزب حاکم به ریاست جمهوری، سه پست مهم کشور (ریاست جمهوری، نخست وزیری و ریاست مجلس) در اختیار حزب حاکم عدالت و توسعه قرار خواهد گرفت، از مدتی پیش مخالفت شدیدی را آغاز کرده‌اند.

کد خبر 19569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز