چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

ترکیش دیلی: روسیه که بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی دنیا و تأمین‌کننده اصلی گاز طبیعی اروپاست، تلاش خود را اخیراً معطوف به مسدود کردن پروژه خط لوله گاز طبیعی « نابوکو »کرده که گاز طبیعی آسیای مرکزی را از طریق ترکیه به اروپا می‌برد.

این خط لوله از حمایت نیرومند آمریکا و اروپا برخوردار است و تلاش روسیه برای مسدود کردن آن نگرانی ترکیه و اتحادیه اروپا را برانگیخته است.

« نابوکو » یک پروژه چند ملیتی است با مشارکت و حضور ترکیه، بلغارستان، رومانی، مجارستان و اتریش که شرکت‌هایی از همه این کشورها در این پروژه حضور دارند. تحقیقات درباره امکان اجرایی شدن این پروژه را اتحادیه اروپا انجام داده است.

ساخت این خط لوله نیز قرار بود در سال 2008 شروع شود و اولین جریان گاز طبیعی از دریای خزر به سوی اتحادیه اروپا هم از سال 2012-2011 در این خط لوله سرازیر شود. این پروژه به متنوع شدن منابع انرژی اروپا کمک کرده و وابستگی این قاره را به انرژی روسیه کم می‌کند. این می‌تواند انگیزه نیرومندی باشد برای کارشکنی روسیه در مسیر احداث این خط لوله.

ماه گذشته دولت مجارستان اعلام کرد که با شرکت گازپروم که از غول‌های گاز طبیعی روسیه است، برای خرید گاز طبیعی به توافق رسیده است. این گاز از خط لوله( Blue Stream  (2  که از رقبای جدی« نابوکو » است به مجارستان منتقل می‌شود. این تصمیم دولت مجارستان نه‌تنها در اروپا بلکه در ترکیه هم نگرانی شدیدی به‌وجود آورده است. این تحولات از سوی دیگر اهمیت استراتژیک ترکیه را در روند مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه اروپا افزایش می‌دهد.

مقامات اتحادیه اروپا رسماً اعلام کرده‌اند که روند توافق‌های گازی مجارستان با روسیه را زیر نظر دارند و در عین حال تاکید کرده‌اند که انتظار ندارند کشور مجارستان سیاست‌های انرژی اتحادیه اروپا را نقض کند.

اتحادیه اروپا برای تامین 60 درصد از انرژی گازی خود به روسیه وابسته است و برای رفع و یا کاهش این وابستگی تلاش می‌کند منابع دیگری برای تامین انرژی خود فراهم کند. اروپا برای تامین این منابع متنوع‌تر در دریای خزر و آسیای میانه و خاورمیانه به دنبال منابع جدید گازی است. این موضوع به سیاست رسمی اتحادیه اروپا تبدیل شده و با خارج شدن از چارچوب سیاسی و اقتصادی، شکل امنیتی به خود گرفته است.

در این میان روسیه هم بیکار نمی‌نشیند. به گفته مقامات ترکیه، هدف اصلی روسیه توقف کار ساخت خط لوله « نابوکو » نیست بلکه مسکو می‌خواهد تا خودش از طریق این خط لوله گاز طبیعی به فروش برساند.

روسیه با به‌دست آوردن این خط لوله در واقع مسیر مستقیمی به سوی مصرف کنندگان اروپایی خواهد یافت به طوری که در این مسیر تازه و مستقیم دیگر اوکراین و بلاروس حضور ندارند.

اما این سناریو هم نیازمند مشارکت ترکیه است و از سوی دیگر موقعیت ترکیه را به عنوان یک کشور ترانزیتی مهم تهدید می‌کند. اگر ترکیه بر سر این موضوع با روسیه پای میز مذاکره بنشیند دیگر از سوی اتحادیه اروپا یک شریک مطمئن و قابل اعتماد نخواهد بود.

آمریکا در مقابل کارشکنی روسیه در راه ساخت خط لوله « نابوکو » بی‌کار نمی‌نشیند.

واشنگتن در تلاش است تا ترکمنستان را به لغو توافقنامه‌ها و قراردادهایش با روسیه برای خرید دو تریلیون متر مکعب گاز طبیعی از این کشور تا سال 2028 متقاعد کند. این کار خشم شدید روسیه را به دنبال خواهد داشت.

3 آوریل

کد خبر 18826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز