یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین واشنگتن پست مطلبی دارد با عنوان "تمایل جدید بوش برای تغییر مسیر" که ایرنا انرا گزارش کرده است

روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" در گزارشی با عنوان "تمایل جدید بوش برای تغییر مسیر" نوشته است ، همان رییس جمهوری که تا دو هفته قبل ایده مذاکره با ایران و سوریه را رد کرده بود، هم‌اکنون در حال اعزام نمایندگانی به نشست منطقه‌ای در بغداد است تا با تهران و دمشق مذاکره کنند

واشنگتن پست روز یکشنبه نوشت : برای بوش تصمیم هفته ‌گذشته تازه‌ترین نمونه از چندین مورد تغییرات در مورد مسائلی است که او زمانی از پذیرفتن آنها خودداری می‌کرد.

به نوشته این روزنامه ،از زمانی که دمکرات‌ها کنترل کنگره را به دست گرفتند، رییس جمهوری آمریکا دونالد رامسفلد وزیر دفاع خود را از این سمت برکنار، اجازه برگزاری مذاکرات مستقیم با کره شمالی را صادر، نیروی نظامی بیشتری به عراق اعزام و موافقت کرد در مذاکرات صلح خاورمیانه درمورد حدود کشور فلسطین بحث کند و حتی پیشنهاد کرده است برای میلیون‌ها آمریکایی مالیات را افزایش دهد و این درحالی است که بوش زمانی با همه اینها مخالفت بود.

"لی همیلتون" ‪ Lee Hamilton‬نماینده سابق کنگره آمریکا که به‌ همراه جیمز بیکر به صورت مشترک ریاست گروه تحقیقات عراق را برعهده داشت و در گزارش خود پیشنهاد کرده بود کاخ سفید با تهران و دمشق وارد مذاکره شود با اشاره به اینکه از آغاز این تحولات در دولت کاخ سفید متعجب نشده است گفت : واقعیات شرایط برای آنها در حال آشکارتر شدن است.

وی افزود : روسای جمهور در نهایت به میراث دوران ریاست جمهوری خود توجه می‌کنند و او متوجه شده که در برخی از این مسائل بین‌المللی موفقیت‌های زیادی به دست نیامده است.

واشنگتن پست می‌نویسد : برخی از تغییرات بوش نیز توسط دمکرات‌ها و برخی از جمهوریخواهان مورد استقبال قرار گرفته است.

"وارن رادمن" "‪ "Warren Rudman‬از سناتورهای سابق حزب جمهوریخواه در مجلس سنا که از متحدان پدر بوش بوده است نیز اظهار داشت هر دولتی، از جمله دولت کنونی، بایستی با واقعیاتی که به مرور زمان تغییر می‌کنند روبرو گردد. من از این تنفر دارم که دولتی را ببینم که آنقدر سفت باشد که به این تغییرات واکنشی نشان ندهد.

واشنگتن پست نوشته است: در حقیقت همه سیاستمداران در زمانی مجبور به تغییر رویه می‌شوند.

به نوشته این روزنامه ، بوش موضع خود در مورد مذاکره با ایران و سوریه را ماه گذشته در یک کنفرانس خبری کاملا مشخص کرده بود و گفته بود تنها زمانی با آنها وارد مذاکره خواهد شد که این مذاکرات به نتیجه برسد ، ولی تنها دو هفته بعد او موافقت کرد بدون آنکه هیچ کدام از پیش شرطهای وی برآورده شود در چارچوب کنفرانس همسایگان عراق و قدرت‌های بزرگ جهان (با حضور ایران و سوریه) شرکت کند.

"مایکل لدین" ‪ Michael Ledeen‬که یک محافظه کار و از محققان موسسه آمریکایی اینترپرایز است با ابراز خشم از این تغییر موضع کاخ سفید اظهار داشت ،"هرگز دولتی را ندیده ام که بین اظهارات علنی رییس جمهوری آن و اقدامات آن این اندازه اختلاف وجود داشته باشد. اظهارات رییس جمهور باید بیانگر سیاست باشد ولی در این دولت ما شاهد چنین چیزی نیستیم."
این مخالف سرسخت ایران که شدیدا از سوی نهادهای صهیونیستی پشتیبانی می شود، گفته است آنها مشغول یک جنگ علنی علیه ما هستند و به همین خاطر آمریکا نباید با آنها وارد مذاکره شود ، زیرا آنها هیچ علاقه‌ای به ایجاد امنیت در عراق ندارند.

واشنگتن پست به نقل از اسکات رید ‪ Scott Reed‬که در انتخابات ریاست جمهوری سال ‪ ۱۹۹۶‬شرکت داشت ، گفته است "ممکن است مردم با گرمی از این تغییرات دولت بوش استقبال کنند و بار دیگر میزان حمایت‌ها از وی افزایش یابد".

به گفته "رید"، "آنها(دولت بوش) هم اکنون به گونه‌ای عمل می‌کند که در کتاب‌های تاریخ به خوبی از آن یاد شود"

کد خبر 17135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز