همشهری آنلاین: گاردین فاش کردبیشتر اطلاعات محرمانه‌ای که دولت آمریکا درباره تاسیسات هسته‌ای ایران در اختیار بازرسان سازمان ملل قرار داده ، بی‌اساس است.

به گزارش ایرنا از لندن این نشریه روز جمعه به نقل از منابع دیپلماتیک در وین ، محل استقرار "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی"، نوشت: بخش اعظم به اصطلاح سرنخهائی که سیا و دیگر سازمان‌های جاسوسی آمریکا درباره مراکز فرضی مخفی تسلیحاتی ایران ارائه کرده‌اند، به بن بست رسیده است.

یکی از این منابع که دسترسی گسترده و دقیقی به نتایج بازرسی‌های آژانس دارد به گاردین گفت: آنها (آمریکائی‌ها) فهرستی از اماکن را به ما دادند.

پس از جستجوی بازرسان از برخی اماکن نظامی، اثری از فعالیت‌های ممنوعه هسته‌ای در آنها مشاهده نشد.

گاردین یکی از این موارد بی‌اساس را گزارش سیا درباره ساخت کلاهک اتمی موشک معرفی کرد که سازمان آمریکائی گفته بود، اطلاعات آن را از یک رایانه قابل حمل از جاسوسان خود در ایران بدست آورده است.

گزارش می‌افزاید: این ادعا در حد "سند جعلی" بوده و کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به صحت آن ابراز تردید کرده‌اند.

یک مقام آژانس در این‌ باره به گاردین گفت: اگر کسی برنامه مخفی داشته باشد، هیچ وقت آن را روی لپ تاپ نمی‌ریزد. ضمن اینکه تمام این اطلاعات هم به زبان انگلیسی بوده و نه زبان فارسی.

نشریه انگلیسی تبلیغات بی‌پایه و سندسازی جعلی دولت آمریکا را یادآور اقدامات مشابه هیات حاکمه واشنگتن برای حمله به عراق دانسته و همزمانی آن را با آغاز هیاهوی زمینه‌سازی ارسال پرونده ایران از آژانس به شورای امنیت قابل توجه اعلام کرده است.

کد خبر 16447

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز