سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در روزهایی که فروش خوب «گذشته» و «چه خوبه که برگشتی» امیدها را به گیشه بازگردانده است، نگرانی‌ها نسبت به وضعیت سینماها همچنان ادامه دارد.

سینما


ریزش مخاطبان یکی از مهم‌ترین معضلات سینمای ایران در سال‌های اخیر بوده است؛ اتفاقی که از اوایل دهه 80 شکل بحران به خود گرفت و در 4 سال اخیر این بحران نگران‌کننده‌تر از همیشه شده است؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت 70درصد سینماهای فعال کشور در شرایط مناسبی به‌سر نمی‌برند. در تهران جز چند پردیس سینمایی و سینماهایی چون فرهنگ، ایران و استقلال، اغلب سالن‌های فعال در بیشتر اوقات سال در کسادی به‌سر می‌برند. تعداد فیلم‌هایی که در سال تا حدودی موج ایجاد می‌کنند و تماشاگران را به سینما می‌آورند کمتر از انگشتان یک دست است. به همین دلیل وضعیت فروش فیلم‌ها در یک برآورد کلی، در اغلب سینماها آنقدر پایین است که بسیاری از سینماداران از پس پرداخت هزینه‌های جاری‌شان نیز برنمی‌آیند. برخی از کارشناسان اکران و سینماداران اعتقاد دارند سازمان سینمایی در تجهیز و حمایت از سینماها چنان که باید عمل نکرده است. شاید اگر بخشی از بودجه‌های کلانی که صرف تولیدات پرهزینه فاخر شد به سینماها اختصاص می‌یافت امروز وضعیت سالن‌ها بهتر از شرایط فعلی بود که بسیاری از آنها را در آستانه ورشکستگی کامل و تعطیلی قرار داده است. آنچه در اکران 3 ماه اول سینماها گذشت نشان‌دهنده این نکته است که جز چند استثنا، اغلب فیلم‌های اکران بهار به فروش بالایی دست پیدا نکردند. باتوجه به اینکه سال91 هم به‌لحاظ اقتصادی، سال خوبی برای سینمای ایران محسوب نشد، حالا سینماداران مانده‌اند و سالن‌هایی که دیگر دخل و خرجشان جور درنمی‌آید.

دیروز رئیس انجمن سینماداران ایران با بیان اینکه میزان فروش گیشه سینماها در بهار امسال بسیار پایین بوده است، تأکید کرد: سینماها در وضعیت خطرناکی قرار دارند. محمد قاصد اشرفی درباره میزان فروش سینماها در 3 ماه نخست امسال گفت: اگر بخواهیم تحلیل درستی از وضعیت فروش داشته باشیم می‌توان گفت که نمایش چند فیلم مانند «رسوایی»، «برف روی کاج‌ها» و چه خوبه که برگشتی در رونق سینماها و اقتصاد آن تأثیر مثبتی به‌وجود آورد. او ادامه داد: در روزهای اخیر هم اکران فیلم گذشته فرهادی آغاز شده و امیدواریم نمایش این فیلم باعث رونق سالن‌های سینما شود. البته این فیلم حیف شد، چون اگر دوبله می‌شد به فروش بسیار بالایی دست پیدا می‌کرد، درحالی‌که در سینماهای بالای شهر فروش زیادی داشته و در بقیه سالن‌ها آنطور که باید از آن استقبال نشده است. اشرفی به‌ایسنا گفت: با این حال به‌جز سه چهار فیلمی که ذکر شد بقیه فیلم‌ها در 3 ماه گذشته اصلا فروشی نداشتند و می‌توان گفت درمجموع فروش بهار امسال بسیار پایین بوده است.

رئیس انجمن سینماداران همچنین مطرح کرد: باتوجه به هزینه‌ها و تورم بالا، مسلم است که سینماها در پرداخت هزینه‌های خود عاجز باشند و ما دستمان به جایی نرسد، چون هرچه این وضعیت بد را اعلام کردیم و هشدار دادیم هیچ گوش شنوایی وجود نداشت. به‌نظر می‌رسد سالن‌های سینما اصلا در سبد فرهنگی کشور دیده نمی‌شوند، به‌طوری‌که سالن‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند. اگر هم مسئولی به سینما فکر می‌کند فقط به تولید کمک می‌کند. همه فکر می‌کنند سینما فقط تولید فیلم است و کسی به‌فکر سالن‌های سینما نیست. در چنین شرایطی شاهدیم که به نمایش فیلم و وضعیت سالن‌های سینما مخصوصا در این دوره، توجهی نشده است. وی در پایان تاکید کرد: سینماها در وضعیت خطرناکی قرار دارند و اگر مسئولان کمکی نکنند باید پاسخگوی عواقبی باشند که دامن سالن‌های سینما را گرفته است.

کد خبر 220232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز