یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سینماهای تهران پس از چند روز پرهیاهو که تحت تاثیر اتفاقات سیاسی و ورزشی قرار داشت با اکران فیلم «گذشته» جانی تازه گرفته‌اند.

تا هفته گذشته تب‌وتاب انتخابات و مسابقات مهم تیم ملی فوتبال کشورمان در راه صعود به جام‌جهانی تا اندازه‌ای گیشه سینماها را تحت تاثیر قرار داده بود.

فروش آخر هفته فیلم‌های روی پرده نشان داد که سینما با شرایطی قابل قبول به استقبال فصل تابستان می‌رود. البته سهم اصلی این موفقیت را باید به حساب فیلم تازه‌اکران‌شده فرهادی و کمدی مهرجویی دانست ولی با بالارفتن فروش این فیلم‌ها، وضعیت گیشه بقیه آثار روی پرده هم بهبود یافت.

‌ ‌ گذشته: فیلم تازه اصغر فرهادی شروعی توفانی در 3‌روز اول اکرانش داشت. این فیلم که به عنوان محصول سینمای فرانسه بر پرده آمده، زبانش فرانسوی است و زمانش 2 ساعت و 10دقیقه و با زیرنویس هم به نمایش درمی‌آید در 3 روز اول اکران خود در تهران توانست نزدیک به 130میلیون تومان بفروشد. فرهادی این فیلم را پس از موفقیت همه‌جانبه «جدایی نادر از سیمین» در فرانسه کلید زد؛ فیلمی که در جشنواره کن نیز حاضر بود و همزمان با ایران در بسیاری از کشورها روی پرده رفته است. برنیس بژو، طاهر ر‌حیم، علی مصفا، پائولین بورلت و بابک کریمی ازجمله بازیگران این فیلم هستند. گذشته تنها فیلم روی پرده است که می‌توان گفت فقط به دلیل شهرت و اعتبار کارگردانش خوب می‌فروشد.

‌ ‌ بی‌تابی بی‌تا: میان فیلم‌هایی که از چهارشنبه 22خرداد روی پرده آمده‌اند فیلم مهرداد فرید وضعیت بهتری در گیشه دارد. بی‌تابی‌ بی‌تا مضمونی اجتماعی دارد و احتمالا بیش از هر چیز روی حضور حامد بهداد برای رسیدن به گیشه مطلوب حساب باز کرده است. فروش بی‌تابی بی‌تا گرچه نسبت به 2فیلم دیگری که همزمان با این اثر سینمایی روی پرده آمده‌اند بهتر است ولی می‌توان گفت فیلم مهرداد فرید هم هفته اول اکرانش را چندان با موفقیت سپری نکرده است. این فیلم پس از یک سال پشت‌خط‌اکران‌ماندن روی پرده سینماها آمده است. این فیلم پس از 10روز اکران از مرز 55 میلیون تومان فروش گذر کرده است. فیلم فرید در بخش خارج از مسابقه سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم داستان دختری را روایت می‌کند که در یک موقعیت کاری با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود.

‌ ‌ خودزنی: دومین ساخته احمد کاوری که فیلم اولش «نفوذی» را به صورت مشترک کارگردانی کرده بود مضمونی اجتماعی دارد. فیلم، داستان فردی به نام کیانوش را روایت می‌کند که پس از آزادشدن از زندان به دنبال همسر سابق و فرزندش می‌رود. امین حیایی نقش اول خودزنی را بازی کرده است. خودزنی در بخش مسابقه سی‌امین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود. این فیلم از 22خردادماه روی پرده سینماهای تهران رفته و تاکنون نتوانسته مخاطبان پرتعدادی بیابد. خودزنی در 10 روز اکران نزدیک به 40 میلیون تومان فروخته است. کاوری کارگردان این فیلم امیدوار است که در روزهای آتی فروش خودزنی بهتر شود. کاوری معتقد است برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مسابقات تیم ملی در راه صعود به جام‌جهانی ازجمله دلایلی است که بر فروش فیلم‌ها تاثیرگذاشته است.

‌ ‌ زبان مادری: قربان محمد‌پور فیلمنامه‌نویس آثار تجاری در اولین ساخته بلند سینمایی‌اش به عنوان کارگردان سراغ موضوعی رفته که می‌شود گفت فاقد جذابیت برای برقراری ارتباط گسترده با مخاطب است. زبان مادری با حضور بازیگرانی غیرایرانی و البته بازی شهره قمر و هستی مهدوی‌فر در نقش‌های محوری، اثری است که به موضوع تقابل زبان و مشکلاتی که برای افراد در ارتباط‌برقرار کردن پیش می‌آید می‌پردازد. این فیلم پس از 2سال موفق به اکران عمومی شده و میان آثار روی پرده فروش اش از همه پایین‌تر است. زبان مادری پس از گذشت 20 روز از اکرانش تنها 15 میلیون تومان فروخته و احتمالا از این چهارشنبه جای خود را به فیلمی دیگر خواهد داد.

‌ ‌ چه خوبه که برگشتی: کمدی داریوش مهرجویی با وجود انتقادهای تندوتیزی که منتقدان از آن به عمل آورده‌اند همچنان خوب می‌فروشد. چه خوبه که برگشتی از نظر منتقدان یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های کارنامه مهرجویی ارزیابی شده ولی فروش قابل توجه فیلم می‌گوید که مردم نظر دیگری درباره‌اش دارند. بازی رضا عطاران و حضور بازیگرانی چون حامد بهداد و مهناز افشار در کنار مضمون کمدی فیلم می‌تواند ازجمله دلایل فروش خوب چه خوبه که برگشتی باشد؛ جالب اینکه فیلم مهرجویی از ابتدای اکرانش دچار افت در گیشه نشده و تقریبا در همه روزها فروش قابل قبولی داشته است. این فیلم پس از 22 روز اکران به مرز نیم میلیارد تومان فروش در تهران نزدیک شده و در شهرستان‌ها هم با 150میلیون تومان فروش از بقیه فیلم‌های روی پرده بهتر فروخته است.

کد خبر 219967

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز