شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر-مهرنوش سلماسی: پس از اکران نوروزی، تابستان مهم‌ترین موعد نمایش عمومی فیلم‌هاست.

سینما - فیلم گذشته

تابستان گرم و طولانی در راه است و بهترین و جذاب‌ترین تولیدات سال91 در فهرست اکران قرار گرفته‌اند؛ اکرانی که عملا از روزهای آخر خرداد ماه و با نمایش عمومی فیلم‌های «خودزنی» (احمد کاوری)، «بی‌تابی‌بیتا» (مهرداد فرید) و «زبان مادری» (قربان محمدپور) آغاز شده و «چه خوبه که برگشتی» (داریوش مهرجویی) باتوجه به فروش خوبی که کرده، اکرانش در فصل تابستان ادامه خواهد یافت. آنچه درپی می‌آید مروری است بر مهم‌ترین فیلم‌های اکران تابستان.

آسمان زرد کم‌عمق

بهرام توکلی با فیلم‏های قبلی‌اش جایگاه خود را نزد دوستداران سینما پیدا کرده و همین نقطه قوتی است که بتوان به اکران فیلم جدیدش در گیشه امیدوار بود. همچنین حضور بازیگرانی چون ترانه علیدوستی و صابر ابر در کنار بازی‏های خوب و متفاوتشان در موفقیت این فیلم بی‌تاثیر نخواهد بود. «آسمان زرد کم‌عمق» روشنفکرانه‌ترین فیلم اکران تابستان است و زندگی زوج جوانی را به تصویر کشیده که زندگی گذشته‌شان را مرور می‏کنند و تحت‌تأثیر آن قرار می‏گیرند.

فیلم توکلی در جشنواره فیلم فجر با واکنش‏های متفاوت منتقدان مواجه شد. عده‏ای این فیلم را بهترین کار کارگردانش دانستند و برخی هم از آن به‌عنوان اثری آشفته و پریشان‌گو یاد کردند. فیلم به بررسی مشکلات طبقه متوسط می‏پردازد و از این نظر در نقطه مقابل «اینجا بدون من» قرار دارد که به واکاوی مشکلات طبقه فرودست جامعه پرداخته بود. به‌نظر می‌رسد آسمان زرد کم‌عمق جذابیتی برای مخاطب عام نخواهد داشت و بیشتر روی استقبال علاقه‏ مندان جدی سینما حساب باز می‌کند.

استرداد

«استـــرداد» یکی از پرهزینه‌ترین و پرسروصدا‌ترین تولیدات فاخر بنیاد سینمایی فارابی است که در جشنواره فیلم فجر درخشید و در 10رشته کاندیدای دریافت سیمرغ شد و در نهایت عنوان بهترین فیلم را از آن خود کرد. همچنین حمید فرخ‌نژاد برای بازی در این فیلم موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. استرداد فیلمی تاریخی و ساخته علی غفاری است که نگاهی دارد به جنگ جهانی دوم و حضور متحدین و متفقین در ایران و روسیه و همچنین پرداخت غرامت به ایران. استفاده از لوکیشن‏های خارج از کشور، به تصویر کشیدن برخی از شخصیت‏های تاریخی در کنار دوبله نقش اول زن این فیلم از نقاط قوت و مقبولیت استرداد قلمداد می‏شود. از ابتدا و با دیدن تیتراژ اولیه فیلم می‏توان به ساخت حرفه‏ای آن پی برد. موفقیت این فیلم را طراحی صحنه ایرج رامین‌فر و فیلمبرداری محمود کلاری پررنگ‌تر کرده. حضور حمید فرخ‌‌نژاد که سال‏هاست بازیگر محبوب مخاطبان سینما محسوب می‌شود امیدها را برای اکران موفق استرداد افزایش می‏دهد.

جابه‏ جا

«جابه‏ جا» ساخته علی توکل‌نیا ماجرای آدم ساده‏ای است که با فرمانده زمان جنگ جابه‏ جا می‌شود. پیش از این قرار بود این فیلم در سی و‌یکمین دوره از جشنواره فیلم فجر شرکت کند که عدم‌صدور پروانه نمایش برای آن مانع از حضورش شد. قرار بود که این فیلم نوروز به اکران درآید که باز مشکل پروانه، اکران آن را به تابستان موکول کرد. توکل‌نیا پیش از این فیلمی در ژانر وحشت ساخته بود که چندان اثر موفقی نبود و حالا در دومین فیلمش سراغ ژانر امتحان پس داده کمدی رفته و بیش ازهر چیز روی بازی اکبر عبدی برای جذب تماشاگر حساب کرده. بازیگرانی چون اکبر عبدی، سمانه پاکدل، افسانه چهره آزاد، گیتی قاسمی، ناصر گیتی جاه و مهران رجبی در جابه‏جا به ایفای نقش پرداخته ‏اند.

دهلیز

«دهلیز» نخستین ساخته بهروز شعیبی در سی‌و یکمین دوره از جشنواره مورد توجه هیأت داوران و سینمادوستان قرار گرفت. این فیلم تلاش زنی را برای گرفتن رضایت از شاکی همسرش به زبانی ساده روایت می‌کند؛ فیلمی اجتماعی با فضای شلوغ شهری، پر بازیگر با لوکیشن‏های زیاد که با نگاهی به عواقب عدم‌کنترل خشم و قصاص نوسانات زندگی همسر و فرزند مجرم را به شکلی عامه‌پسند نشان می‏دهد. بازی متفاوت و جدی رضا عطاران پس از سال‏ها حضور در عرصه کمدی و همچنین بازی چشمگیر‏ هانیه توسلی در نقش زنی رنج کشیده که منجر به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن در جشنواره سی و یکم شد می‏توانند در کنار مضمون روان و مخاطب‌پسند این فیلم به اقبال آن در گیشه کمک شایانی کنند.

گذشته

آثار متفاوت و چشمگیر فرهادی از جمله «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» در کنار موفقیت آثارش در جشنواره‌های داخلی و خارجی باعث می‌شود که علاقه‏ مندان به هنر هفتم در ایران و سایر کشورها منتظر دیدن فیلم‏های جدید او باشند. «گذشته» آخرین ساخته این کارگردان و نخستین فیلمش بعد از دریافت اسکار محسوب می‌شود که برای اولین‌‌بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و توانست جایزه بهترین بازیگر زن را از آن برنیس بژو کند. گفته می‌شود این فیلم یک درام پیچیده، درخشان و هوشمندانه است که به‌زودی در ایران با زبان فرانسوی و زیرنویس فارسی به اکران خواهد رسید. گذشته تنها فیلم اکران تابستان است که مخاطبان فقط به خاطر کارگردانش به تماشای آن خواهند رفت. هر چند برخی معتقدند این فیلم مانند ساخته‌های قبلی فرهادی، فروش نخواهد کرد اما با این حال تقریبا همه کارشناسان اکران بر این باورند که گذشته می‏تواند تماشاگرانی که معمولا علاقه‏ای به دیدن فیلم‏های ایرانی نشان نمی‏دهند را جذب کرده و به سینماها بکشاند.

هیس! دخترها فریاد نمی‏زنند

پوران درخشنده در فیلم«هیس! دخترها فریاد نمی‏زنند» به بررسی مسائل دختران می‌پردازد و ترس از آبرو را آسیب‌شناسی می‌کند. هیس! دخترها فریاد نمی‏زنند داستان پر فراز و نشیب و پر تعلیقی دارد. موضوع و محتوای جدید این فیلم باعث شد در جشنواره خوش بدرخشد و عنوان فیلم محبوب مخاطبان را در کنار «حوض نقاشی» به دست آورد. گفته می‌شود این فیلم یکی از بهترین ساخته‌های درخشنده است.

کارشناسان اکران معتقدند که این ملودرام اجتماعی امکان جذب مخاطب بالایی دارد و در اکران عمومی موفق خواهد بود. درخشنده با 3دهه فعالیت در عرصه فیلمسازی و حضورش در سینمای حرفه‏ای با فیلم تازه‌اش می‏خواهد موفقیت «پرنده کوچک خوشبختی» که ملودرام موفق دهه60 محسوب می‏شد را بار دیگر تکرار کند. هیس... جزو فیلم‏های پربازیگر محسوب می‌شود و حتی نقش‏های فرعی آن را بازیگران شناخته شده ایفا می‏کنند که همین امر در کنار مضمون جذاب فیلم به فروش آن کمک خواهد کرد.

کد خبر 218866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز