شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چند کارگردان شاخص فیلم‌های تازه‌شان را کلید می‌زنند.

 به گزارش همشهری، مسعود کیمیایی، علیرضا رئیسیان، رضا میرکریمی، محمدرضا هنرمند و کمال تبریزی ازجمله کارگردانانی هستند که تابستان امسال کار تازه‌شان را جلوی دوربین می‌برند.

کیمیایی و کلید شکسته

مسعود کیمیایی که برای پروژه «کلید شکسته» پروانه ساخت دریافت کرده این روزها در حال انتخاب بازیگران این فیلم است. تاکنون بازی پولاد کیمیایی، بیتا فرهی و ساره بیات در فیلم قطعی شده و گزینه اصلی برای بازی در نقش اول زن فیلم لیلا حاتمی است که این روزها در فرانسه به‌سر می‌برد. برای یکی دیگر از نقش‌های اصلی کلید شکسته نیز مذاکراتی با مهران مدیری انجام شده است. علیرضا زرین‌دست مدیر فیلمبرداری، اسحاق خانزادی صدابردار، علیرضا شمس دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز و تینا پاکروان مجری طرح و مدیر تولید فیلم تازه کیمیایی خواهند بود؛ ضمن اینکه کلید شکسته نام موقت فیلم کیمیایی است و این کارگردان اسم فیلم تازه‌اش را قطعا تغییر خواهد داد.

تبریزی و دردسر شیرین

کمال تبریزی هم که مدت‌هاست فیلمی را جلوی دوربین نبرده قصد دارد فیلمنامه «دردسر شیرین» را جلوی دوربین ببرد. محمد حسین‌نژاد تهیه‌کننده این فیلم است. دردسر شیرین مضمونی طنزآمیز دارد و علی میرمیرانی فیلمنامه‌اش را نوشته. پروژه تازه کمال تبریزی به‌زودی با دریافت پروانه ساخت وارد پیش‌تولید خواهد شد؛ ضمن اینکه تبریزی قصد ساخت یک فیلم دیگر را نیز به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی دارد. تبریزی چند سالی است که فیلمنامه «قبر دوطبقه» نوشته پیمان قاسم‌خانی را قصد دارد جلوی دوربین ببرد ولی با وجود بازنویسی‌های انجام شده، مدیران سینمایی پروانه ساخت این فیلم را صادر نکرده‌اند. تبریزی پس از کارگردانی دردسر شیرین و در دوران رئیس‌جمهور بعدی پروژه قبر دوطبقه را مجددا به جریان خواهد انداخت.

میرکریمی فیلم ارزان می‌سازد

رضا میرکریمی که پس از فیلم «یه حبه قند» بیشتر به‌عنوان تهیه‌کننده فعالیت داشته قصد دارد پس از انتخابات فیلم تازه‌اش را جلوی دوربین ببرد. برخلاف فیلم‌هایی چون «خیلی دور، خیلی نزدیک» و یه حبه قند، فیلم تازه میرکریمی یک اثر جمع و جور و کم‌هزینه است که قصه‌ای شهری هم دارد. فیلمنامه این فیلم نیز توسط خود میرکریمی نوشته شده است. این کارگردان این روزها بیشتر از گذشته مصاحبه می‌کند و به نقد سیاست‌های فرهنگی دولت می‌پردازد.

حمایت از حوزه هنری

رضا میرکریمی معتقد است حوزه هنری به‌عنوان یک نهاد فرهنگی حق دارد درباره جریان‌ها و تولیدات سینمایی موضعگیری کند. میرکریمی با بیان اینکه بخش مهمی از تجربه هنری‌ام مرهون همکاری با حوزه است، به مهر گفت: بیش از 10سال است که با این نهاد فرهنگی همکاری داشته‌ام به همین دلیل فرد مناسبی برای ارزیابی عملکرد این نهاد فرهنگی و هنری نیستم. در واقع خودم را عضوی از حوزه می‌دانم و شاید نتوانم نگاه نقادانه درستی از بیرون به عملکرد آن داشته باشم. وی افزود: معتقدم که وجود نهادهایی مانند حوزه هنری به چند دلیل مغتنم است؛ اول اینکه نهادهای نیمه‌دولتی چون حوزه با توجه به اینکه به شکل مستقیم به نظام اجرایی کشور متصل نیستند، تغییر مدیریت در آن گاه به 10سال می‌رسد و با تغییر دولت‌ها مدیریت آن دستخوش تغییر نمی‌شود و به همین دلیل با فراغتی بیشتر و ایمن‌تر می‌توانند به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت بپردازند. وی ادامه داد: من معتقدم که حوزه هنری به این دلیل که ماموریت وزارتخانه‌ای با چشم‌انداز کوتاه‌مدت 4ساله ندارد و شرح وظایف مشخصی دارد، دچار روزمرگی نمی‌شود و اصولا قرار نیست همه بخش‌های هنری را پوشش دهد و درنهایت درباره همه امور فرهنگی پاسخگو باشد بلکه هر جا احساس کند یک جریان فرهنگی با اهداف و آرمان‌هایی که مدنظر دارد همخوانی ندارد وارد عمل می‌شود.

هنرمند و خواهران نازنین

محمدرضا هنرمند که از زمان آخرین ساخته سینمایی‌اش بیش از یک دهه می‌گذرد با فیلم «خواهران نازنین» به سینما بازمی‌گردد. فیلمنامه خواهران نازنین چند باری بازنویسی شده و قرار است در حوزه هنری تولید شود. هنرمند در یک دهه اخیر بیشتر در تلویزیون فعال بوده و سریال‌های «زیر تیغ» و «آشپزباشی» را کارگردانی کرده که اولی اثری موفق و دومی مجموعه‌ای ضعیف بود. هنوز ترکیب عواملی که با هنرمند همکاری خواهند کرد، مشخص نشده است.

رئیسیان و دوران عاشقی

علیرضا رئیسیان هم برای «دوران عاشقی» پروانه ساخت دریافت کرده و با تأمین سرمایه این فیلم را در تابستان کلید خواهد زد. چندی پیش اداره نظارت و ارزشیابی برای دوران عاشقی به‌جای پروانه ساخت، موافقت اصولی صادر کرده بود که اعتراض رئیسیان را در پی داشت.

کد خبر 217710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز