گروه ادب و هنر: گیشه سینماهای تهران همچنان متوسط است. با ورود به خردادماه چینش فیلم‌های اکران هنوز تحولی را پشت‌سر نگذاشته و وضعیت فروش بیشتر فیلم‌هایی که به‌تازگی اکران عمومی شده‌اند نامطلوب است.

سینما - فیلم تلفن همراه رئیس جمهور

 از فیلم‌های تازه اکران‌شده «تلفن همراه رئیس‌جمهور» از بقیه فروش بهتری دارد. این فیلم که یک کمدی اجتماعی است پس از 10 روز اکران از مرز 150 میلیون تومان فروش گذر کرده است. تلفن همراه رئیس‌جمهور که سالن اصلی آزادی را در اختیار دارد در این سینما بیشتر از بقیه سینماهایش فروخته است.

«بازنشسته‌ها» و «یکی برای همه» دو فیلم دیگری که همزمان با تلفن همراه رئیس‌جمهور اکران شده‌اند، به‌ترتیب 49 و 51 میلیون تومان فروخته‌اند. این فیلم‌ها که اولین ساخته‌های کارگردانانشان هستند ازجمله کمدی‌هایی به‌شمار می‌آیند که یک دهه پیش گیشه سینماها را به تسخیر خود درآورده بودند ولی چند سالی است که مخاطب اقبالی به این نوع فیلم‌ها نشان نمی‌دهد.

«ملکه» تنها فیلم جنگی روی پرده هم درحالی‌که سینمای سرگروهش استقلال را تنها در یک تک‌سانس در اختیار دارد پس از 24 روز اکران به رقم 74 میلیون تومان فروش رسید که رقم پایینی برای این فیلم ارزشمند محسوب می‌شود. با تصمیم شورای صنفی اکران ملکه یک‌هفته تمدید شد ولی این تمدید عملا بدون سینمای سرگروه اتفاق افتاد. نکته‌ای که انتقاد محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان ملکه را نیز درپی داشت.«برف روی کاج‌ها» دیگر فیلم روی پرده سینماهاست که پس از 31روز اکران به رقم 558 میلیون تومان فروش دست یافته که برای فیلمی سیاه و سفید و کم‌کاراکتر رقم قابل‌قبولی محسوب می‌شود.

سه فیلم «رسوایی»، «حوض نقاشی» و «تهران1500» بازمانده‌های اکران نوروزی هستند که با وجود افت فروش، اکرانشان همچنان ادامه یافته است. رسوایی که در فروش کل پرتماشاگرترین فیلم اکران بهاری محسوب می‌شود به‌لحاظ فروش روزانه قافیه را به تلفن همراه رئیس‌جمهور واگذار کرده و روزانه نزدیک به فیلم برف روی کاج‌ها می‌فروشد. البته این فیلم درمجموع فروش به رقم 2 میلیارد و 680 میلیون تومان دست پیداکرده و با این رقم شاید تا پایان سال بتواند در صدر جدول فروش باقی بماند.

حوض نقاشی هم به رقم یک میلیارد و 500هزار تومان درمجموع فروش نزدیک شده است. حوض نقاشی با اینکه چند هفته‌ای است آزادی را به‌عنوان سینمای سرگروه از دست داده، از چهارشنبه یک سرگروه دیگر (سینما استقلال) را در اختیار گرفته است. انیمیشن تهران 1500 هم با آنکه 3هفته است سینمای سرگروه و تعدادی از سالن‌هایش را از دست داده همچنان اکرانش ادامه یافته و مجموع فروش‌اش در تهران به یک میلیارد و 310میلیون تومان رسیده است. «آقای الف» هم که در 3 سالن تک سانس به نمایش درمی‌آید، به‌تازگی از مرز 30 میلیون تومان فروش گذر کرده تا اولین تجربه سینمای ایران در تولید فیلم سه‌بعدی در گیشه شکست خورده باشد.

سایه سیاست بر سینما

در شرایطی که به روزهای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم، اغلب صاحبان فیلم‌ها ترجیح می‌دهند فیلم‌شان را پس از پایان انتخابات اکران عمومی کنند. در روزهایی که تب سیاست در جامعه بالا می‌رود صاحبان فیلم‌ها و سینماداران نگران این نکته هستند که سایه انتخابات بر اکران سینماها نیز سنگینی کند و ریزش مخاطبان روند تندتری را به خود بگیرد. به همین دلیل پس از اکران نوروزی در اکران دوم بهار به‌ندرت فیلم شاخصی روی پرده سینماها آمده و سهم تولیدات پشت خط مانده سال90 در اکران پررنگ‌تر از تولیدات مهم سال91 بود. فیلم‌هایی چون «زن، مرد، زندگی» بازنشسته‌ها و یکی برای همه احتمالا تنها در چنین شرایطی می‌توانستند بر پرده سینماها بیایند. در همین رابطه رئیس انجمن سینماداران گفت: وضعیت اکران سینماهای تهران و شهرستان‌ها در آستانه انتخابات مناسب نیست.

محمدقاصد اشرفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت نامناسب کنونی استقبال مخاطبان از اکران سینماها بیان کرد: فکر می‌کنم مهم‌ترین دلیل کاهش شدید مخاطبان سینما در این هفته‌ها، موضوع بسیار حائز اهمیت انتخابات است که اساسا همه اقدامات و کارها را در حاشیه قرار داده و همه مردم دغدغه انتخابات را دارند. وی ادامه داد: از سوی دیگر امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها به‌دلیل برگزاری انتخابات جلوتر افتاده و طبیعتا خانواده‌ها درگیر امتحانات هستند و سعی می‌کنند از تفریح و بیرون‌رفتن‌شان کم کنند. رئیس هیأت‌مدیره انجمن سینماداران ایران ضعیف‌بودن فیلم‌های اکران‌شده را نیز یکی دیگر از دلایل افت مخاطب این روزهای سینمای ایران عنوان کرد و گفت: فیلم‌هایی که اکنون اکران شده‌اند، فیلم‌های خیلی توانمندی در جذب مخاطب نیستند. شاید اگر فیلم‌ها کمی قوی‌تر بودند می‌توانستند مخاطب را جذب کنند و با این وضعیت افت مواجه نمی‌شدیم. البته این را هم باید بگویم که هنوز هم فیلم‌های نوروزی و یکی دو فیلمی که اسم و رسم‌دارتر هستند تا حدودی مخاطب دارند.

برگزاری انتخابات برای تعیین رئیس و سخنگوی شورای صنفی نمایش

رئیس شورای صنفی نمایش عنوان کرد که انتخابات این شورا ششم خرداد برگزار می‌شود و طی آن رئیس و سخنگوی شورا تعیین خواهند شد. سیدضیاء هاشمی رئیس شورای صنفی نمایش درباره انتخابات این شورا به مهر گفت: جلال قزل‌ایاق و علی سرتیپی هر دو نماینده کانون پخش‌کنندگان در شورای صنفی نمایش هستند. البته قزل ایاق عضو اصلی و سرتیپی علی‌البدل است. به گفته وی، همچنین ششم خرداد در جلسه شورای صنفی نمایش انتخابات برای مشخص شدن سخنگو و رئیس شورای صنفی نمایش برگزار خواهد شد. وی افزود: در این انتخابات ممکن است سمت افراد تغییر کند و رئیس و سخنگو اعضای دیگری شوند اما قرار نیست حبیب کاوش از شورا کناره‌گیری کند. جلسه هفته گذشته در ارشاد برگزار شد تا اعضای جدید همچون مسعود اطیابی معرفی شوند. دیروز یکی از خبرگزاری‌ها در مطلبی عنوان کرد که قرار است تغییراتی در شورای صنفی انجام شود و باید حبیب کاوش کناره‌گیری کند که هاشمی این مسئله را رد کرد.

کد خبر 215853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز