گروه ادب و هنر: اکران فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی در تهران با استقبال گسترده مردم مواجه شد.

سینما - فیلم گذشته


به گزارش همشهری، فیلم گذشته از روز چهارشنبه روی پرده‌ سینماها آمد و از همان سانس‌های اول استقبال تماشاگران از این فیلم بسیار خوب بود. اینطور که رضا سعیدی‌پور مدیر پردیس سینمایی آزادی می‌گوید با وجود شروع اکران گذشته بدون تبلیغات شهری، به‌دلیل استقبال گسترده مردم، سانس فوق‌العاده 12شب به این فیلم اختصاص یافت و بلیت های سینما آزادی برای روز پنجشنبه نیز پیش‌فروش شد.

نکته جالب اینکه اولین سانس اکران گذشته در سینما آ‌زادی در ساعت12ظهر هم که معمولا سانس خلوتی است، پرتماشاگر بود. فیلم گذشته 130 دقیقه است و به همین دلیل زمان‌بندی سنتی سینماهای نمایش‌دهنده این فیلم دچار تغییر شده است. زمان استاندارد فیلم‌ها در اکران سینماها 90دقیقه است و حالا با اکران فیلم فرهادی که زمان آن بالای 2ساعت است، چاره‌ای جز کاهش سانس‌های سینماها وجود نداشته است.

طولانی‌بودن زمان فیلم گذشته باعث شده سینماهایی که این فیلم را اکران کرده‌اند، 2 سانس را از دست بدهند. با این همه استقبال مردم آنقدر خوب بوده که با اختصاص سانس‌‌ فو‌ق‌العاده، مسئله کمبود سانس‌ها تا اندازه‌ای جبران شده است. به گفته سعیدی‌پور، فیلم گذشته در روز اول اکرانش در پردیس سینمایی آزادی 8 میلیون و 400هزار تومان فروخته که برای اولین روز اکران فیلمی که بدون تبلیغ روی پرده آمد، فوق‌العاده محسوب می‌شود.

علی سرتیپی پخش‌کننده داخلی فیلم گذشته در رابطه با اکران این فیلم گفت: ما به تازگی پروانه نمایش گذشته را دریافت کرده‌ایم و بنابراین، فیلم بدون تبلیغات خاصی روی پرده رفته است. وی افزود: امیدوارم مردم در این همه شادی حواس‌شان به این موضوع هم باشد که فیلم اصغر فرهادی اکران شده است. سرتیپی در ادامه گفت: از هفته آینده اقدامات تبلیغی و ساخت تیزر را آغاز خواهیم کرد. گذشته فیلم خاص و خوبی است و امیدوارم به آنچه حق آن است دست پیدا کند.

فرهادی گذشته را در فرانسه کارگردانی کرد. این فیلم در جشنواره کن حاضر بود و یکی از نامزدهای پرامید نخل طلا محسوب می‌شد. گذشته در نهایت جایزه بهترین بازیگر زن را از کن دریافت کرد. جایزه کلیسای جهانی نیز به این فیلم رسید و آخرین ساخته اصغر فرهادی، معنوی‌ترین فیلم کن2013 معرفی شد. برنیسپ برژو بازیگری که برای فیلم «آرتیست» نامزد اسکار و گلدن‌گلوب و برنده سزار شده بود با بازی در گذشته بهترین بازیگر زن کن شد. علی مصفا و بابک کریمی بازیگران ایرانی این فیلم هستند. طاهر رحیم بازیگر برنده جایزه سزار و پائولیل بودلت، از دیگر بازیگران فیلم گذشته هستند.

اصغر فرهادی در این سال‌ها به جهانی‌ترین کارگردان سینمای ایران تبدیل شده است. عنوانی که پیش از این در اختیار عباس کیارستمی بود. تفاوت سینمای فرهادی با فیلم‌‌های کیارستمی در میزان برقراری ارتباط مردم ایران با این آثار است. کیارستمی در داخل ایران همواره فیلمسازی محفلی باقی ماند که آثارش در جشنواره‌های جهانی می‌درخشیدند و در ایران در بهترین حالت مثل «زیردرختان زیتون» و «طعم گیلاس» با استقبال بخشی از علاقه‌مندان جدی سینما مواجه می‌شدند. این در حالی است که فرهادی از «چهارشنبه‌سوری» به این سو همواره توانسته در دل سینمای جریان اصلی فیلم بسازد و آثارش تماشاگران گسترده میان مردم داشته‌ است. چهارشنبه‌سوری، درباره الی و جدایی نادر از سیمین، زمان اکرانشان جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های سال بوده‌اند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد برای گذشته که محصول سینمای فرانسه است، نیز رخ دهد.پس از گرفتن جایزه اسکار برای جدایی نادر از سیمین، گذشته اولین فیلم فرهادی است که اکران می‌شود و خیلی‌ها کنجکاوند بدانند فیلم تازه تنها کارگردان ایرانی برنده اسکار، چگونه از کار درآمده است.

2 روز، 12 سینما، 76 میلیون

فیلم «گذشته» در 2 روز اول اکرانش 76 میلیون تومان در تهران فروخت. این فیلم روز چهارشنبه 25 میلیون تومان فروش داشت و روز پنجشنبه به رقم 51 میلیون تومان دست یافت. این در حالی است که گذشته 12 سالن دراختیار دارد و هنوز تبلیغات شهری‌اش آغاز نشده و اغلب سالن‌های نمایش‌دهنده گذشته فاقد سردر تبلیغاتی این فیلم بوده‌اند؛ ضمن اینکه فیلم به زبان فرانسه و با زیرنویس به نمایش درمی‌آید و زمان آن نیز بالای 2ساعت است. اغلب پردیس‌های نمایش‌دهنده این فیلم برای روزهای پنجشنبه و جمعه بیشتر بلیت‌های آخر شب خود را پیش‌فروش کرده بودند. به این ترتیب برای فروش روز جمعه فیلم گذشته فروشی بالای 55 میلیون تومان پیش‌بینی شده بود. اتفاقی که در سینمای ایران معمولا فقط برای فیلم‌هایی رخ می‌دهد که واجد جذابیت تجاری باشند. گذشته بدون تیزر و بیلبورد افتتاحیه بسیار خوبی داشته است. در چند پردیس تماشاگران با پایان فیلم اقدام به تشویق اصغر فرهادی کرده‌اند. اتفاقی که هم نشان می‌دهد فرهادی در حال حاضر فیلمساز محبوب طبقه متوسط شهری است و هم بیانگر رضایت تماشاگر از آخرین ساخته این فیلمساز است.

کد خبر 219811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز