سی‌وهفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو که در کامبوج شروع به‌کار کرده است در نشست دیروز خود 6 قلعه تاریخی در هند را در قالب یک مجموعه تاریخی در فهرست میراث جهانی این سازمان به ثبت رساند.

به گزارش هندو، این قلعه‌ها که همگی در ایالت راجستان هند واقع شده‌اند، با عنوان «قلعه‌های راجستان» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

قلعه‌های راجستان که آثار تاریخی منحصر به فردی به شمار می‌روند، «چیتتورگاه»، «کوبحالگاره»، «جایسلمر»، «رانتامبهور»، «گاگارون» و «آمبر» نام داشته و بین 200تا 900سال قدمت دارند.

به گزارش ایسنا، پرونده قلعه‌های راجستان در اجلاس‌های قبلی نیز به دبیرخانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو ارسال شده بود که به‌دلیل نقص پرونده در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت نرسید.

جمعه گذشته نیز 5 محوطه طبیعی و پارک ملی «تاجیک» در تاجیکستان، کوه «اتنا» در ایتالیا، زیست کره‌های «ال پیناسیتو» و «گراندیستیرو» در مکزیک، منطقه‌ طبیعی «ژین جیانگ تیانشان» در چین و دریای شنی «نامیب» در نامیبیا در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیدند.

سی‌وهفتمین اجلاس کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو که به‌طور مشترک در 2 شهر پنوم‌پن و سیم‌ریپ در حال برگزاری است یک محوطه تاریخی در لهستان و اوکراین و یک محوطه طبیعی در کنیا را نیز به ثبت جهانی یونسکو رساند.همچنین به گزارش گلوبال پست، کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو پس از بررسی پرونده کارخانه‌های چوب‌بری «سرکواس» مشترک بین لهستان و اوکراین و کوه «لوا» و تنوع حیات‌وحش آن در کنیا را در فهرست میراث جهانی‌اش به ثبت رساند.

سی‌وهفتمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که تا روز 27ژوئن (ششم تیر) در کامبوج ادامه خواهد داشت قرار است پرونده‌های ایران را نیز در این دوره مورد بررسی قرار دهد. پرونده کاخ گلستان تهران یکی از پرونده‌هایی بود که به همراه پرونده بم به یونسکو ارسال شد. تصمیم‌‌گیری در مورد پرونده جهانی کاخ گلستان به‌زودی انجام خواهد شد و این اجلاس همچنین هفته گذشته شهر تاریخی بم را از فهرست جهانی در معرض خطر خارج کرد.

 

کد خبر 219961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز