4ماه پیش، یونسکو به کشورهایی که سالانه اثری را برای ثبت در فهرست میراث جهانی ارائه می‌کنند، اعلام کرد که سی‌وهفتمین اجلاس جهانی یونسکو فقط به بررسی آثار طبیعی می‌پردازد.

سازمان یونسکو

این در حالی است که بسیاری از کشورها مانند ایران، قبل از این اعلام رسمی، پرونده آثار تاریخی خود را برای ثبت در سال92 زودتر به یونسکو فرستاده بودند ولی یونسکو در نامه خود قید «باید» را آورده است. به گزارش ایسنا، با وجود فرارسیدن زمان برگزاری اجلاس، هنوز یونسکو به اعتراض کشورها مبنی بر آوردن قید «باید» هیچ پاسخی نداده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: با توجه به اینکه بسیاری از کشورها حتی در حوزه ملی، اثری طبیعی در فهرست ثبتی‌شان ندارند، یونسکو نسبت به این موضوع حساس شده و تلاش کرده است تا توجه کشورها را نسبت به آثار طبیعی‌شان جلب کند چون باید براساس کنوانسیون سال1972، هر کشوری علاوه بر ثبت آثار تاریخی، آثار طبیعی نیز در فهرست میراث ملی خود داشته باشد ولی متأسفانه برخی کشورها تاکنون به این موضوع توجه نکرده‌اند.

آتوسا مومنی افزود: در نامه‌ای که 4ماه پیش به کشورها فرستاده شد، یونسکو اعلام کرد که از امسال فقط پرونده‌های طبیعی بررسی می‌شوند، از همان زمان کشورهایی که پرونده طبیعی در سهمیه خود نداشتند، به این اقدام اعتراض کردند، ایران نیز هنوز در حال پیگیری وضعیت پرونده‌های خود است.

کد خبر 219190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز