مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ «کپلر» موفق به شناسایی 503 سیاره بیگانه احتمالی شده که ممکن است برخی از آنها از شکلی از حیات که برای انسان شناخته شده، برخوردار بوده یا از آن پشتیبانی کنند.

براساس گزارش یاهو،  محققان پروژه کپلر می‌گویند برخی از این سیاره‌های جدید بسیار کوچک هستند و تعدادی از آنها نیز در منطقه قابل سکونت مدار ستاره خود قرار دارند اما هنوز تا اثبات این احتمالات به مطالعات زیادی نیاز خواهد بود. یافته‌های اخیر تعداد کاندیداهای سیاره‌های فراخورشیدی کپلر را به 3216 مورد رسانده‌استکه از این میان تنها 132 سیاره به تائید رسیده‌اند.

یافته‌های جدید از میان رصدهایی که کپلر طی سه سال اول عملیاتش یعنی از می سال 2009 تا مارچ سال 2012 انجام داده استخراج شده‌است، این فضاپیما از زمانی که به دلیل نقص در یکی از ابزارهای جهت‌یابی‌اش دچار اختلال شده،‌موفق به شکار سیاره جدید دیگری نشده است.

کپلر رصد‌های خود را به واسطه ردیابی نوسانات نوری که به واسطه عبور سیاره‌ها از برابر ستاره‌هایشان ایجاد می‌شود انجام می‌دهد.  کپلر این عمل را به واسطه خیره شدن به بیش از 15 هزار ستاره هدف اینجام می‌دهد و وظیفه ثابت ماندن زاویه دید کپلر نیز به عهده سه ابزار ژیروسکوپ مانند است که چرخ‌های واکنشی نامیده می‌شوند و به تازگی یکی از آنها دچار اختلال شده‌است.

کپلر به همراه چهار چرخ واکنشی به فضا پرتاب شد اما درحال حاضر دو چرخ از این چهار عدد از کار افتاده‌اند و اگر یکی از این چرخ‌ها توانایی خود را به دست نیاورند، روزهای شکار سیاره این رصد‌خانه 600 میلیون دلاری ناسا به پایان خواهند رسید زیرا توانایی کپلر برای ثابت ماندن در یک موقعیت از بین خواهد رفت.

کد خبر 219065
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز