مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مریخ‌نورد فرصت یا Opportunity ناسا پس از 9 سال پرسه‌زنی بر روی سیاره مریخ، توانست رکوردی 40 ساله را در زمینه پیمایش فواصل فرازمینی بشکند.

مریخ‌نورد فرصت

براساس گزارش دیسکاوری، این کاوشگر 6 چرخ جان‌سخت روز پنجشنبه توانست با پیمودن 80 متر دیگر برروی مریخ، مجموع مسافتی که از سال 2004 تاکنون برروی این سیاره طی کرده‌است را به 35.760 کیلومتر برساند. رکورد پیمایش فرازمینی ناسا تا پیش از این در اختیار فضانوردان آپولو 17، اوژن سرنان و هریسون اشمیت قرار داشت، فضانوردانی که در دسامبر سال 1972 توانستند 35.744 کیلومتر با برروی ماه طی کنند.

کاوشگر Opportunity شاید برای ناسا رکورد قابل توجهی به ثبت رسانده باشد،‌اما تا شکستن رکورد جهانی میزان پیمایش فرازمینی چند صد متر فاصله دارد، زیرا در سال 1973 کاوشگر کنترل از راه دور Lunokhod شوروی سابق توانست 37 کیلومتر مسافت را برروی ماه طی کند و تا کنون قهرمان بی‌رقیبی در میدان پیمایش فواصل فرازمینی باقی‌ مانده‌است.

با‌این‌همه Opportunity می‌تواند به زودی این رکورد جهانی را نیز از آن خود کند زیرا درحال حاضر در مسیر منطقه‌ای جدید به نام نقطه سولاندر قرار دارد که تا آن نقطه 2.2 کیلومتر فاصله است،‌از این رو می‌توان انتظار داشت که رکورد جهانی طی چند هفته آینده شکسته شود.

کد خبر 214852
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز