همشهری آنلاین: جان کری وزیر امور خارجه امریکا بار دیگر و به دنبال شکست‌های فجیع اخیر شبه نظامیان از نیروهای ارتش سوریه، وعده داده است که امریکا متعهد به کمک به شبه نظامیان تحت حمایت کشورهای خارجی در سوریه می‌باشد.

به گزارش پرس تی وی، روز پنج شنبه (۲۳ خرداد) واشنگتن پست، کری روز چهارشنبه (۲۲ خرداد) گفت: «ما مصمم به انجام هر کاری هستیم که بتوانیم به مخالفان کمک کنیم تا بتوانند خود را در سوریه حفظ کنند.»

این اظهارات پس از «مذاکرات بحران» این هفته میان اعضای دولت باراک اوباما رئیس جمهور امریکا برگزار شد. در این مذاکرات درباره این که آیا رسما برای شبه نظامیان مخالف دمشق که هفته گذشته شکست های فجیعی در میدان جنگ خورده‌اند، تسلیحات نظامی ارسال شود یا خیر، گفتگو شده است.

اگرچه نه جان کری و نه جی کارنی سخنگوی کاخ سفید درباره نتایج مذاکرات بحران دولت امریکا مبنی بر گسترش کمک های نظامی امریکا به شبه نظامیان وابسته به القاعده در سوریه اشاره‌ای نکردند. ارسال سلاح برای شبه نظامیان که عامل ناآرامی ها در سوریه می‌باشند، تاکنون از طریق ترکیه، اردن و لبنان صورت گرفته است و هزینه آن نیز از سوی برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی تامین شده است.

کری در موردی آشکار برای توجیه کمک های نظامی امریکا به شبه نظامیان در سوریه، دولت سوریه را به استفاده از تسلیحات غیر متعارف علیه شبه نظامیان در شهر مرزی القصیر متهم کرد.

کری گفت: «وی (بشار اسد رئیس جمهور سوریه) از گزینه تسلیحاتی علیه ارزش های انسانی و استانداردهای بشری استفاده کرده است و ما قصد داریم خود درباره چگونگی کمک به مخالفان برای مقابله با آن، قضاوت کنیم.»

براساس این گزارش، شکست سهمگین هفته گذشته شبه نظامیان در القصیر، بر لزوم بحث درباره گسترش حمایت نظامی امریکا از شبه نظامیان افزوده است و امریکا معتقد است که بدون گسترش کمک های نظامی و دیگر کمک ها، شبه نظامیان توانایی پیروزی در درگیری با دولت سوریه را ندارند.

این گزارش می‌افزاید، این در حالی است که ژنرال سلیم ادریس از فرماندهان شبه نظامیان در سوریه هفته گذشته از دولت اوباما خواست تا در آستانه نبرد گسترده تر در حلب، کمک های نظامی و پشتیبانی هوایی بیشتری از شبه نظامیان صورت گیرد.

ادریس صبح چهارشنبه در گفتگوی تلفنی با رابرت کیسی سناتور دموکرات پنسیلوانیا امریکا، خواستار تامین شبه نظامیان با «تسلیحات و مهمات ضد تانک» شد.

براساس این گزارش، رابرت کیسی گفته بود: «دولت امریکا تصمیم گیری دشواری در پیش دارد اما فکر نمی‌کنم که زمان زیادی باقی مانده باشد.»

بعلاوه این گزارش تاکید دارد که هر گونه تلاش دولت اوباما برای مداخله در سوریه «قمار» است و بیم آن می‌رود که تامین تسلیحاتی شورشیان در سوریه علیه دولت سوریه بکار گرفته نشود و حتی ممکن است که این کمک های نظامی «به جنگی طولانی تر و مقابله مستقیم امریکا با حزب الله و ایران بیانجامد.»

این تحولات در حالی روی می دهد که گزارش های منتشر حاکی از آن است که نیروهای ارتش سوریه پیشروی های مهمی در روزهای اخیر علیه مواضع شبه نظامیان در حلب انجام داده‌اند.

کد خبر 218618
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز