همشهری آنلاین: دولت سوریه می‌گوید به هر گونه حمله احتمالی آتی رژیم اسرائیل بلافاصله پاسخ خواهد داد.

به گزارش پرس تی وی، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه روز چهارشنبه (۸ خرداد) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی لبنانی «المیادین» گفت دمشق بدون هشدار قبلی به هر گونه حمله احتمالی پاسخ خواهد داد.

وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد :«سوریه اجازه نمی‌دهد هر گونه تهاجم اسرائیل بدون اقدام تلافی‌جویانه و بی‌پاسخ بماند. اقدام تلافی‌جویانه متناسب با حجم حمله خواهد بود و از همان نوع سلاح‌ها نیز استفاده خواهد شد.»

معلم با اعلام این‌که سوریه بدون هیچ پیش شرطی در مذاکرات آتی ژنو شرکت خواهد کرد افزود بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور که قرار است سال ۲۰۱۴ برگزار شود در سِمّت خود باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد :«از حالا تا انتخابات آتی، رئیس جمهور بشار اسد، رئیس جمهور جمهوری عربی سوریه است.»

وزیر خارجه سوریه همچنین خاطرنشان کرد هر گونه توافقی که در مذاکرات ژنو (که احتمالا ماه آینده برگزار می‌شود) حاصل شود در داخل سوریه به همه‌پرسی گذاشته می‌شود.

معلم افزود:«اگر این توافق از حمایت مردم سوریه برخوردار شود ما آن را به اجرا خواهیم گذاشت.»

وی تاکید کرد شورشیان زیادی از بیش از ۲۸ کشور از جمله کشورهای عرب همسایه و برخی از کشورهای اروپایی در حال مقابله با دولت سوریه هستند.

سوریه از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. شمار زیادی از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در این خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید، این ناآرامی‌ها از خارج از کشور کنترل و هدایت می‌شود و گزارش‌های موجود نیز حاکی از آن است که شمار زیادی از شورشیان اتباع خارجی هستند.

دمشق می‌گوید غرب و متحدان منطقه‌ای‌اش از جمله قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شورشیان حمایت می‌کنند.

رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ترکیه که اخیرا پخش شد هشدار داد اگر شورشیانی که با دولت دمشق می‌جنگند قدرت را در این کشور به دست بگیرند می‌توانند برای چند دهه کل منطقه خاورمیانه را به بی‌ثباتی بکشانند.

بشار اسد افزود :«اگر ناآرامی در سوریه به تجزیه این کشور منجر شود یا نیروهای تروریستی کنترل آن را در دست بگیرند این مساله به طور قطع به کشورهای همجوار نیز سرایت می‌کند و تاثیری دومینووار بر کل منطقه خاورمیانه و فراتر از آن خواهد گذاشت.»

کد خبر 216713
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز