چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: میزان تولید لیموترش در کشور سالانه معادل 150 تن است که حداقل 30 درصد آن به علت ضایعات از بین می‌رود.

با توجه به آنکه بهای هر کیلوگرم عصاره لیموترش در خارج از کشور حدود 50 دلار است، لذا جلوگیری از ضایعات این محصول کشاورزی و توسعه صادرات در این راستا می‌تواند درآمد ارزی قابل ملاحظه‌ای را برای کشور به ارمغان آورد.

مدیر کل جهاد کشاورزی رودان، یکی از مناطق مهم تولید لیموترش در جنوب کشور با بیان این مطلب به همشهری گفت: هم‌اکنون 30 درصد اضافه تولید لیموترش را در کشور داریم که باید زمینه صدور آن با حمایت دولت فراهم شود.

سالاری با تاکید بر اینکه کمبود نقدینگی، عدم حمایت کافی دولت و وجود دلالان از زمان تولید تا رسیدن محصول به دست مصرف‌کنندگان از عمده مشکلات تولید کنندگان لیموترش است، اظهار کرد: کشاورزان برای تولید هرکیلوگرم لیموترش با احتساب هزینه‌های تولید، برداشت و حمل و نقل در کنار پرداخت 5 درصد عوارض شهرداری که به ناحق از آنان گرفته می‌شود، جمعاً 601تومان می‌پردازند.

وی افزود: بهای نهایی هر کیلوگرم لیموترش در جنوب کشور (رودان) نهایتاً 021 تا 200 تومان است، حال آنکه همان لیموترش در تهران تا هر کیلو 800 تومان هم به فروش می‌رسد.

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان با تاکید بر گسترش بیماری جاروک جادوگر در مزارع لیموترش کشور تاکید کرد: در صورت عدم حمایت کافی برای مهار این بیماری نهایتاً تا 10 سال آینده تولید این محصول در داخل ادامه خواهد داشت.

کد خبر 21616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز