همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور گفت:23درصد اشتغال و14درصد تولید کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد

دکترپرویز داودی معاون اول رئیس جمهوری در همایش بازمهندسی ظرفیت های اجتماعی و اقتصادی شبکه تشکل های تعاونی، روستایی و کشاورزی در تهران با اشاره به اینکه 14 درصد از تولیدات کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد گفت: بخش کشاورزی سهم مناسبی را از تولیدات کل کشور را دارد به طوری که این بخش حدود 20 هزار میلیارد تومان از ارزش افزوده را به خود اختصاص داده است.

به گزارش مهر،وی با اشاره به رشد7 درصدی بخش کشاورزی در طول دو سال فعالیت دولت نهم، گفت: بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش هایی است که می تواند در زمینه استقلال خواهی و خودکفایی کشور حرف اول را بزند.

معاون رییس جمهورسپس با اشاره به سهم 23 درصدی بخش کشاورزی از اشتغال کشور، گفت: حدود 5 میلیون اشتغال در این بخش ایجاد شده است.

وی با تاکید بر بهره وری بالای بخش کشاورزی گفت: در بخش کشاورزی از هر 100 تومان سرمایه‌گذاری بیش از 10 تومان ارزش افزوده ایجاد می شود.

به گفته داوودی بخش کشاورزی شامل 5/3 میلیون بهره بردار است که 87 درصد از این تعداد کمتر از 38 درصد اراضی را مالک هستند که این ارقام نشان دهنده مالکیت های خود در بخش است.

وی با اشاره به رشد 5 میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی در سال گذشته گفت: تولید محصولات کشاورزی در سال 85 به نسبت سال 84 با 5 میلیون تن افزایش به 100 میلیون تن رسیده است.

داوودی با تاکید بر توجه دولت به بخش کشاورزی گفت: دولت در اکثر مصوبات و سیاست های خود برای بخش کشاورزی تمهیدات و تسهیلاتی را در نظر می گیرد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به سیاست خرید نقدی محصولات کشاورزی  تصریح کرد : در راستای اجرای این سیاست کشاورزان در کمتر از 72 ساعت توانستند پول خود را بابت فروش محصولشان دریافت کنند.

وی با اشاره به برنامه ها و سیاست های دولت برای بخش کشاورزی گفت: خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، ذخیره سازی برای تنظیم بازار و جلوگیری از نوسانات قیمت ها ، فعال کردن تعاونی ها از برنامه های در دست اجرای دولت برای بخش کشاورزی است.

داوودی تعاونی ها را یکی از راه حل های قطعی برای رشد و توسعه کشور دانست و گفت: تعاونی ها بهترین تشکل برای تضمین آبادانی  و گسترش مالکیت و عدالت هستند و دولت نهم حمایت صد درصدی از تعاونی ها دارد.

داوودی تصریح کرد: تعاونی ها باید در کل چرخه تولید، بسته بندی، حمل و نقل و صنایع تبدیلی و جانبی فعال باشند.

وی با تاکید بر حمایت فارغ التحصیلان کشاورزی گفت: بهترین محل برای استقرار فارغ التحصیلان کشاورزی تعاونی ها و تشکل ها هستند و فارغ التحصیلان می توانند اعضای تعاونی ها را با روشهای نوین تولید  ، فرآوری و اطلاعات بازاریابی آشنا کنند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تشکیل 4 هزار و 80 تعاونی در دوره فعالیت دولت نهم افزود: در راستای تشکیل 4 هزار و 80 تعاونی 110 هزار فرصت شغلی در تعاونی ها ایجاد شده است.

وی با اشاره به صادرات 2/2 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال 85 گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته برای ایجاد یک فرصت شغلی در بخش کشاورزی باید چهارصد هزار تومان سرمایه گذاری کرد که این رقم در مقایسه با سایر بخش ها رقم مناسبی است.

داوودی گفت: در بحث بنگاههای کوچک در مجموع 44 درصد از تسهیلات به بخش کشاورزی پرداخت شده است.

معاون اول رئیس جمهوری اختلاف قیمت به طور متوسط دو تا 5/8 درصدی محصولات کشاورزی  از مرحله تولید تا مصرف را یکی از مشکلات اساسی و قدیمی کشور نام برد و گفت : این اختلاف قیمت نشان از نظام توزیع ناسالم است و اگر تولید کنندگان در یک مکانیزم جمع شده و تمام چرخه تولید تا مصرف را در دست گیرند می توان این بازار را ساماندهی کرد.

وی در پایان با اعلام اینکه مرحسله سوم تورزیع سهام عدالت به‌زودی آغاز می‌شود، گفت: با پایان یافتن مرحله سوم واگذاری سهام عدالت در مجموع 9 میلیون روستایی تحت پوشش سهام عدالت قرار می گیرند.

کد خبر 24426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز