دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: به دنبال توافق صورت گرفته میان دست‌اندرکاران صنعت دامداری و دولت در نحوه اختصاص سبوس به این صنعت، بهای سبوس از هر کیلو 63 تومان به 110 تومان افزایش یافته است.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران در این مورد گفت: از امروز تا پایان سال جاری تمامی واحدهای دامداری دارای پروانه می‌توانند سبوس مورد نیاز خود را با نرخ دولتی 110تومان از کارخانجات آردسازی دریافت کنند.

به گزارش همشهری، محمدرضا مرتضوی افزود: صاحبان هر کارخانه آردسازی که سبوس را با نرخ فوق عرضه نکنند، گندم برای آسیاب دریافت نخواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه با اقدام فوق به جز آنکه دامداران می‌توانند سبوس مورد نیازشان را با نرخ مناسب دریافت کنند نه با نرخ هر کیلو 170 تومان فعلی در بازار، اعلام کرد: به این ترتیب جلوی انباشت سبوس در انبارهای کارخانجات آردسازی نیز گرفته خواهد شد.

دبیر انجمن آردسازان ایران گفت: از آنجایی که دولت هم‌اکنون گندم داخلی را با نرخ هر تن 205 تا 210 تومان خریداری می‌کند و نرخ بین‌المللی گندم هم معادل 228 دلار است، لذا به دنبال توازن بین نرخ داخلی و خارجی گندم، پیش‌بینی می‌شود امسال بین 500 هزار تن تا یک میلیون تن صادرات در این راستا انجام شود.

وی در خصوص علت عدم تولید نان مرغوب از آردهای فعلی نیز اظهار کرد: تامین آرد صنفی- صنعتی از 9 ماه گذشته تاکنون عملا در اختیار دولت نیست، اما تامین ماده اولیه آن «گندم» هنوز در انحصار دولت است.

وی با اشاره به اینکه در صورت اختلاط درست گندم‌های تولیدی کشور با هم، امکان تولید نان مرغوب وجود دارد، افزود: شرایط فعلی حاکم بر این صنعت فرموله کردن و اعداد ثابت برای تولید آرد است که کار درستی محسوب نمی‌شود، آن هم با توجه به فضولات موجود در گندم‌هایی که باید آرد شوند.

وی تاکید کرد: آزادسازی صنعت آرد تا زمانی که بحث سوبسید مطرح باشد، عملیاتی نخواهد شد، زیرا خرید کیفی گندم نیازمند پرداخت نرخ‌های متغیر است، از این‌رو نرخ آرد هم نوسان پیدا خواهد کرد.

کد خبر 21416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز