چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: علل کاهش 30 درصدی سطح زیر کشت اراضی پنبه و واردات پنبه در سال گذشته از سوی وزارت جهاد کشاورزی به هیأت رئیسه مجلس اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، پنبه یک محصول مهم و اشتغال‌زاست که مواد اولیه ده‌ها کارخانه صنعتی را تأمین می‌کند.

در بخشی از این نامه آمده است: در ایران طی سال‌های گذشته به دلیل عدم تأمین اعتبارات لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، یارانه‌ای در این خصوص پرداخت نگردیده است. به همین دلیل صنعت نساجی از کشورهای دیگر و با استفاده از یوزانس، مقدار زیادی پنبه محلوج وارد کشور نموده است که باعث عدم خرید تولید داخل و رودیگردانی کشاورزان از کشت پنبه گردیده است.

این نامه تاکید می‌کند: قدیمی بودن کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی «بعضاً با قدمت 40 سال» و استفاده از تکنولوژی قدیمی باعث کاهش کیفیت در تصفیه پنبه محلوج گردیده است.گزارش روابط عمومی وزارت جهاد، حاکیست: در دوران طلایی تولید پنبه، این محصول از جایگاه تشکیلاتی به نام «سازمان پنبه و دانه‌های روغنی» برخوردار بوده که مسائل پنبه از جمله: تولید ، تبدیل محصول ، بازرگانی و مصرف آن را دنبال می‌کرد. سازمان فوق در راستای کوچک‌سازی دولت «در زمان وزارت کشاورزی سابق» منحل گردید.

در بخش دیگری از این نامه به تلاش مسئولان وزارت جهاد در دولت نهم برای رونق کشت پنبه اشاره شده است که از جمله آنها می‌توان به تلاش برای افزایش عملکرد، کاهش هزینه‌ها و بالا بردن کیفیت الیاف پنبه، بازسازی و نوسازی کارخانه‌ها، کرک‌زدایی بذور پنبه، کاهش مصرف بذر و هزینه تمام شده برای کشاورزان، واردات ماشین‌های برداشت پنبه به صورت الگویی به منظور افزایش مکانیزاسیون و کاهش هزینه تمام شده ، ارتباطات بین‌المللی به منظور ارتقای دانش فنی، محدودیت در واردات پنبه خارجی با یکسان سازی تعرفه واردات پنبه محلوج، تغییر بسته‌بندی عدل‌های پنبه‌ای، برگزاری جلسات متعدد با وزارت صنایع، صنعت نساجی، کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی، کمیسیون کشاورزی مجلس و ارگان‌های ذیربط به منظور هماهنگی بیشتر و تعیین قیمت تضمینی خرید نقدی وش پنبه از کشاورزان در سال جاری بر اساس مصوبه شورای اقتصاد با نرخ هر کیلوگرم 5 هزار ریال اشاره کرد.

کد خبر 21614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز