یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

با تاکیدرئیس جمهوری مبنی بر ادامه روند خرید نقدی محصولات کشاورزی از کشاورزان به منظور حمایت هر چه بیشتر از این قشر، مقرر شده است از این پس خرید تضمینی گندم نیز در کشور از شکل سنتی خارج شده و این اقدام بر اساس کیفیت محصول و به صورت مکانیزه عملیاتی شود.

در این باره با حمید مهری، رئیس گروه نگهداری پژوهشکده غلات ایران گفت وگو کرده‌ایم.

  • از 35 سال گذشته تاکنون سازمان تعاون روستایی کشور کار خرید تضمینی گندم را به عهده داشته است، آیا در سال جاری برنامه‌ای برای سپرده شدن این امر به نهاد یا سازمان دیگری در نظر گرفته شده است؟

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مقرر شده است از امسال سازمان بازرگانی دولتی کار خرید تضمینی گندم را به عهده بگیرد آن هم به صورت مکانیزه. ابتدا این اقدام به شکل  آزمایشی در سه نقطه در خراسان رضوی، اکبرآباد شیراز و انبار سیلوی طریق‌القدس تهران انجام شد تا در مرحله بعدی به صورت مکانیزه عملیاتی شود. برای خرید مکانیزه گندم ظرف 3 دقیقه کیفیت، رطوبت و میزان پروتئین مثلا یک کامیون 10 تنی گندم مشخص خواهد شد، تا سپس قیمت براساس کیفیت اعلام ‌شود.

  • چند مرکز تاکنون وظیفه خرید تضمینی گندم را به عهده داشته‌اند؟

خرید تضمینی گندم در 300 مرکز خرید گندم در کشور و توسط 1000 مرکز تعاون روستایی تاکنون انجام می‌شده است که اوج زمان خرید آن نیز در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد بوده است ، به نحوی که 80 درصد گندم خریداری شده در این سه ماه تحویل می‌شوند. قرار است امسال 100 درصد این خرید از سوی سازمان‌ بازرگانی دولتی انجام ‌شود .

  • میزان خرید و ذخیره‌سازی گندم سالانه چقدر است و چه میزان هزینه برای جمع‌آوری گندم در کشور صرف می‌شود؟

 سالانه 7/4 میلیون تن گندم در داخل خرید و ذخیره‌سازی می‌شود که هزینه جمع‌آوری گندم معادل سالانه 7 میلیارد تومان است . در این میان  هزینه حمل آن را نیز می‌توان معادل 70 میلیارد تومان برای 5/8 میلیون تن گندم برآورد کرد.

البته هزینه جانبی حمل گندم هم به ازای هر کیلوگرم 30 تومان و بابت دستمزد آسیاب کردن 8 تومان است که با این اوصاف باید به بهای هر کیلوگرم گندم 38 تومان اضافه ‌شود.

این در حالیست که هم‌اکنون  ظرفیت سیلوها و ظرفیت انبار کارخانه‌های آرد سازی  در کل معادل 5/5 میلیون تن است که البته باید اذعان کرد حدود 30  درصداز ظرفیت ذخیره و انبار گندم غیراستاندارد است.

کد خبر 19122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز