همشهری آنلاین: خرید نقدی محصولات کشاورزی فقط در مورد اقلامی که در چارچوب قانون خرید تضمین قرار دارند، اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، صادق خلیلیان معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ضمن بیان این مطلب گفت:هم اکنون 40 قلم محصول زراعی و باغی مشمول خرید تضمینی هستند.

وی افزود:به جز گندم که حجم بالایی دارد بیشترین خرید مربوط به برگ سبز چای، دانه های روغنی و چغندر قند است و سایر محصولات تضمینی حجم قابل توجهی را تشکیل نمی دهند.

خلیلیان ادامه داد:قیمت سایر محصولات کشاورزی در بازار بالاتر از قیمت های تضمینی  است؛ بنابراین کشاورزان رغبت کمتری برای فروش محصولات خود به دولت دارند.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی خرید نقدی محصولات کشاورزی توسط دولت را سیاستی در راستای حمایت از درآمد کشاورزان خواند.

وی با اشاره به این که روند تولید گندم با سرعتی بیش از سرعت سیلوسازی در کشور انجام شده است، اظهار داشت:در حال حاضر ما با کمبود سیلو برای ذخیره سازی گندم مواجه هستیم و امید داریم با اقدام های وزارت بازرگانی تا پایان سال 87 مشکل سیلو در کشور حل شود.

خلیلیان سیاست خرید توافقی توسط بخش خصوصی و تعاونی را به عنوان مکمل خرید تضمینی توسط دولت نام برد و گفت:در خرید توافقی قیمت خرید محصول از کشاورزان بالاتر از قیمت تضمینی است.

وی بهبود در کیفیت خرید محصولات کشاورزی و پرداخت به موقع پول کشاورزان توسط بخش خصوصی را از پیامدهای اجرای طرح خرید توافقی توسط بخش خصوصی و اتحادیه  تعاونی های روستایی دانست واظهار داشت:انتظار می رود بخش خصوصی به علت قرار گرفتن در فضای رقابتی با دولت و اتحادیه تعاونی های روستایی به نحوی رفتار کند که برای کشاورزان سودآور باشد.

خلیلیان در خصوص قیمت های تضمینی مصوب شورای اقتصاد نیز چنین توضیح داد:ما موظفیم براساس الزامات قانونی قیمت محصولات تضمینی را تعیین واعلام کنیم اما در فرآیند تصمیم گیری بین وزارتخانه وسایر دستگاه ها مسیر به گونه ای است که در نهایت باید مصوبات شورای اقتصاد اجرا شود.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی در همین حال بر حمایت معقول از کشاورزان در چارچوب قیمت های تضمینی تاکید ورزید و گفت:این حمایت‌ها باید به صورتی باشد که کشاورزان به سمت کاهش هزینه ها و افزایش عملکرد محصول حرکت کنند.

وی اضافه کرد:چنانچه کشاورزان از طریق قیمت هزینه‌ها را جبران کنند رشد و توسعه نخواهند یافت؛ بنابراین ما باید از انواع سیاست های حمایتی ومکمل مانند خرید توافقی توسط بخش خصوصی توسعه بیمه محصولات کشاورزی، راه اندازی صندوق تضمین درآمد کشاورزان، توسعه زیر ساخت ها، انتقال تکنولوژی نوین، سیاست ذخیره سازی و تنظیم بازار در راستای افزایش بهره وری و بهبود درآمد تولید کنندگان استفاده کنیم.

به گفته دکتر خلیلیان، توجه تک بعدی به یکی از این سیاست‌ها منجر به ضرر و زیان کشاورزان می شود و با توجه به این که در فرآیند الحاق به سازمان WTO هستیم باید در زمینه کاهش هزینه های تولید و افزایش کیفی محصولات بکوشیم ضمن آنکه قیمت محصولات کشاورزی باید قابل رقابت در بازارهای جهانی باشد.

کد خبر 21305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز