همشهری آنلاین: آلودگی‌های نفتی خلیج فارس سیستم تولید مثل آبسنگ‌های مرجانی را مختل می‌کند و دراین شرایط لارو آنها شانس بسیار پایینی برای زندگی دارند

اختلال در تولید مثل آبسنگ‌های مرجانی در اثر آلودگی آب

به گزارش ایرنا، نسیم زارعی، کارشناس بیولوژی دریا (گرایش جانوران دریایی) گفت: مرجان‌ها موجودات دریایی بسیار حساس و شکننده‌ای بوده و تحمل زیست در آب‌های آلوده، با دما و کدورت بالا را ندارند اما آبسنگ‌های خلیج فارس منحصر به فرد هستند.

وی اظهار داشت: آلودگی و کدورت در خلیج فارس بسیار بالاست و دمای آب گاهی تا ۴۵ درجه هم گزارش شده ولی مرجان‌های خلیج فارس دراین شرایط با مقاومت به حیات خود ادامه می‌دهند اما اگر آلودگی به همین روال پیش رود و انسان‌ها کمکی به مرجان‌ها نکنند، بدون شک در آینده نه چندان دور این موجودات با ارزش دریایی نابود خواهند شد.

زارعی ادامه داد: هم اکنون مرجان‌های شاخه گوزنی که از مهمترین گونه‌های آبسنگ‌های مرجانی خلیج فارس هستند در معرض خطر نابودی قرار گرفته‌اند که اگر تدابیری در راستای حفاظت از آن اتخاذ نشود به زودی از بین خواهند رفت.

زارعی با بیان آنکه جلبک‌هایی هم که با مرجان‌ها هم زیستی دارند در معرض خطر قرار دارند، گفت: این شرایط باعث می‌شود تا آبسنگ‌های مرجانی با سرعت و شدت بیشتری به بیماری سفید شدگی مبتلا شوند و از بین بروند.

کارشناس بیولوژی دریا افزود: تاکنون حدود ۵۰ گونه آبسنگ مرجانی در خلیج فارس شناسایی شده که عبور و مرو کشتی‌های نفتکش و آتش سوزی گاه به گاه نفتکش‌های عبوری حیات آنها را با خطر نابودی مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: موضوعی که قابل تامل و بررسی است این است که بسیاری از چاه‌های نفت خلیج فارس درست در مناطق مرجانی قرار دارند و سازمان‌ها و نهادهای ذیربط برای انجام عملیات اکتشاف بسیاری از مرجان‌ها را نابود می‌کنند.

وی ادامه داد: در حالی که مرجان‌ها متنوع‌ترین اکوسیستم‌های دریایی هستند، تنوع آنها از نظر اینکه جایگاه زندگی ماهیان و دیگر جانداران دریایی است از اهمیت زیادی برخوردار است، همچنین بایومس یا زیست توده (Biomass) آنها با جنگل‌های گرمسیری مناطق دیگر برابری می‌کند.

'بایومس یا زیست توده (Biomass) یک منبع تجدید پذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست می‌ آید'.

کارشناس بیولوژی دریا با گرایش جانوران دریایی تاکید کرد: جنگل‌های مرجانی جزو مهمترین مناطق دریایی هستند که حیات بسیاری از ماهیان به آنها وابسته است، بنابراین نابودی آنها سبب می‌شود تا اقتصاد مردم ساحل نشین دچار اختلال شود زیرا برروی شیلات تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

وی گفت: بنابراین باید با همکاری سازمان‌ها و نهادهای داخلی و بین المللی راهکارهای اصولی و علمی دراین زمینه اتخاذ شود تا روند تخریب و از بین رفتن آبسنگ‌های مرجانی متوقف شود یا حداقل از سرعت آن کاسته شود

کد خبر 215766
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز