همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با ارائه آمارهای متعدد به بررسی سهم ایران و دیگری کشورها در آلودگی دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان پرداخت.

دریا

به گزارش مهر، عبد الرضا کرباسی در نشستی خبری با اشاره به اینکه دریای خزر یک محیط بسته است و قدرت خودپالایی کمی دارد، گفت: نزدیک به 75 در صد از کل آلودگی‌هایی که وارد دریای خزر می‌شود به عهده کشور روسیه است.

وی با بیان اینکه آلودگی‌های دریای خزر شامل مواد نفتی،‌آفت کش‌ها ، سوم کشاورزی ،‌عناصر سنگین و فاضلاب می‌شود، افزود: سهم ایران در آلودگی دریای خزر 12 در صد است که عمدتاً شامل تخلیه فاضلاب انسانی به محیط دریای خزر می‌شود.
ایران مقام اول در تخلیه فاضلاب انسانی به دریای خزر دارد.

وی جمعیت ساحل نشین خزر در کشور ایران را 7 میلون نفر عنوان کرد و گفت: ایران در تخلیه فاضلاب انسانی به دریای خزر مقام اول را دارد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: 400 میلیون متر مکعب فاضلاب در شمال کشور تولید می‌شود که فقط 40 در صد از آن به سختی تصفیه می‌شود و 60 در صد مابقی از طریق رودخانه‌ها و به صورت غیر مستقیم وارد دریای خزر می‌شود.

عبدالرضا کرباسی شناگاه‌های دریای خزر را آلوده به مواد میکروبی دانست و گفت: تخلیه فاضلاب‌های انسانی عامل اصلی این آلودگی می باشد و سلامت شناگران را در سواحل خزر مورد تهدید است.

وی با اشاره به مصوبه تجهیز جوامع بالای 30 هزار نفر به سیستم تصفیه فاضلاب خانگی ،‌گفت: وزارت نیرو به دلیل مشکلات مالی در انجام وظایف قانونی خود موفق نبوده است.

به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست 13 در صد از آلودگی دریای خزر به عهده کشور‌های آذربایجان،‌ ترکمنستان و قزاقستان است.

وی ادامه داد: کشور قزاقستان کمترین سهم در تولید آلودگی دریای خزر را دارد که جمعیت ساحل نشینی در این کشور وجود ندارد.

کرباسی کشور آذربایجان را با سهم کم آلودگی در دریای خزر یکی از مشکل ساز‌ترین کشور‌های این حوزه خواند و گفت: چاه‌های نفت این کشور از تکنولوژی قدیمی استفاده می‌شود و مرتباً با چالش و شکستگی در انتقال مواجه است.

وی ادامه داد: آلودگی نفتی در دریای خزر ناشی از کشور آذربایجان بر اساس جریان‌ها دریایی به سمت ایران کشیده می‌شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه در سال گذشته 26 تن گلوله نفتی از سواحل گیلان جمع‌آوری شده است که مربوط به کشور آذربایجان است.

وی ادامه داد: گلوله‌های نفتی جمع آوری شده برای انگشت نگاری به وزارت نفت داده شده تا مطالبه خسارت زیست محیطی از کشور آذربایجان شود که بعد از گذشت 8 ماه تاکنون وزارت نفت اقدامی انجام نداده است.

کاهش ذخایر ماهیان خاویار در دریای خزر

کرباسی در ادامه به بهره برداری بی‌رویه از ذخایر آبزی در دریای خزر از سوی کشور‌های تازه استقلال یافته اشاره کرد و گفت: هم اکنون ماهیان خاویاری دریای خزر در معرض انقراض قرار گرفته است.

وی همچنین از کاهش جمعیت فک خزر به دلیل بهره برداری بی‌رویه کشور های حاشیه خزر خبر داد و گفت: جمعیت این گونه از یک میلیون قلاده به یک صد هزار رسیده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از ثبت 400 نوع انگل در ماهیان دریای خزر خبر داد و گفت: منابع شیلاتی به دلیل ورود فاضلاب‌ها و آلودگی میکروبی ناشی از آن در دریای خزر با تهدید روبه رو کرده است.

عبد‌الرضا کرباسی از تدوین استاندارد تخلیه فاضلاب به دریای خزر، دستور العمل استفاده از مواد پراکنده ساز نفتی و دستور‌العمل امداد و نجات پستانداران دریایی خبر داد و گفت: این دستور العمل‌های در مرحله تصویب کمیسیون دولت است.

کوتاهی وزارت نفت در پایش زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بیش از 1000 گونه در خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد،‌گفت: 8 در صد از آبسنگ‌های دنیا در خلیج فارس و دریای عمان است.آلودگی نفتی را یکی از معضلات خلیج فارس دانست و گفت: یک میلون و 200 هزار بشکه نفت وارد خلیج فارس می‌شود.

وی ادامه داد: از ‌17 هزار نفت کشی که وارد خلیج فارس می‌شوند، ‌30 درصد از این نفت کش‌ها از سیستم‌های قدیمی استفاده می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه در سال 91 ،‌22 حادثه نفتی در خلیج فارس رخ داده است،‌گفت: 21 حادثه نفتی مربوط به چاه‌های نفتی ایران است. وی تاکید کرد: چاه‌های نفت ایران باید به موقع به هنگام سازی شوند.

عبد الرضا کرباسی با بیان اینکه وزارت نفت بر اساس قانون مکلف به انجام و پایش زیست محیطی در خلیج فارس و دریای عمان است،‌اظهار داشت: وزارت نفت تاکنون برای خرید و تجهیز ایستگاه‌های پایش در جنوب کشور اقدام نکرده است.

وی با بیان اینکه 30 میلیون دلار برای ایجاد ایستگاه‌های پایش باید هزینه شود،‌گفت: بعد از گذشت 15 ماه از تصویب این قانون تاکنونی اقدامی نشده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه قانونی برای عدم ساخت و ساز در ردیا نداریم، گفت: بزودی قانونی برای جلوگیری از ساخت و ساز در محیط‌های آبی به تصویب می‌رسد.

وزارت نیرو مسئول ایجاد کشند قرمز در خلیج فارس است

عبد الرضا کرباسی با اعلام اینکه وزارت نیرو برای ایجاد تصفیه خانه در شهر‌های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان کوتاهی کرده است،‌گفت: سد سازی توسط این وزارتخانه بر روی رودخانه‌های منتهی به خلیج فارس باعث کاهش گل و لای آب و شکل گیری پدیده کشند قرمز در خلیج فارس شده است.

وی ادامه داد: گل و لای در جذب نیترات و فسفات فاضلاب در خلیج فارس نقش موثری داشت.

به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست وزارت نیرو مسئول ایجاد کشند قرمز در خلیج فارس است.

2 /3مرجان‌های خلیج فارس در معرض نابودی

وی با بیان اینکه در خلیج فارس آلودگی نفتی و فاضلاب‌های انسانی و صنعتی داریم، گفت: به دلیل حضور آبسنگ‌های مرجانی آلایندگی خلیج فارس در حد استاندارد است.

به گفته کرباسی مرجان‌ها قدرت خود پالایی عظیمی به خلیج فارس و دریای عمان بخشیده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه 8 درصد از مرجان‌های دنیا در خلیج فارس وجود دارد،‌گفت: 2/ 3از این مرجان‌ها روبه نابودی است.

وی از انجام پروژه تحقیقاتی تکثیر جنسی و غیر جنسی مرجان‌های خلیج فارس خبر داد و گفت: این پروژه با همکاری دانشگاه سیستان و بلوچستان و هرمزگان در حال انجام است.

کد خبر 218342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز