گروه محیط زیست: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از اختصاص یک میلیون دلار اعتبار از سوی راپمی به جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ محیط زیست دریایی خلیج فارس و فعالیت در این پهنه آبی خبر داد.

 

راپمی سازمان منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان است که از سال 1978 فعالیت خود را با هدف حفظ محیط زیست دریایی پهنه‌های آبی خلیج فارس و دریای عمان آغاز کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عبدالرضا کرباسی معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به تازگی در نشست اخیر راپمی در جده شرکت کرده است. این نشست از 25تا28 نوامبر مصادف با چهارم تا هفتم آذرماه با حضور نمایندگان 8 کشور حاشیه خلیج فارس در جده برگزار شد که در آن فعالیت‌های علمی تحقیقاتی راپمی برای سال های 2014 تا 2015 به ارزش تقریبی 4‌میلیون دلار تعیین شد که از این میزان یک میلیون دلار به ایران اختصاص یافت. به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست برنامه های ارائه‌شده در این نشست در زمینه‌های کنترل آلودگی دریایی و مواد بیولوژیک و آب توازن کشتی‌ها بود.همچنین دراین نشست، ایران در مورد آب توازن کشتی‌ها پیشنهاد داد تا میمک (مرکز امداد رسانی‌های زیست محیطی) بر روی هر کشتی که وارد خلیج فارس می‌‌شود یک یا 2دستگاه سنجش آب توازن نصب کند و زمانی که کشتی می‌خواهد از تنگه هرمز خارج شود آن را بردارد. وی همچنین خبر داد که این پیشنهاد از سوی نمایندگان حاضر در نشست راپمی پذیرفته شده و میمک هم پیشنهاد داده این کار با همکاری ایران انجام شود که مورد پذیرش اعضای نشست قرار گرفت.

کرباسی همچنین خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای انجام این کار اعلام کرد. این همکاری درآمد خوبی برای کشور ایران به همراه خواهد داشت. وی اظهار داشت: همچنین در این نشست موضوعاتی چون بررسی مواد آلی مقاوم، مواد زاید خطرناک، مواد رادیواکتیو و دوره‌های اندازه‌گیری دی‌اکسین در خلیج فارس برای بررسی و انجام تحقیق به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد. دی اکسین از ترکیبات آلی کلرینه است که بعضی از انواع آن حتی در مقادیر کم اثرات فوق العاده سمی دارند. دی اکسین ها فشار بخار بسیار پایینی دارند (کمتر از یک میلینیوم میلی متر جیوه در شرایط استاندارد) که حاکی از عدم تبخیر این ماده است. این خاصیت فیزیکی همراه با پایداری دمایی و حلالیت در آب از مهم ترین خواص دی‌اکسین ها در محیط است. در نشست راپمی نمایندگانی از کشورهای ایران، کویت، قطر، امارات متحده عربی، عربستان، عمان، بحرین و عراق شرکت داشتند.

 

کد خبر 241015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز