همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایستگاه سنجش مواد رادیو اکتیو در جزیره هرمز تا دو سال آینده راه اندازی می‌شود

ایستگاه سنجش مواد رادیواکتیو در جزیره هرمز

به گزارش ایرنا، عبدالرضا کرباسی افزود: منابع سوخت فسیلی در جهان روز به روز در حال کاهش است بنابراین رویکرد بیشتر کشورها به سمت استفاده از انرژی اتمی، انرژی‌های نوین و تجدید پذیر است .استفاده از این نوع انرژی‌ها آلودگی زیست محیطی به همراه ندارد مگر این که نیروگاه‌های تولید کننده این انرژی‌ها در منطقه دچار حادثه شوند.

وی اظهار داشت: سازمان منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان ( راپمی ) در نشست اخیر خود از کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان خواسته است تا این دو پهنه آبی را از لحاظ مواد رادیواکتیو پایش کنند.

کرباسی گفت: در نشست اخیر راپمی با حضور نمایندگان هشت کشور حاشیه خلیج فارس، در جده مقرر شد تا در سه کشور اطراف خلیج فارس ایستگاه سنجش مواد رادیواکتیو ایجاد شود. این نشست 25 تا 28 نوامبر امسال مصادف با چهارم تا هفتم آذرماه با حضور نمایندگان هشت کشور شامل کویت، قطر، امارات متحده عربی، ایران، عربستان، عمان، بحرین و عراق برگزار شد.

راپمی سازمان منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان است که از سال 1978 فعالیت خود را با هدف حفظ محیط زیست دریایی پهنه‌های آبی خلیج فارس و دریای عمان آغاز کرده است.

کرباسی اظهار داشت: در این نشست مقرر شد کشورهای ایران، امارات متحده عربی و بحرین در آب‌های ساحلی خود ایستگاه سنجش مواد رادیواکتیو راه اندازی کنند که قرار است این ایستگاه در ایران در جزیره هرمز ایجاد شود.

وی افزود: در مرحله اول، دوم و سوم به ترتیب سه، پنج و هشت ایستگاه در کشورهای اطراف خلیج فارس ایجاد می‌شود به عبارتی به ازای هر کشور یک ایستگاه ایجاد می‌شود که به صورت یک شبکه فعالیت خواهند کرد و تمام کشورها می‌توانند از اطلاعات ایستگاه‌های یکدیگر استفاده کنند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برای مطالعه و راه اندازی این ایستگاه دو سال زمان تعیین شده است.

کرباسی گفت: از سوی دیگر بیشتر کشورهای عربی برای تامین آب شیرین خود از دستگاه‌های آب شیرین کن استفاده می‌کنند و از آنجا که تا چند سال آینده جمعیت اطراف حاشیه خلیج فارس در مرزهای ایرانی هم افزایش می‌یابد، نیاز به آب شیرین کن‌ها در کشور بیشتر می‌شود از این رو پایش مداوم آب‌های خلیج فارس از لحاظ رادیو اکتیو الزامی است.

کرباسی گفت: همچنین در نشست راپمی مقرر شد ایران با همکاری عمان دو ایستگاه پایش در تنگه هرمز راه اندازی کند تا میزان و کیفیت آب ورودی و خروجی آب توسط کشتی‌ها به خلیج فارس اندازه گیری شود.

هرمز جزیره‌ای بیضی شکل است. این جزیره به مساحت 42 کیلومتر مربع برابر با 16 مایل مربع در ورودی خلیج فارس در 8 کیلومتری بندرعباس واقع شده است.

این جزیره را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می‌دانند. همین موقعیت است که آن را در طول تاریخ، از نظر راهبردی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار کرده است.

کد خبر 241808
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز