سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: قارچ‌ها برای رفع آلایندگی‌های زیست محیطی خلیج فارس ( زیست پالایی ) استفاده می‌شوند

"زیست پالایی" خلیج فارس با قارچ‌ها

به گزارش ایرنا، کامران رهنما افزود: زیست پالایی روشی است که با کمک قارچ‌ها و از طریق میکروارگانیسیم‌ها، آلودگی‌های زیست محیطی مناطق مختلف دریایی رفع می‌شود. با استفاده از این روش عرصه‌های آبی کشور پاکسازی می‌شوند.

دانشیار بخش گیاه پزشکی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهار داشت: خلیج فارس به عنوان یک پهنه آبی که روزانه کشتی‌های نفتکش زیادی در آن تردد می‌کند از آلودگی بالای نفتی برخوردار است از این رو روش زیست پالایی می‌تواند در پاکسازی خلیح فارس بسیار موثر باشد.

رهنما گفت: اکنون برای پاکسازی نفتی خلیج فارس از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که روش شیمیایی نیز یکی ازآنهاست ولی این روش عوارضی را به دنبال دارد. اما بهترین روش 'زیست پالایی' است زیرا این روش یک روش بیولوژیکی سالم است که اگر توسعه یابد می‌توان با کمک مدیریت تلفیقی همراه با سایر روش‌ها از تخریب محیط زیست خلیج فارس جلوگیری کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان گفت: خوشبختانه ایران از لحاظ تنوع گونه‌های قارچی غنی است و تاکنون بیش از ۳۰۰۰ گونه قارچ در ایران شناسایی شده است.

‌وی ادامه داد: اکنون بر روی قارچ‌ها مطالعات زیادی انجام شده است و برخی از گونه‌های قارچی مانند قارچ‌های 'پنی سیلیوم' ، 'آسپرجلوس' و 'کلادسپریوم' نمونه‌هایی هستند که می‌توانند در بحث زیست پالایی نقش به سزایی داشته باشند.

رهنما گفت: همچنین مرجان‌هایی که در خلیج فارس زندگی می‌کنند دارای قارچ‌هایی هستند که در پالایش پهنه آبی نقش به سزایی دارند اما برخی از آنها مضر هستند. بنابراین با مطالعه می‌توان قارچ‌های مفید را شناسایی و برای پاکسازی محیط آلوده مورد استفاده قرار داد.

به گفته وی ، برخی از این قارچ‌ها دارای آنزیم‌هایی هستند که می‌توانند آلودگی‌های نفتی را به طور طبیعی در خود حل کنند و از بین ببرند.هر کدام از این قارچ‌ها با توجه به نوع و کارکردشان، نقش خاصی در از بین بردن آلودگی‌ها ایفا می‌کنند از این رو عملکرد قارچ‌ها بین ۲۰ تا ۵۰ درصد متفاوت است.

دانشیار بخش گیاه پزشکی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان یادآور شد: علم قارچ شناسی در کشور ایران بسیار گسترده است و می‌توان با تشکیل گروهی از محققان و فعالان زیست محیطی، به نتایج مطلوبی در زمینه استفاده از قارچ‌ها و جداسازی آنها برای پاکسازی مناطق آلوده دریایی دست یافت.

کد خبر 217369
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز