همشهری آنلاین: استاد دانشگاه پیام نور گفت: ساخت جزایر مصنوعی در سواحل کشورهای حاشیه خلیج فارس بر محیط زیست تمام کشورهای این حوضه آبی تاثیر منفی دارد و موجب تخریب محیط زیست در این منطقه می‌شود

ساخت جزایر مصنوعی، محیط زیست خلیج فارس را تخریب می‌کند

به گزارش ایرنا، جمیله زارع افزود: ایران (با در نظر گرفتن خط ساحلی جزایر) دارای 1880 کیلومتر مرزساحلی در حاشیه خلیج فارس است و بدین ترتیب ایران دارای بزرگ‌ترین مرز ساحلی در این منطقه است ولی تاکنون به ساخت و ساز جزایر مصنوعی در خلیج فارس اقدام نکرده است زیرا این جزایر تاثیر منفی بر محیط زیست خلیح فارس دارد.

وی گفت : ساخت جزایر مصنوعی موجب از بین رفتن آبسنگ‌های مرجانی می‌شود. این در حالی است که امارات و دوبی بزرگ‌ترین سواحل آبسنگ‌های مرجانی را دارا هستند که بر اثر ساخت جزایر مصنوعی، این آبسنگ‌ها کاملا از بین رفته‌اند.این در حالی است که از بین رفتن آبسنگ‌های مرجانی، سواحل دیگر کشورها از جمله ایران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: مرجان‌ها خاصیت فیلتر کردن آب را دارند بنا بر این وقتی چنین ساحل بزرگ مرجانی از بین می‌رود، روند فیلتر کردن آب هم کاهش یافته و به تدریج از بین می‌رود و دوره ماندگاری آلودگی در آب‌های خلیج فارس بالا می‌رود.

وی ادامه داد: میانگین عمق خلیج فارس 35 متر و دوره ماندآب آن (ماندگاری آب) 3 تا 5 سال است. این مسئله موجب بالا رفتن دوره ماندگاری آلودگی نیز می‌شود از سوی دیگر مرجان‌ها نیز از بین رفته‌اند و آب به طور طبیعی فیلتر نمی‌شود، بنابراین آلودگی بیش از پیش افزایش می‌یابد.

مدرس دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل قشم افزود: همچنین بعد از اینکه جزایر مصنوعی ساخته می‌شوند جمعیت انسانی به آن مناطق هجوم می‌برند که آلودگی‌های فاضلابی و مواد زائد را به دنبال خواهد داشت و اکوسیستم منطقه را به مخاطره می‌اندازد. از این رو تمام عوامل فیزیکی، شیمیایی و زیست محیطی منطقه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این در حالی است که جانوران خلیج فارس نیز تحت تاثیر این ساخت و سازها قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای اساسی مقابله با ساخت جزایرمصنوعی، استفاده از کنوانسیون حقوق بین الملل دریاهاست.در ماده 60 این کنوانسیون قید شده ' اگر قرار است تغییراتی بر محیط زیست از طریق جزایر مصنوعی وارد شود باید محیط زیست سایر کشورها هم در نظر گرفته شود '.

وی ادامه داد: یعنی دولت‌ها با حفظ محیط زیست منطقه می‌توانند جزایر مصنوعی را در منطقه تحت حاکمیت خود بسازند اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در زمینه اجرای این بند کنوانسیون حقوق بین الملل دریاها انجام نشده است.

مدرس دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل قشم گفت:سازمان منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریایی (راپمی) تنها مرجع حقوقی است که تمام کشورهای همسایه برای حفاظت از محیط زیست خلیج فارس در آن متعهد شده‌اند از این رو باید از این مرجع کمک گرفت.

وی اظهارداشت: همچنین ارزیابی اثرات زیست محیطی ساخت جزایر مصنوعی یکی دیگر از راهکارهای کاهش تخریب زیست محیطی آنهاست به این معنا که جزایری ساخته شده‌اند روی آنها ارزیابی زیست محیطی انجام شود تا اثرات سو ساخت جزایر مصنوعی بر خلیج فارس مشخص شود.

کد خبر 213943
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز