گروه شهری: در سالروز میلاد امیر مؤمنان حضرت علی(ع) بزرگراه امام علی پس از طراحی اولیه در 20سال قبل، به بهره‌برداری کامل رسید.

شهردار تهران

در مراسمی که روز گذشته با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس، مدیران شهرداری تهران، اعضای شورای شهر و بسیاری از شهروندان برگزار شد، بهره‌برداری از بزرگراه 35کیلومتری امام علی آغاز شد.رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بهره‌برداری از این بزرگراه گفت: بزرگراه امام علی با یک تصمیم درست و همت جهادی ستایش‌پذیر احداث شد. علی لاریجانی با اشاره به اینکه در مراسم بهره‌برداری از بزرگراه امام علی دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران حضور نیافته است، گفت: قطعاً روح وی در این مراسم حاکم است و بنده از او سپاسگزاری می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ولادت امیرالمؤمنین(ع) و همچنین سالروز فتح خرمشهر اظهار داشت: همزمانی افتتاح این مراسم خوش‌سلیقگی از سوی شهردار تهران بوده است که در این ایام فرخنده این پروژه بزرگ را افتتاح کند. وی تصریح کرد: پروژه بزرگراه امام‌علی پروژه‌ای بی‌بدیل از نظر حجم فنی و سرعت کار بوده است که جای تشکر از شهردار تهران و همچنین شورای اسلامی شهر تهران دارد. لاریجانی با بیان اینکه در مراسم بهره‌برداری از بزرگراه امام علی اگرچه محمدباقر قالیباف به‌دلیل پرهیز از شائبه تبلیغاتی بودن حضورش، حضور ندارد، گفت: آقای قالیباف به‌دنبال رأی حلال است.لاریجانی گفت: این بزرگراه نشان می‌دهد که اگر تصمیمات درست اتخاذ شود می‌توانیم پروژه‌های بزرگی را در کشور به بهره‌برداری برسانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مطمئناً با راه‌اندازی بزرگراه امام علی از ترافیک داخل شهر تهران کاسته خواهد شد. رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از دیگر مسائل شهر تهران به‌جز آلودگی باید به موضوع حمل‌ونقل، بافت‌های فرسوده، مکان‌های ورزشی و فرهنگی اشاره کرد که در این زمینه نیز باید کارهایی انجام گیرد.

لاریجانی ادامه داد: بزرگراه امام علی نشان داد که اگر کارها درست و سنجیده عمل شود می‌توانیم از این نمونه کارها با توجه به ظرفیت کشورمان و افراد متخصص بیشتر انجام دهیم. وی در ادامه این مراسم با اشاره به مشکلات کشور در عرصه‌های مختلف گفت: اگر در حال حاضر در کشور با مشکلاتی روبه‌رو هستیم مربوط به چند دلیل می‌شود که از آن جمله می‌توان به گرفته شدن برخی از تصمیمات نادرست اشاره کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گرانی و تورم نتیجه سوءتدبیر مسئولان است چرا که اگر درست تدبیر شود و افراط و تفریط نمی‌شد گرفتار مشکلات اینچنینی نمی‌شدیم. وی افزود: در پروژه امام علی تدبیر درست صورت گرفت و در کنار آن همت و تلاشی وجود داشت که توانست این پروژه بزرگ را رقم بزند. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره مجدد به بزرگراه امام علی آن را نمونه‌ای از خدمتگزاری به مردم دانست و گفت: با استفاده از علم و تخصص جوانان می‌توانیم خدمت بیشتری را به مردم داشته باشیم. لاریجانی اضافه کرد: مردم آگاه و هوشیارند و اگر ببینند در جایی روحیه خدمتگزاری و کار وجود دارد قطعاً همکاری می‌کنند و در آنجا ممانعت نمی‌کنند و در واقع کار انجام خواهد گرفت که بزرگراه امام علی نمونه بارزی از همکاری و تعامل مردم با مدیران شهری بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو گفت: زمینه را باید برای حماسه سیاسی که مدنظر مقام معظم رهبری است و در ابتدای سال جدید بر آن تأکید داشته‌اند فراهم کنیم تا یک حماسه سیاسی بی‌نظیری در کشور رقم بخورد. لاریجانی در پایان این مراسم، از محمدباقر قالیباف شهردار تهران تقدیر کرد و گفت: قالیباف مدیری پرتوان و سرزنده است که توانسته آبادانی را در شهر تهران ایجاد کند.

رفع 420کیلومتر معارض در پروژه

سید مازیار حسینی نیز در مراسم بهره‌برداری از بزرگراه امام علی با اشاره به سالروز حماسه سوم خرداد و میلاد امام علی(ع) گفت: این کار بزرگ با تکیه بر فرهنگ دفاع‌مقدس و کار جهادی و بی‌منت انجام شد و در این پروژه بیش از سایر پروژه‌ها لطف خداوند را دیدم و قطعا اگر این کار با روحیه جهادی انجام نمی‌شد خداوند نیز وعده خود را محقق نمی‌کرد. وی افزود: 2کیلومتر این بزرگراه از خیابان کرمان تا بزرگراه محلاتی 5سال طول کشید و 26کیلومتر آن کمتر از 2سال زمان برد و نخستین بعد این پروژه آن است که باید برای تعریض آن وارد بافت فرسوده می‌شدیم و از این‌رو در این پروژه که بزرگ‌ترین پروژه تاریخ شهری است 7هزار واحد مسکونی در قالب 4هزار پلاک کمتر از یک سال تملک شد که از مناطق مختلفی مانند 7، 8، 13، 14، 15، 20و همچنین مناطق، 1تا 6و 12و 22که با همه امکانات ما را یاری کردند عبور کرد.

حسینی با بیان اینکه با اجرای این پروژه بسیاری از املاک از بلاتکلیفی خارج شدند، گفت: کسب رضایت الهی هدف اصلی ما از اجرای این پروژه بود. این پروژه دارای 56پل است و در طول مسیر 25تقاطع وجود دارد که طی 19‌ماه کار آن انجام شد و 100هزار مترمربع نیز عرشه پل برای آن ساخته شده است.

معاون شهردار تهران ادامه داد: این پروژه از سنگین‌ترین پروژه‌های دارای معارض تأسیساتی بود و 420کیلومتر معارض در این پروژه تبدیل شده است که از صبر مردم در اجرای این پروژه تشکر می‌کنیم. وی افزود: کل آسفالت توزیع شده در تهران سال 84، به میزان 240هزار تن بود و این در حالی است که در این پروژه 320هزار تن آسفالت توزیع شده و همچنین 5/3کیلومتر تونل جمع‌آوری آب‌های سطحی در اجرای این پروژه انجام شده است.حسینی با اشاره به حضور 10هزار کارگر در اجرای این پروژه گفت: این کارگران به خوبی کار خود را انجام دادند و قطعا این پروژه گره ترافیکی بزرگی را در تهران به‌ویژه در شرق و جنوب شهر برطرف می‌کند.

مقایسه توانمندی های مدیریت شهری

از طرفی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، تحولات شهر تهران طی 8سال اخیر را جلوه‌ای از پرافتخارترین مقاطع تاریخ پایتخت دانست و گفت: در نتیجه همین تحولات است که نوع نیاز شهر و شهروندان از برخی مطالبات ساده و سطحی به انتظاراتی بزرگ همچون احداث بزرگراه‌های سراسری و طبقاتی و تونل‌های شهری و توسعه مترو و بی‌آرتی تغییر یافته است.
سید جعفر تشکری هاشمی افزود:

اگر ساخت بزرگراهی به طول 35کیلومتر در قلب بافت مسکونی متراکم شهر پروژه ساده‌ای بود، مدیران شهری طی 40سالی که از طرح اولیه احداث این بزرگراه می‌گذرد آن را اجرا می‌کردند. وی با اشاره به اینکه احداث بزرگراه امام علی، دارآباد در شمال شرقی را به شهر ری در جنوب غربی تهران متصل و حرکت از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین نقطه تهران را در مدت زمان تنها نیم ساعت امکان‌پذیر کرده، اظهار داشت: از امروز به بعد شریان‌های اصلی شرق و جنوب شهر به‌عنوان تنها گزینه‌های دسترسی پایتخت محسوب نمی‌شوند و با بهره‌برداری از این بزرگراه، بسیاری از معابری که با بزرگراه‌های اصلی شهر در ارتباط نبودند، از بن بست خارج می‌شوند.

کد خبر 215660
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز