گروه شهری: توسعه جهشی حمل‌ونقل عمومی پایتخت در 8سال اخیر بر 2محور مترو و اتوبوسرانی متمرکز بوده است.

اتوبوس

روند شتاب‌بخشی به اتوبوسرانی تهران در شرایطی است که مدیریت شهری گزینه قابل‌توجه و معتنابهی برای تردد آسان، ارزان و سریع شهروندان مطرح کرده است. خطوط اتوبوسرانی تندرو یا همان بی‌آرتی که یکی از ایده‌های اجرا‌شده در مدیریت فعلی تهران است، نگاه بسیاری از مسافران درون‌شهری را به ‌خود معطوف کرده است.

بنیانگذار اتوبوس‌های تندرو در کشور، مدیریت شهری تهران در دوره فعلی بوده که توانسته برای نخستین‌بار در سال 86 آن را در تهران پایه‌گذاری کند و پس از گذشت 6سال، در حال حاضر 8خط اتوبوس تندرو به طول 115کیلومتر در حال بهره‌برداری است. آمار نشان می‌دهد که 45درصد جابه‌جایی‌های شبکه اتوبوسرانی تهران با این وسیله سودمند پشتیبانی می‌شود.

در پی طرح موفق اتوبوس‌های تندرو در تهران، کلانشهرهای تبریز، اصفهان و مشهد طرح استفاده از این نوع حمل‌ونقل عمومی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. سرعت متوسط شبکه اتوبوسرانی تهران بالغ بر 25کیلومتر در ساعت است. با افتتاح خطوط جدید اتوبوس‌های تندروی تهران در بزرگراه‌های امام علی و صدر، شبکه یکپارچه 115کیلومتری ماتریسی شهر کامل می‌شود؛

به‌نحوی که مردم می‌توانند از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب شهر و از چهار گوشه شهر تا مرکز شهر را با این شبکه - که به‌عنوان مکمل شبکه مترو عمل می‌کند - طی کنند. در عین حال توسعه جهشی خطوط مترو، توسعه شبکه خطوط اتوبوس‌های تندرو و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اصلی‌ترین برنامه‌های این حوزه در سال‌جاری است که مدیریت شهری آن را دنبال می‌کند. این توسعه در شرایطی رخ می‌دهد که به‌رغم تحریم‌های دولتی در حمل‌ونقل تهران و سه برابرشدن قیمت اتوبوس‌های دوکابین بر اثر تحریم خارجی، توسعه این وسیله عام‌المنفعه در پایتخت با کمیت و کیفیت قابل‌توجهی دنبال می‌شود.

کد خبر 215486
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز