همشهری‌آنلاین: دکتر احمد روستا، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در دومین کنفرانس روابط‌عمومی وصنعت به تشریح مدل رویکرد آماده‌باش در روابط‌عمومی می‌پردازد.

وی معتقد است با توجه به تحولات و تلاطم‌های گوناگون محیطی و نیز فاصله و شکاف‌های گوناگون و رقابت فزاینده، به‌نظر می‌رسد روابط‌عمومی‌ها نیازمند رویکردها، راهبردها و راهکارهای متنوع و جدیدی هستند تا بتوانند مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار داده و به اهدافشان دست پیدا کنند.

روستا در این مقاله مدلی را با عنوان ALERT که به معنای هشدار و آماده‌باش است و معرف پنج رویکرد متفاوت اما یکپارچه است را معرفی خواهد کرد.

رویکرد روابط سازگار

نخستین رویکرد این مدل رویکرد روابط سازگار است. سازگاری در روابط‌عمومی به معنای کنار آمدن، کوتاه آمدن و ایستادگی برای پاسخگویی به تحولات، اتفاقات و رویدادهای جدید است. در دنیای پر تهدید، پر خطر، مخرب و منفی و نیز پرتحول و پرتلاطم، سازگاری رمز ماندگاری است. لازمه سازگاری، درک شرایط روز و انطباق‌پذیری و انعطاف‌پذیری همراه با سرعت و چابکی است که لازم است در روابط‌عمومی‌های فعلی تقویت گردد.

رویکرد روابط بلندمدت

دومین رویکرد، رویکرد روابط بلندمدت است. رویکرد روابط بلندمدت در روابط‌عمومی معرف حفظ رابطه با مخاطبان همیشگی و تأثیرگذاران و نقش‌آفرینان است. تلاش برای حفظ اینگونه روابط از طریق پاسخگویی به انتظارات و اهداف گروه‌های اشاره شده از جمله وظایف همیشگی و مفید روابط‌عمومی‌هاست. همه این رویکردها هدف مشترکی دارند که آن تأثیر بهتر بر مخاطبان و تغییر در رفتار آنان است.

رویکرد روابط الکترونیک

رویکرد سوم، رویکرد روابط الکترونیک است. در دنیایی که فناوری ارتباطات و اطلاعات دامنه فعالیت روابط‌عمومی‌ها و مخاطبان را بسیار گسترده کرده است، دیگر نمی‌توان فقط با روابط‌عمومی سنتی انتظار ارتباط مفید و مؤثر با انواع گروه‌ها را داشت. ویژگی‌ها، شایستگی‌ها و مهارت‌های جدیدی برای روابط الکترونیک مطرح شده‌اند که لازم است مورد توجه روابط‌عمومی‌ها قرار گیرد.

رویکرد روابط درست

رویکرد روابط درست چهارمین رویکرد مدل هشدار و آماده‌باش است. ثمربخشی و اثربخشی در مدیریت ارتباطات در دو جمله خلاصه می‌شود: امور ِدرست انجام دادن و امور را درست انجام دادن. اگر روابط‌عمومی‌ها امور درست و مرتبط با خود را تعریف و تعیین کنند و امور را به درستی انجام دهند، مفید و مؤثر بودن روابط‌عمومی‌ها بیشتر می‌شود.

رویکرد روابط فراگیر

رویکرد پنجم نیز رویکرد روابط فراگیر است. یکی از مهم‌ترین رویکردها در روابط‌عمومی نوین، رویکرد روابط فراگیر یا روابط با انواع گروه‌هاست که شامل سه رکن برقراری، بهره‌برداری و نگهداری روابط است. در دنیایی که شبکه‌ها و تشکل‌ها نقش مهمی پیدا کرده‌اند، روابط‌عمومی‌ها نیز برای تأثیرگذاری بر مخاطبان خود نیازمند بازنگری روابط گذشته و گسترش این روابط با سایر ذی‌نفعان است.

اگر چه هر یک از رویکردهای فوق نقش خاصی در جذب و جلب مخاطبان دارد، اما از ترکیب و هم‌افزایی آنها می‌توان انتظار داشت تا روابط‌عمومی‌ها پاسخگوی طبقه گسترده‌تری از متقاضیان باشند.

دومین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت روز 29 اردیبهشت‌ماه در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 214814
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز