همشهری آنلاین: نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با پیشنهاد شرکت فرابورس برای خرید و فروش فیش‌های حج مخالفت کرد و در این باره گفت: نباید با ورود سوداگران به عرصه حج وز یارت جنبه معنوی حج را خدشه دار کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر در پی دریافت پیشنهاد شرکت فرابورس «پژوهشکده حج و زیارت» را مامور کرد تا با طرح موضوع در کمیته و کارگروه فقهی پژوهشکده حج ابعاد مختلف این پیشنهاد را بررسی کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پس از دریافت نظر مخالف این پژوهشکده اظهار داشت: پیشنهاد شرکت فرابورس در هر دو صورت خرید و فروش خدمات حج و عمره گرچه معامله فیش‌های حج را در یک بازار رسمی و با شرایط مشخص و شفاف قرار می‌دهد و ملاک مشخصی برای عرضه و تقاضای آن تعریف می‌کند، لکن با این حال یک آسیب اجتماعی و فرهنگی را نیز به دنبال دارد و آن تبدیل کردن یک امر عبادی و معنوی را به یک موضوع مادی وتجاری است.

وی افزود: اگر منع قانونی برای خرید و فروش فیش‌های حج وجود نداشته باشد سوداگران و دلالان با ورود به این عرصه جنبه معنوی و قداست حج را خدشه دار می‌کنند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی از رسانه‌های جمعی خواست تا موضوعات مربوط به حوزه حج و زیارت را بدون درنظر گرفتن ابعاد کارشناسی و فقهی آن و خارج از مبادی مسئول پیگیری نکنند و سبب نگرانی زائران و علاقمندان حوزه حج و زیارت نشوند.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر دو سال قبل در همایش «حج و اقتصاد» پیشنهاد داده بود که سپرده گذاریهای مردم برای حج و زیارت از طریق حوزه‌های سرمایه گذاری اقتصادی مشروع با هماهنگی سازمان حج و زیارت، مشارکت داده شود که به این ترتیب سود قابل ملاحظه ای به سپرده‌های حج تعلق می‌گیرد و بخش قابل توجهی از دغدغه‌های مربوط به تامین هزینه‌های حج از بین می‌رود.

کد خبر 214386
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز