همشهری آنلاین: رئیس سازمان حج و زیارت به جزئیات دلایل افزایش قیمت حج تمتع پرداخت و علت اصلی آن را حذف سازمان حج از تخصیص ارز مرجع دانست.

سازمان حج زیارت

فارس نوشت: حجت‌الاسلام سید احمد موسوی، با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه به دلیل شرایط اقتصادی کشور عدم تخصیص ارز مرجع را تصویب کرده‌اند، افزود: قیمت ارز مبادله‌ای حدود 2650تومان است که نسبت به ارز مرجعی که سال گذشته به موضوع حج تمتع اختصاص یافته بود، به دو برابر و نیم رسیده است، این امر بطور طبیعی در محاسبه نرخ حج تمتع تاثیر مستقیم داشته است وهر نهاد یا فردی که توانایی کاهش نرخ ارز را دارد و می‌تواند در این زمینه کمکی کند از او استقبال می‌کنیم زیرا بدون شک در این امر مسئولیت متوجه همگان است.

درخواست از نهادهای مسئول برای کاهش هزینه حج

وی افزود: از همه کسانی که می‌توانند در این راه به ما کمک کنند و نرخ ارز را کاهش دهند اعم از مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر نهادها استقبال می‌کنیم. اگر دوستان کمک کنند ما هر کجا که توانستیم هزینه‌ها را کاهش دهیم مابه التفاوت آن را در اسرع وقت تقدیم مردم می‌کنیم. اگر حداقل قیمت حج تمتع در سال گذشته بر مبنای ارز 1260 تومانی 5،4 میلیون تومان بوده در سال‌جاری قیمت دلار به 2650 تومان رسیده که طبق نرخ آن قیمت حداقلی حج تمتع در سال‌جاری 9 میلیون تومان بوده است.

حجت الاسلام موسوی تاکید کرد: تلاش شده که قیمت نهایی هزینه‌های خدمات به زائران ایرانی در عربستان با توجه به تورم موجود تغییری نسبت به سال گذشته نداشته باشد و حتی کمتر هم محاسبه شود. بطور نمونه در زمینه تغذیه و تدارکات نسبت به سال گذشته کاهش قیمت داشتیم اما چون کشور میزبان، هزینه را به دلار محاسبه می کند معادل ریالی آن در داخل کشور بدلیل افزایش نرخ دلار و ارز بیشتر از سال گذشته شده است.

جایگزینی یک هزار زائر با یم هزار نفر از عوامل اجرایی

وی با بیان اینکه اجرای طرح تعدیل عوامل اجرایی حج تمتع 92، حدود 600 هزار تومان از سرانه هر زائر کاهش می‌‍دهد، گفت: این مبلغ پیش از این از جیب زائر تامین می‌شد ولی با کاهش یک هزار نفری عوامل اجرایی علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و حذف هزینه این عوامل اجرایی از سبد پرداختی زائر، ما را قادر می‌کند تا یک هزار نفر از کسانی که در صف نوبت حج قرار دارند زودتر از موعد مقرر به سرزمین وحی اعزام نماییم.

باید بانک ها در پرداخت سود سپرده ها تجدید نظر کنند

حجت الاسلام موسوی در خصوص میزان محاسبه سود سپرده‌ها نیز افزود : بارها اعلام شده که سپرده‌های حج و عمره در اختیار سازمان نیست و در دست بانک‌ها است ،آنها نیز بر اساس قوانین و دستورالعمل‌های حاکم بر نظام بانکی کشور عمل می‌کنند. با این حال بنده در راستای دفاع از حقوق زائران ایرانی بارها با مسئولان بانک ها جلسه گذاشتیم و از آنها خواستیم که در محاسبه میزان و درصد سود سپرده زائران تجدید نظر کنند.

انتقال فیش تمتع از لحاظ قانونی و حقوقی ممنوع نیست

رئیس سازمان حج و زیارت، خاطرنشان کرد: در سال گذشته اعلام کردیم نقل و انتقال فیش «عمره» ممنوع است اما خبرنگاری با ذوق زدگی و بدون درک تفاوت عمره و تمتع به میان فروشندگان فیش تمتع رفته و بدون آنکه برای مخاطب فرق عمره و تمتع را توضیح دهد و بداند که نقل و انتقال فیش تمتع از لحاظ حقوقی و قانونی ممنوع نبوده و نیست. بلکه نقل و انتقال فیش عمره به جز برای منسوبین درجه یک ممنوع شده است.

نرخ برخی از خدمات حج تمتع 92 اعلام شد

حجت الاسلام موسوی در ادامه برخی شاخص‌های محاسبه قیمت حج تمتع را تبیین و ابراز داشت: بطور نمونه قیمت مسکن برای هر زائر ایرانی در عربستان بین 58 تا 84 دلار در هر شب است این در حالی است که هزینه یک تخت در هتل های تهران معادل 180 دلار برای یک مسافر است. یا هزینه تغذیه روزانه زائر که شامل سه وعده صبحانه ، نهار و شام بهمراه سرویس پذیرایی میوه و غیره حدود 12/5 دلار محاسبه شده است. ورودیه عربستان و خیام منا و عرفات بطور سرجمع 176.27 دلار اعلام شده است که این قیمت برای سایر کشورها هم ثابت است.

وی با بیان اینکه نرخ هزینه حمل و نقل ترددی و برون شهری برای هر نفر 228 دلار و سرانه بهداشت و درمان هر زائر ایرانی طی 30 روز اقامت در عربستان 54 دلار است، گفت: در تلاشیم که این هزینه‌ها را به نصف برسانیم البته این ارقام به غیر از هزینه های فرهنگی و عملیاتی است.

موسوی ادامه داد: پیرامون کاهش نرخ بلیط هواپیماهای سعودی و داخلی رایزنی ها ادامه دارد تا نرخ اعلام شده از سوی ایرلاین ها یعنی رقم 769 دلار کاهش یابد و انتظار می‌رود بلیط ایرلاین های ایرانی و سعودی برای هر زائر به 690 دلار برسد و این گام بسیار مثبتی است یعنی بطور متوسط حدود 70 الی 80 دلار را از هزینه حج تمتع سال 93 را کاهش خواهد داد.

وی با مقایسه میزان خدمات و هزینه حج در ایران و ترکیه گفت : در حال حاضر هزینه حج تمتع برای هر نفر در کشور ترکیه آنهم برای 15 روز بدون دادن وعده های غذایی روزانه برابر با 4600 دلار می باشد اما هزینه هر زائر ایرانی در حج تمتع با احتساب حداکثر 45 روز و ما با تامین بهترین وعده های غذایی و پذیرایی ،بهداشت و درمان و غیره بین 3866 تا 4700 دلار اعلام شده و این یک افتخار برای جمهوری اسلامی است که با خدمات بیشتر و هزینه کمتر زائران را روانه سرزمین وحی می کند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: هر کس در هرجایی آنالیز و ریز هزینه های حج تمتع 92 را بخواهد ،سازمان حج در خدمت او خواهد بود.

وی افزود: سازمان حج و زیارت، بانک را مکلف کرده تا برای همه زائران حساب کوتاه مدت افتتاح کند تا در صورت اخذ تخفیف در همه سطوح خدماتی مانند تخفیف حاصل شده در بلیط هواپیما، مابه التفاوت آن را به شکل اتوماتیک وار به حساب زائر مسترد واریز شود.

تکمیل ظرفیت حج تمتع تا دو هفته آینده

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه تا دو هفته آینده انشاءالله تمامی ظرفیت‌های مربوط به حج تمتع 92 تکمیل می‌شود، گفت: در فراخوان نوبت اول، ظرفیت 61 هزار نفر را اعلام کردیم که 40 هزار و 524 نفر از ظرفیت مرحله اول تکمیل شد. برای مرحله دوم جهت دارندگان قبوض ودیعه گذاری تا مورخ بیستم آذرماه سال 84 فراخوان داده‌ایم تا ظرفیت بعدی پیش بینی شده نیز تکمیل شود.

کد خبر 212390
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز