همشهری آنلاین: معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت جزئیات اعزام حجاج ایرانی برای اعزام به سرزمین وحی را تشریح و اظهار داشت: نخستین کاروان زائران ایرانی ۲۰ شهریورماه به حج تمتع اعزام می‌شوند.

به گزارش همشهری آنلاین، غلامرضا رضایی درباره زمان آغاز حج گفت: مراسم حج سال‌جاری از 4 و 5 ذی‌القعده مصادف با 19 یا 20 شهریور ماه براساس جدول پروازی اعلام شده از سوی عربستان سعودی آغاز می‌شود.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته روند اعزام و رفت حجاج تا 4 ماه ذی‌الحجه برابر با 18 مهر ماه ادامه خواهد داشت، همچنین عملیات بازگشت زائران سرزمین وحی از 14 ذی‌الحجه تا 5 ماه محرم یعنی از 28 مهر تا 18 آبان ماه انجام خواهد گرفت.

رضایی درباره برخی محدودیت‌های ترددی در شهر مکه گفت: براساس مشاهدات میدانی و بازدیدی که از عملیات اجرایی توسعه مسجد نبوی(ص) و حرم مکی صورت گرفته است، امسال محدودیت‌های ترددی ویژه‌ای برای تمامی زائران ایجاد شده است.

وی افزود: به دلیل ساخت و ساز در طبقات 2 و 3 سعی و صفا، تنها در طبقه همکف مسعی قابل استفاده است. همچنین فضای مطاف به جهت تخریب به‌شدت کم شده و به کمتر از 105 هزار نفر در ساعت رسیده زیرا طبقات 2 و 3 و همچنین پشت بام طبقه سوم مشمول طرح توسعه است.

رضایی تصریح کرد: ایستگاه باب علی و پارکینگ‌های اختصاصی زائران ایرانی نیز در همین راستا در حریم پروژه عمرانی واقع شده و دیگر برای زائران قابل بهره برداری نیست.

وی ادامه داد: البته در مشاعر بویژه عرفات، منی و جمرات به‌دلیل گسترش خدمات و بکارگیری امکانات وسیع از سوی دولت عربستان مشکل تردد برای زائران وجود ندارد.

معاون حج و عمره سازمان حج تأکید کرد: پل جمرات تا سه طبقه توسعه پیدا کرده همچنین خط مونوریل از مشاعر به شهر مکه توسعه داشته است و از این لحاظ حجاج در 12 ذی‌الحجه در فرصت زمانی کمتر از نیم ساعت به حرم خواهند رسید و می‌توانند اعمال خود را به‌جای بیاورند.

وی افزود: در مدینه منوره به دلیل استمرار عملیات عمرانی توسعه مسجدالنبی(ص) بسیاری از هتل‌های اطراف مسجد پیامبر اکرم(ص) تخریب شده و این امر نیز باعث محدودیت‌هایی برای زائران در شهر مدینه می‌شود.

کد خبر 219834
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز