گروه اجتماعی: با وجود در نوبت انتظار بودن حدود 7میلیون زائر ایرانی برای اعزام به عمره مفرده و وعده مسئولان برای افزایش ظرفیت اعزام عمره، عربستان سعودی از کاهش ظرفیت عمره همه کشورهای اسلامی خبر داد.

حج

خبرگزاری فارس در خبری در این‌باره نوشت، مقامات وزارت حج عربستان به دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت کشورمان نیز اعلام کرده‌اند که برای 2ماه آینده برای اعزام عمره‌گزاران، برنامه‌ریزی ویژه‌ای نداشته باشند.

وعده‌هایی که عملی نمی‌شود

پس از ثبت‌نام سال 90اکنون بیش از 7.5 میلیون عمره‌گزار در نوبت انتظار برای اعزام به سرزمین وحی، 6میلیون و 600هزار نفر ثبت‌نامی جدید و حدود یک و نیم میلیون نفر نیز پیش از سال 90ثبت‌نام کرده‌اند که هنوز اعزام نشده‌اند. صدها هزار نفر از 18-17سال پیش در نوبت انتظار تمتع هستند و از 2سال گذشته نیز سهمیه تمتع کشورمان حدود 25هزار نفر کاهش یافته و به 75هزار نفر رسیده است.

در باره عمره نیز چنین وضعیتی رخ داده است، تا سال 90هر سال 800هزار زائر ایرانی به عمره مفرده مشرف می‌شدند که پس از ثبت‌نام زودهنگام عمره، رئیس پیشین سازمان حج و زیارت مدعی شد که سهمیه عمره ایران افزایش می‌یابد ولی در نهایت تعجب نه‌تنها سهمیه ایران افزایش نیافت بلکه با کاهش 50هزار نفری روبه‌رو شد. قرار بود ثبت‌نام عمره در اسفندماه 90انجام شود که بنا به دلایلی ازجمله نجات یکی از بانک‌ها از بحران پس از اختلاس 3هزار میلیادر تومانی، با وجودمخالفت صریح نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با ایجاد نوبت انتظار برای عمره، با ثبت‌نام از بیش از 6میلیون و 600هزار نفر و در نوبت بودن حدود 3میلیون نفر، نوبت انتظار 10ساله برای عمره ایجاد شد.

پس از ایجاد نوبت انتظار 10ساله برای عمره رئیس سابق حج و زیارت در موسم تمتع سال 90در مدینه در واکنش به انتقادها از تشکیل نوبت انتظار اعلام کرد با توجه به رایزنی با طرف سعودی سهمیه عمره ایران از سال آینده حدود 200هزار نفر افزایش می‌یابد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی ۵ سال همه ثبت‌نام‌کنندگان جدید به عمره مفرده اعزام می‌شوند.

از سال گذشته که سیداحمد موسوی، مشاور رئیس‌جمهور جایگزین علی لیالی در سازمان حج و زیارت شد بارها وعده افزایش سهمیه حج تمتع و عمره داده شده و کاهش سهمیه عمره نیز تکذیب شده‌است، برای مثال وی تیر ماه91 از افزایش 30هزار نفری سهمیه جدید عمره مفرده خبر داد و به واحد مرکزی خبر گفت:‌ با این افزایش، سهمیه عمره مفرده کشور ما به حدود 750هزار افزایش یافته است.

البته هیچ اشاره‌ای به این هم نکرد که پیش از این سهمیه عمره ایران 800هزار نفر بوده است، ‌همچنین موسوی دی‌ماه 91در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش مدیران عامل دفاتر زیارتی گفت: سهمیه عمره نه‌تنها کم نشده است بلکه بیشتر هم خواهد شد.
رئیس سازمان حج و زیارت اردیبهشت امسال نیز اظهار کرد:

فرض می‌کنیم اگر در هر سال بین 500تا 700هزار ویزا از عربستان بگیریم اگر بر همان اساس مردم ثبت‌نام و اعزام شوند دیگر کسی در صف‌ها باقی نخواهد ماند اما این موضوع زمانی محقق می‌شود که 8میلیون نفری که هنوز اعزام نشده‌اند به سرزمین وحی اعزام شوند و سپس ظرفیت‌های جدید را ایجاد کنیم.

به هر روی بیش از7.5 میلیون ایرانی در انتظار اعزام به عمره هستند و وعده‌های مسئولان سازمان حج و زیارت نیز در اعزام زودتر آنها تأثیری نداشته ا ست و با وجود تکذیب کاهش سهمیه عمره، سهمیه ایران کاهش پیدا کرده است تا گذشت زمان بیش از پیش گواه صحیح بودن مخالفت‌ها با ایجاد نوبت انتظار عمره باشد.صدها هزار نفر از مشتاقان سرزمین وحی نیز در انتظار اعزام به حج تمتع هستند که امسال با افزایش قیمت 2برابری روبه‌رو شده است و با توجه به این موضوع و با وجود 3بار فراخوان از ودیعه‌گذاران دارای اولویت هنوز هم ظرفیت کاروان‌ها تکمیل نشده است.

کد خبر 216787
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز