دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخاب نیکلا سارکوزی محافظه کار در مقام رییس جمهوری آینده فرانسه، یکشنبه شب 6 مه درگیری‌هایی را در شهر‌های اصلی فرانسه درپی آورد.

به نوشته ال موندو، اولین درگیری‌ها در میدان باستیل پاریس ، مکانی که چپ گرایان معمولا پیروزی‌های انتخاباتی خود را جشن می‌گیرند، درگرفت، یکشنبه شب 5 هزار نفر در میدان باستیل گرد هم آمده بودند که از میان آن‌ها 100 تا 300 جوان شعارهایی علیه سارکوزی سر دادند و اشیایی را علیه نیرو‌های ضد شورش که قصد داشتند با گاز اشک آور آن‌ها را متفرق کنند، پرتاب کردند.

در میدان جمهوری پاریس نیز تعداد زیادی از جوانان پاریسی علیه سارکوزی شعار‌هایی سر دادند که در جریان این تظاهرات حادثه خاصی رخ نداد.

در محله‌های حومه پاریس نیز درگیری‌های خشونت باری به وقوع پیوست و تظاهرکنندگان تعداد زیادی خودرو را به آتش کشیدند. در صحنه‌های درگیری حومه پاریس جوانانی مشاهد شدند که چوب‌های بیسبال در دست داشتند.

در شهر‌های لیون، مارسی، بوردو، لیل، تولوز و کلرمون – فران نیز درگیری‌های خشونت باری مشابه آنچه در پاریس رخ داد به وقوع پیوست.در این شهر‌ها نیز تظاهر کنندگان با نیرو‌های پلیس ضد شورش درگیر شدند.

200 تا 300 نفر از تجمع کنندگان چپ گرای افراطی در بندر مارسی، واقع در جنوب شرقی فرانسه، توسط نیرو‌های پلیس و با استفاده از بطری‌های دودزا متفرق شدند.در مقابل نیز جوانان تظاهر کننده سنگ و بطری‌های شیشه‌ای به طرف نیرو‌های پلیس پرتاب کردند.

گفته می‌شود در جریان درگیری‌های اخیر فرانسه تعداد زیادی از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شدند.

پس از وقوع این درگیری‌ها، فرانسوا هولاند دبیرکل حزب سوسیالیست فرانسه (حزب رقیب سارکوزی در انتخابات) در تلاش برای آرام کردن جو متشنج در شهر‌های فرانسه خواستار آرامش شد.

هولاند از 18 میلیون رای دهنده به رویال خواست آرامش خود را حفظ کرده و تمام انرژی خود را به انتخابات مجلس قانونگذاری که در ماه ژوئن برگزار می‌شود معطوف کنند.

کد خبر 21373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز