همشهری آنلاین: نتایج ابتدایی انتخابات رئیس جمهوری فرانسه نشان می‌دهد نامزد جناح راست نیکلاس سارکوزی و رقیب سوسیالیست او سگولن رویال باید در دور دوم انتخابات با یکدیگر روبرو شوند.

به گزارش سی ان‌ بر اساس ارقامی که وزارت کشور فرانسه منتشر کرده است، سارکوزی 30.46 درصد آرا و رویال 24.41 درصد آرا را کسب کرده‌اند.

با توحه به این فاصله نزدیک آنها باید در دور دوم انتخابات در 6 مه (16 اردیبهشت) با یکدیگر به مبارزه بپردازند.

بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه نامزد میانه، فرانسوا بایرو، یکی دیگر از چهار نامزد اصلی 18.28 درصد آرا و ژان-ماری لوپن نامزد جناح راست افراطی 11.46 درصد آرا به دست آورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سارکوزی پس از اینکه مشخص شد مقام اول را در شمارش آرا دارد، خطاب به حامیان شادمانش گفت می‌خواهد مردم فرانسه برای تحقق "رویایی نو" بسیج کند.

در مقابل رهبر حزب سوسیالیست، فرانسوا هولاند و همراه سگول رویال گفت امیدوار است رویای سارکوزی به "کابوسی" برای فرانسه بدل نشود.

درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات که به میزان کم سابقه 84 درصد صاحبان حق رای‌رسید، که تنها اندکی کمتر از رکورد سال 1962 است و بیانگر مشارکت مشتاقانه مردم فرانسه در یافتن نسل جدیدی از رهبران سیاسی پس از بازنشستگی رئیس‌جمهور ژاک شیراک 74 ساله است.

موفقیت رویال در رسیدن به دور دوم انتخابات باعث راحتی خیال حزب اپوزیسیون سوسیالیست شد که در هراس بود نتایج دور اول انتخابات سال 2002 تکرار شود که در آن لیونل ژوسپن، نخست‌وزیر سوسیالیست در آن زمان از لوپن نامزد راست افراطی شکست سختی خورد و از راه یافتن به دور انتخابات بازماند.

اگر سگولن رویال در دوم انتخابات پیروز شود، اولین رئیس‌جمهور زن فرانسه خواهد بود.

کد خبر 20253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز