دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کمتر از دو هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه آخرین نظرسنجی‌ها از پیشی گرفتن نیکولای سرکوزی از دیگر رقیبان انتخاباتی حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری آلمان،انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یکشنبه سوم اردیبهشت برگزار می‌شود و در صورتی که هیچ‌کدام از نامزدها به اکثریت بیش از پنجاه درصد نرسند، مرحله دوم در شانزده اردیبهشت برگزار خواهد شد.

در این مرحله اکثریت نسبی کافی خواهد بود. ژاک شیراک پیش‌تر اعلام کرده بود که نامزد این دوره نخواهد بود.وی پس از دوازده سال مسند ریاست‌جمهوری را ترک خواهد کرد.

دوره ریاست جمهوری فرانسه پس از اصلاحات سال 2002 از هفت سال به پنج سال کاهش یافت. نیکولای سارکوزی وزیر کشور کابینه شیراک در رقابت اصلی با سکولن رویال است که بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها اکنون 22 درصد از رأی دهندگان را به خود جلب کرده است.

نیروهای راستگرا  به رهبری جان ماری لوپن نیز شانسی را برای خود در صورتی که انتخابات به مرحله دوم برسد قائل هستند. ستاد انتخاباتی لوپن خبری مربوط به ائتلاف وی با سارکوزی را که دیروز در مطبوعات فرانسه اعلام شده بود  تکذیب کرد.

لوپن که در نظرسنجی‌ها پس از سارکوزی، سکولن رویال، فرانس بایرو در مقام چهارم قرار دارد، در انتخابات پنج سال پیش توانست به مرحله دوم راه یابد و حمایت سوسیالیست‌ها در مرحله دوم از شیراک مانع موفقیت وی شد.

خبرگزاری فرانسه در رابطه با انتخابات فرانسه گزارش می‌دهد که در شهرهای حومه پاریس که محل درگیری‌های پیاپی بین جوانان و نیروهای انتظامی بود اکنون نهضتی پا گرفته است که با شعار هرکس به غیر از سارکوزی به میدان آمده است.

همین خبرگزاری در گزارش دیگری می‌نویسد که میزان کسانی که هنوز در مورد نامزد مورد علاقه خود تصمیم نگرفته‌اند بیش از همه انتخابات پیشین است.

کد خبر 19208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز