یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در نخستین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه تعداد شرکت‌کنندگان در حوزه‌های رأی‌گیری رکورد‌های پیشین را شکست و تا بعد از ظهر یکشنبه 2 اردیبهشت بیش از 75درصد از واجدین انتخابات رأی خود را به صندوق‌های رأی انداختند که در مقایسه با انتخابات سال 2002 افزایش زیادی را نشان می‌داد.

حوزه‌های رأی‌گیری در بیشتر نقاط فرانسه در ساعت 16 به وقت محلی تعطیل شدند ولی در شهر‌های بزرگ از جمله در پاریس رأی‌گیری تا ساعت 20 ادامه داشت.

تعداد شرکت کنندگان در انتخابات در مستعمره‌های آ‌ن‌سوی اقیانوس فرانسه نیز بیش از انتخابات پیشین بود و نشان می‌داد که این‌بار مردم فرانسه با اشتیاق بیشتری نسبت به گذشته سعی در انتخاب نامزد مورد علاقه خود دارند.

هرچند که نتایج اولیه نباید پیش از بسته شدن حوزه‌های انتخابات اعلام شود ولی تعدادی از کاربران اینترنتی اعلام کرده بودند که پیش از پایان رأی‌گیری این نتایج را در اینترنت علنی خواهند کرد.

مقام‌های دولتی اعلام کردند که در چنین صورتی این کاربران با جریمه 75 هزار یورویی روبه‌رو خواهند شد.

پیش‌بینی‌های اولیه نیز که آخرین آن از سوی روزنامه لاپاریزین انتشار یافت نشان می‌داد که نیکولای سارکوزی نامزد محافظه‌کاران با اختلاف اندکی از نامزد سوسیالیست‌ها سگولن رویال پیشی گرفته است.

با توجه به این‌که حدود 30 درصد از مردم فرانسه در آخرین لحظه نسبت به نامزد مورد علاقه خود تصمیم‌گیری کردند، این پیش‌بینی می‌توانست دگرگون شود.

هرچند نتایج اولیه که بلافاصله پس از بسته شدن حوزه‌های رأی‌گیری اعلام می‌شود، نهایی و رسمی ‌نیست ولی تفاوت چندانی با اعلام نتایج نهایی ندارد.

مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری که با شرکت دو نامزد با بالاترین رأی انجام خواهد شد دو هفته دیگر و در روز شانزدهم اردیبهشت برگزار خواهد شد. در مرحله دوم اکثریت نسبی کافی است.

کد خبر 20229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز