یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

اهواز: دولت نهم و بعد از آن دولت دهم در همان ابتدای روی‌کارآمدن وعده دادند که مشکل آب شرب مردم خوزستان را حل می‌کنند و مردم می‌توانند از همان آب موجود در لوله‌های خود، آب مورد نیاز برای شرب را تأمین کنند که در این راه، طرح آبرسانی غدیر با هزینه‌هایی هنگفت در دستور کار دولت قرار گرفت.

 افتتاح‌های چندباره برای خوزستانی‌ها آب نشد


به گزارش مهر، با بهره‌برداری کامل از طرح غدیر که بزرگ‌ترین طرح آبرسانی کشور از نظر حجم کاری است و 13تریلیون ریال هزینه اجرای آن است، مشکل کمی و کیفی آب شرب چهار میلیون و 700هزار نفر در مناطق شهری و روستایی 21شهر کوچک و بزرگ استان خوزستان تا افق 1415برطرف می‌شود.

به‌علت حجم بالای کار در این طرح، وزارت نیرو اقدام به افتتاح طرح‌های مقطعی و به‌عبارتی آبرسانی اضطراری برای برخی از شهرهای استان کرد که در این راستا شهرستان خرمشهر به‌عنوان نخستین شهر در این طرح قرار گرفت و این طرح در این شهرستان در روز سوم خرداد سال1389همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر افتتاح شد.

افتتاح این طرح موجی از امید و شادی را در دل مردم خرمشهر ایجاد کرد و آنها خوشحال شدند از اینکه قرار است از دست بشکه‌های 20لیتری بدقواره‌ای که سال‌های سال برای خانواده خود آب خریداری می‌کردند رها شده‌اند ولی این امید با گذشت هر روز از افتتاح این طرح به یأس و ناامیدی تبدیل می‌شد زیرا مردم خرمشهر همچنان شاهد جاری‌بودن آب بی‌کیفیت و غیرقابل شرب در لوله‌ها بودند و به‌عبارتی با بشکه‌های 20لیتری خداحافظی نکردند.

شدیدترین اعتراضات به این طرح را امام جمعه وقت شهرستان خرمشهر از خود نشان داد و این طرح را یک دروغ بزرگ از سوی دولت برای مردم خرمشهر دانست. حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نوری در این خصوص با بیان اینکه این طرح کیفیت آب خرمشهر را افزایش نداده، عنوان کرد: «برای رئیس‌جمهور عیب است که این همه به او دروغ بگویند و متوجه نشود».

دقیقا چنین رویدادی چند‌ماه بعد برای مردم شهر نیز اتفاق افتاد و با وجود اینکه طرح آبرسانی غدیر برای شهر آبادان به مناسبت سالروز شکست حصر آبادان در روز پنجم مهرماه 1389با تبلیغات فراوان و با حضور رئیس‌جمهور و برخی اعضای هیأت دولت افتتاح شد ولی مردم هیچ‌گاه آب با کیفیت را درون لوله‌های خود جاری ندیدند. این در حالی است که برخی سازمان‌های متولی آب در خوزستان همواره در پاسخ به انتقاد رسانه‌ها و مسئولان فورا با ارسال جوابیه یا پاسخی تند عنوان کرده‌اند که آب مردم خوزستان سالم و بهداشتی است و حتی در مواردی برخی مسئولان مدعی شده‌اند که خود مردم دوست دارند آب شرب خود را از مکانی غیراز لوله‌های آب خانگی تهیه کنند!

در همین زمینه نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متأسفانه در مدت اخیر اظهارات متفاوتی از سوی مسئولان استان مبنی بر بدون‌مشکل‌بودن آب‌شرب خوزستان در رسانه‌ها منعکس شده که درخصوص آنها تنها می‌توان گفت این اظهارات شرم‌آور است. سیدشریف حسینی افزود: برخی مسئولان که ادعا می‌کنند آب‌شرب این استان مشکل ندارد و مردم خودشان علاقه به استفاده از آب تصفیه‌شده و خرید آن از فروشندگان دوره‌گرد را دارند، آیا خودشان همین آبی را که در لوله‌ها جاری است مصرف می‌کنند؟

حسینی تصریح کرد:‌ ای کاش شرایط به‌گونه‌ای بود که می‌توانستیم سرزده به خانه این مسئولان برویم و ببینیم آیا آنها آب لوله‌کشی موجود در شهرهای جنوبی خوزستان را مصرف می‌کنند یا اینکه آب‌تصفیه‌کن‌های چندصدهزارتومانی در خانه‌شان نصب کرده‌اند و تنها برای مردم نسخه می‌پیچند و آن را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند. وی درخصوص حل مشکل اساسی آب شرب منطقه نیز گفت: در شعار مسئولان، آب شرب استان خوزستان هیچ مشکلی ندارد ولی در واقعیت باید گفت که مردم بیشتر مناطق استان خوزستان ازجمله خرمشهر، آبادان، شادگان، دارخوین و کلانشهر اهواز قادر به استفاده از آب لوله‌کشی نیستند. عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از رئیس‌جمهور خواست برای پی‌بردن به واقعیات موجود در استان خوزستان، کمیته‌ای با نظارت مستقیم خود تشکیل دهد و شاهد عملکرد واقعی وزارت نیرو به تعهدات خود در قبال مردم این منطقه باشد؛ زیرا تمامی افتتاحیه‌های انجام‌شده در سطح استان در زمینه آب شرب نمادین بوده و مردم این منطقه همچنان در حال خرید آب شرب هستند.

این روزها در حالی مردم خوزستان، آب شرب و خوراکی مورد نیاز خود را از مکان‌های مختلف خریداری می‌کنند که حداقل 4 رودخانه بزرگ و پرآب در این استان جاری است و آب شرب شهر قم نیز از رودخانه‌های این استان تأمین و چندی پیش با حضور رئیس‌جمهور وارد شبکه آب خانگی این شهر شد. بنابراین این اوج بی‌عدالتی است که مردمی که در 8 سال دفاع‌مقدس، مرزداران دلیر ایران در برابر تهاجم لجام‌گسیخته دشمن تا بن دندان مسلح بودند را به حال خود رها کنیم و حداقل نیاز زندگی‌ یعنی آب با کیفیت را از آنها دریغ کنیم. اجرای طرح غدیر هرچند با شدت و ضعف در حال اجراست ولی مردم برای حل این مشکل چشم انتظار دولت بعدی هستند.

کد خبر 213717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز