چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

مجتبی کاور: نام مهر ماندگار برای هیچ‌کس ناآشنا نیست و این نام گره خورده به نام دولت دهم؛ دولتی که برای تکمیل پروژه‌هایی که بعضی از آنها جزو مصوبات خود او و بعضی هم مربوط به دولت‌های گذشته بوده وارد میدان شده و با تزریق اعتبار درصدد است تا قبل از پایان عمر اندک دولت، آنها را به نام خود ثبت کند.

دولت، توان تأمین اعتبار پروژه‌های ایلام را ندارد

جالب اینجاست که در استان ایلام تعداد پروژه‌هایی که در فهرست مهر ماندگار استان ایلام قرار گرفته‌اند هر از چندگاهی از سوی مسئولین کم یا زیاد می‌شود؛ گاهی این پروژه‌ها 28مورد اعلام می‌شود و گاهی هم 26مورد. در این میان شاخص‌ترین پروژه، پتروشیمی ایلام است؛پتروشیمی‌ای که قرار بود 220میلیون یورو در قالب مهر ماندگار اعتبار بگیرد ولی گویا دولت توان تخصیص این اعتبار را نداشته و دست یاری به سوی سهامداران برای تحقق وعده‌ای که در این راستا داده دراز کرده است. پروژه مهم دیگر این استان هم سد دویرج است که شبکه آبیاری آن حدود 60درصد پیشرفت فیزیکی داشته و البته با بهره‌برداری از آن کشاورزان باید ماه‌ها و شاید سال‌ها به انتظار تکمیل شبکه‌های زهکشی بنشینند تا آب وارد زمین‌های آنها شود.

احمد کرمی، معاون عمرانی استاندار ایلام درخصوص پروژه‌های مهر ماندگار به خبرنگار ما گفت: مهر ماندگار حرکت انقلابی دولت برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بود که البته شروع برخی از آنها در دولت‌های گذشته و بعضی در دولت‌های نهم و دهم بوده است. وی اظهار داشت: در حال حاضر یکی از مشکلات کشور ما حجم زیادی از پروژه‌های نیمه تمام است که عزم جدی می‌خواهد وارد مدار تولید و توسعه شوند و ارزش افزوده‌ای که در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده است در راستای اشتغال و تولید ملی به‌کار گرفته شود. معاون عمرانی استانداری ایلام افزود: در استان ایلام 26طرح در قالب پروژه‌های مهر ماندگار قرار دارد و در این راستا ستادی تحت عنوان مهرماندگار در استان تشکیل شده که به‌صورت مستمر روند پروژه‌ها را هم از بابت ریالی و هم اجرایی و پیشرفت رصد می‌کند.

مشکل دولت در تأمین اعتبار پتروشیمی

کرمی بیان کرد: مجتمع پتروشیمی ایلام، سدهای کنگیر و دویرج و سیمره، جاده ایلام- حمیل- کرمانشاه، گازرسانی به شهرها و روستاها، ورزشگاه 15هزار نفری ایلام، بیمارستان 32تختخوابی شهرستان آبدانان، خوابگاه 160نفری دانشگاه علوم پزشکی ایلام و چند طرح بزرگ عمرانی، صنعتی و تولیدی دیگر از مهم‌ترین این پروژه‌ها در استان ایلام هستند. وی با بیان اینکه عمده‌ترین پروژه‌های استان در بحث وزارت نیرو شامل سدها و شبکه‌های پایین‌دست است عنوان کرد: در این راستا شاهد تحولی عظیم در بحث منابع آب بخش صنعت و کشاورزی خواهیم بود و از طرفی دیگر مشکل آب شرب شهر ایلام حل خواهد شد.

تأمین اعتبار220میلیون‌یورویی

معاون عمرانی استاندار ایلام با اشاره به اینکه در حوزه وزارت نفت، پتروشیمی ایلام نیز از پروژه‌های مهم استان به‌حساب می‌آید اظهار داشت: در این خصوص تاکنون 800میلیارد تومان هزینه شده که باز هم نیاز به تأمین اعتبار است و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته فاز اول آن در اواخر‌ماه جاری افتتاح می‌شود. وی درخصوص تعهد دولت مبنی بر اختصاص 220میلیون یورو برای این پروژه گفت: در بحث پروژه‌های مهر ماندگار باید منابع مالی دیده شود و به‌دنبال آن نظارت و پیگیری شود که پروژه به بهره‌برداری برسد واگر زمانی برای افتتاح یک پروژه اعلام می‌شود منوط به تأمین اعتبار مالی است اما در بحث پتروشیمی ایلام به‌گونه برنامه‌ریزی شده که خود سهامداران شرکت پای کارهستند و چه تعهدها محقق بشود و چه نشود فاز نخست پتروشیمی ایلام که تولید 350هزارتن پلی‌اتیلن سنگین است به بهره‌برداری می‌رسد.

گازکشی به اتمام می‌رسد

کرمی بیان داشت: در بحث گازرسانی تعهد ما گازرسانی به 21روستا و هفت شهر بوده که تعهد روستایی ما صددرصد محقق شده است و تعهد ما برای خیلی‌ از این روستاها در دهه مبارک فجر محقق شد. وی اضافه کرد: در مورد شهرها نیز تا‌کنون از بین هفت‌شهر، گاز دو شهر به بهره‌برداری رسیده و اردیبهشت‌ماه نیز گازکشی چهارشهر دیگر به اتمام می‌رسد و تنها شهرستان مهران می‌ماند که در تلاش هستیم این شهرستان را هم از نظر گازکشی به سرانجام برسانیم و اگر تا اردیبهشت‌ماه به سرانجام نرسید در خرداد‌ماه گازرسانی به این شهر به اتمام خواهد رسید.

معاون استاندار ایلام افزود: در بحث ورزش و جوانان و در مورد استادیوم 15هزارنفری شهر ایلام که از پروژه‌های مهم ورزشی استان است، اعلام می‌کنم که پیمانکار مشغول فعالیت بوده و کاشت چمن ورزشگاه آغاز شده و تنها گیر کار ورزشگاه چمن( آن هم به‌خاطر شرایط اقلیمی) است و این پروژه برای افتتاح تا پایان دولت آماده می‌شود. کرمی گفت: در حوزه بهداشت و درمان سه پروژه احداث و تکمیل خوابگاه 160نفری دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام، افتتاح فاز اول بیمارستان 320تختخوابی ایلام که شامل اسکلت است و بیمارستان 32تختخوابی شهرستان آبدانان در تلاش هستیم که این به برنامه افتتاح برسد که همه در قالب مهر ماندگار قرار گرفته‌اند. این مقام مسئول بیان داشت: در حوزه راه پروژه‌هایی وجود دارند که پیمانکاران مشغول کار هستند و سعی بر این است تا پایان دولت، این پروژه به بهره‌برداری برسد

سد فراموش‌شده

معاون عمرانی استاندار ایلام اظهار داشت: یکی از طرح‌های مهم دیگر مهر ماندگار سد دویرج دهلران است که با بهره‌برداری از آن تحول بزرگی در حوزه کشاورزی این شهرستان مستعد رخ می‌دهد. کرمی افزود: اجرای این طرح بزرگ با توجه به نقش ویژه و تأثیرگذار آن در بخش کشاورزی و آب منطقه و استان در اولویت برنامه‌های مهر ماندگار استان قرار داشته که کار ساخت آن از 1379آغاز شده است. وی گفت: این طرح با هدف تأمین آب کشاورزی شش‌هزار و 500هکتار از زمین‌های دشت‌های دهلران و موسیان و تأمین حقابه زمین‌های کشاورزی دشت‌موسیان به گستره چهارهزار و 200هکتار به اجرا درآمده است. معاون عمرانی استاندار ایلام افزود: سد دویرج از نوع خاکی با هسته رسی به حجم مخزن 191میلیون مترمکعب است. وی اعلام کرد: تاج سد 234متر (از سطح دریا) و طول تاج سد یکهزار و 40متر است.

کرمی اظهار داشت: زمان بهره‌برداری این سد سال87اعلام شد ولی به‌دلیل مشکلات مالی این پروژه تا آن زمان تنها تا 60درصد پیشرفت فیزیکی داشت. وی همچنین بیان کرد: با قرار گرفتن این طرح در قالب پروژه‌های مهر ماندگار تمام دستگاه‌های مرتبط و مجری این سد موظف شدند با رفع مشکلات پیش رو تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته بهره‌برداری شبکه آبیاری و زهکشی سد انحرافی دویرج را به پایان برسانند و سرانجام کار آبگیری سد دویرج در دهه فجر سال 91آغاز شد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اردیبهشت‌ماه امسال این سد به بهره‌برداری می‌رسد و اعلام می‌کنم که شبکه‌های آبیاری هم از پیشرفت خوبی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه سد سیمره یک سد نیروگاهی است وکشاورزی در آن مطرح نیست گفت: آبگیری این سد دراواخر سال 90در حضور رئیس‌جمهور و به‌صورت ویدئو‌کنفراس انجام شد که در حال حاضر سه واحد نیروگاهی آن 480مگاوات برق نیز تولید می‌کنند. معاون عمرانی استاندار ایلام افزود: باتوجه به اینکه تراز و ارتفاع بدنه سد به طول 8متر باقیمانده بود، مابقی کار در قالب مهر ماندگار قرار گرفت و تجهیزات نیروگاهی آن وارد که هم‌اکنون این تجهیزات در حال نصب است و سد به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

کرمی بیان داشت: سال گذشته بیش از 120میلیاردتومان اعتبارات ملی استانی شده داشته‌ایم که از این میزان 84میلیارد تومان در حوزه آب منطقه‌ای، 22میلیارد تومان در حوزه راه و شهرسازی و سه‌میلیارد تومان در حوزه ورزش وجوانان هزینه شده است. وی کل ارزش سرمایه‌گذاری پروژه‌های مهر ماندگار در استان ایلام را 42هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: دوبار دستیار ویژه ریاست‌جمهوری به استان ایلام سفر کرده و از این پروژه‌ها بازدید کرده و میزان پیشرفت آنها را رضایت بخش دانسته و در این راستا استاندار پیگیری‌های ویژه‌ای برای اتمام این پروژه‌ها انجام داده است. معاون عمرانی استاندار ایلام اظهار داشت: در آینده نزدیک تعدادی از این پروژه‌ها کلان با حضور مقامات کشوری مورد بهره‌برداری قرارمی‌گیرند و در سه‌ماه اول سال‌جاری تمام پروژه‌های مهر ماندگار در استان ایلام به بهره‌‌برداری می‌رسند.

کد خبر 213228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز