عاطفه خلخالی: موزه بزرگ خراسان در پارک کوهسنگی مشهد که بعد از گذشت بیش از 7سال از کلنگ‌زنی آن هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، بزرگراه حرم تا حرم، قطار مشهد - چابهار و قطار سریع‌السیر مشهد - تهران مهم‌ترین طرح‌های مصوب هیأت دولت در سفرهای استانی برای شهر مشهد محسوب می‌شوند که به نتیجه نرسیده‌اند.

رئیس جمهوری - احمدی نژاد - سفرهای استانی - استان خراسان

این پروژه‌ها برای شهرستان سبزوار شامل کشتارگاه شهرستان جغتای، ورزشگاه نیمه رها شده شهرستان سبزوار، بیمارستان شهرستان جوین، سالن ورزشی 15هزارنفری، دانشکده دندانپزشکی سبزوار و از همه مهم‌تر نیروگاه سیکل ترکیبی سبزوار می‌شوند.

برخوردار نبودن ساکنان شهرستان سرخس، فریمان، رضویه و احمدآباد از آب شرب و گازکشی به‌رغم بهره‌برداری از سد دوستی و وجود منابع غنی گاز در منطقه هم‌چنین مصوباتی را در سفرهای استانی برای منطقه رقم زد. پروژه احداث کنارگذر شهرستان فریمان، راه ترانزیتی مشهد - سرخس که مربوط به 50 سال پیش است و مسکوت ماندن پروژه‌های مسکن‌مهر شهرستان سرخس و تحویل‌نشدن هیچ خانه‌ای به مردم از جمله مشکلات منطقه محسوب می‌شود. مجتمع میقات الرضا(ع) شهرستان چناران و مجتمع فرهنگی - هنری شهرستان تربت‌حیدریه که 7 سال است بلاتکلیف مانده از طرح‌های فرهنگی معوق هیأت دولت در سفر‌های استانی است.

مسیر ارتباطی مشهد - درگز از پروژه‌های راهسازی‌ مهم استان بوده که با توجه به استقرار مسیر دسترسی فعلی درگز در دل رشته‌کوه‌های هزارمسجد و پیش‌بینی امدادرسانی سریع در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه و آمار بالای تلفات جاده‌ای مصوب شد. منطقه ویژه اقتصادی لطف آباد و گمرک شهرستان خواف و سایر موارد که از حوصله این گزارش خارج است از جمله طرح‌های به تعویق افتاده دولت است. برای آگاهی از وضعیت اجرای آنها با نمایندگان استان گفت‌وگو کرده‌ایم.

اجرایی نشدن پروژه‌های شاخص سبزوار

نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی بسیاری از مصوبات چهار سفر قبلی هیأت دولت برای شهرستان سبزوار را در مرحله صفر اجرایی اعلام کرد و گفت: نمونه بارز آن نیروگاه سبزوار است که هنوز در نقطه صفر قرار دارد و متأسفانه پروژه‌هایی هم که کلید خورده‌اند به علت تزریق نشدن اعتبارات متوقف شده‌اند. لذا در این سفرها هیچ کدام از پروژه‌های مهم و زیرساختی در سه شهرستان سبزوار، جوین و جغتای به بهره‌برداری نرسیده‌اند. «محمدرضا محسنی‌ثانی» عملیات احداث راه‌آهن سبزوار و همچنین آزادراه حرم تا حرم و بزرگراه آسیای‌میانه به سبزوار کلنگ‌زنی شد که به علت عدم‌تخصیص اعتبار در حال حاضر هیچ پیشرفتی ندارند و تعطیل شده‌اند.

وی تصریح کرد: اکثر پروژه‌های مهم و شاخص شهرستان در اثر کمبود اعتبارات یا شروع نشده‌اند یا در حالت تعلیق قرار دارند. محسنی‌ثانی با بیان اینکه این پروژه‌ها حتی دارای ردیف بودجه مشخص بوده‌اند تصریح کرد: اعتبارات آنها صرف مخارج خود نشدند یعنی از اعتبارات صنایع تولیدی، کشاورزی و خدماتی کاسته و به بخش یارانه نقدی تزریق شد به نحوی که عمده پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای راکد ماندند.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی میانگین گازرسانی به شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد و روستاهای تابعه نسبت به کل کشور و استان را بسیار پایین دانست و گفت: در جلساتی که با وزیر نفت داشتیم قرار شد با توجه به نبود زیرساخت‌های گازرسانی به منطقه امکانات لازم برای ایجاد این زیرساخت‌ها فراهم شود. وی ادامه داد: در شهرستان‌های جوین و جغتای برای انتقال گاز نیاز به احداث خط لوله مستقل بود که عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد و مناقصه احداث آن با هزینه‌ای بالغ بر 66 میلیارد تومان انجام می‌شود.

محرومیت از نعمت گاز و آب‌شرب سالم

نماینده مردم فریمان و سرخس نیز در این رابطه گفت: در کل منطقه حدود 340 روستا وجود دارد که فقط 140 روستا گازکشی شده‌اند و 200 روستای آن از گاز بی‌بهره‌اند.
احمد سجادی اظهار کرد: به‌عنوان مثال در اطراف سرخس 70 روستا وجود دارد که فقط 23روستای آن گازکشی شده است. مکانی مانند سرخس که خود صادر‌کننده گاز به استان‌های همجوار، ده‌ها شهر و صدها روستاست ولی هنوز دوسوم مردم آن از این نعمت بی‌بهره‌اند که این مسئله بی‌عدالتی است. وی همچنین از برخوردار نبودن شهرستان‌های منطقه از آب شرب استاندارد و سالم انتقاد کرد و افزود: با توجه به اینکه سالانه از سد دوستی بیش از 150میلیون‌مترمکعب آب به مشهد منتقل می‌شود میزان آب شرب مصرفی برای شهرستان سرخس در همین بازه زمانی معادل 7میلیون‌مترمکعب برآورد شده که در برابر 150میلیون ‌مترمکعب ذکر شده رقمی ناچیز است.

سجادی افزود: این مسائل مردم را ناراضی می‌کند. علاوه بر اینکه شعار‌های اصلی انقلاب عدالت و اجرای آن است، امیدواریم که سال 92 سال توسعه و پیشرفت امور زیربنایی و اقتصادی سرخس باشد. عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی ادامه داد: راه برای منطقه استراتژیک سرخس از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که این منطقه کریدور شمال - جنوب و پل ارتباط ایران و همسایگانش با کشورهای آسیای میانه است و با توجه به اینکه این شهرستان مقام اول در حمل‌ونقل کالا را در کشور به خود اختصاص داده متأسفانه راه ارتباطی آن راه شوسه قدیمی است. وی به درآمد کلانی که دولت از مسیر ترانزیت کالا از سرخس کسب می‌کند اشاره و خاطر نشان کرد: راه سرخس با عرضی کم و مسیری بسیار خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرد و با اینکه بیش از 10 سال است بازسازی آن شروع شده هنوز به اتمام نرسیده است.

سجادی گفت: کل راه به 5 قسمت تقسیم شده که فقط دو قطعه آن نوسازی شده است و سه قطعه دیگر که حدود 100 کیلومتر است باقی مانده و اتمام این پروژه از خواسته‌های اولیه مردم است. وی بیان کرد: در پایان سال گذشته با پیگیری‌های بسیاری که انجام دادیم مجوز گازرسانی به 50روستا را در شهرستان‌های فریمان، سرخس، رضویه و احمد آباد و آبرسانی به شهرستان سرخس‌و رضویه و روستا‌های اطراف آن در سال 92 توسط رئیس‌جمهور صادر شده اما هنوز هیچ اقدام عملی‌ای در این زمینه صورت نگرفته است.

پیش‌بینی در بودجه 92

وقتی از نصر‌الله پژمان فر، رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی و نماینده مردم مشهد و کلات در مورد پروژه‌های معوقی چون قطار مشهد - چابهار، قطار سریع‌السیر مشهد - تهران و موزه بزرگ خراسان و سایر موارد سؤال کردیم در پاسخ بیان کرد: در بودجه امسال اعتباراتی ویژه برای تعدادی از پروژه‌های نیمه‌تمام پیش‌بینی شده که بخشی از آنها اجرایی می‌شود.  وی گفت: امسال دولت هیچ پروژه جدیدی را مصوب نکرده تا پروژه‌های معوق را به اتمام برساند اما آنچه مسلم است این طرح‌ها باید در دولت بعد اجرایی شوند.

کد خبر 213204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز