چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

پتروشیمی زنجان که اوایل احداث(در سال1385) امیدهای فراوانی در دل زنجانی‌ها ایجاد کرده بود و بنا به وعده مدیرعامل وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار بود در کمتر از چهار سال به بهره‌برداری برسد هشت‌سال پس از وعده داده شده هنوز درگیر وعده‌و وعیدهاست.

پتروشیمی زنجان؛ وعده رستگاری در افق غبارآلود


به گزارش مهر، آذرماه سال1385 روزهای به‌یادماندنی‌ای را برای مردم استان زنجان رقم زد؛ روزهایی که شهروندان زنجانی از خیلی وقت پیش در انتظارش بودند تا با تحقق احداث پروژه پتروشیمی زنجان، استان روند پیشرفت و توسعه را طی کند ولی آن روزها تنها روزهای خوش پتروشیمی زنجان بود تا این پروژه هم مانند بسیاری از پروژه‌ها در بخش صنعت در غبار وعده و وعیدها فراموش شود.

محمود احمدی‌نژاد در دور اول سفر استانی خود به زنجان طرح احداث پتروشیمی زنجان را مصوب کرد و مردم زنجان که از سال‌های دور تجربه تلخ واگذاری امتیاز یک واحد پتروشیمی زنجان را به یک استان دیگر داشتند و دیگر نمی‌خواستند عاقبت این امتیاز نیز به سرنوشت قبلی دچار شود تمام تلاش خود را برای فراهم‌کردن سرمایه این کارخانه از طریق پذیره‌نویسی اعمال کردند و در نهایت آذر‌ماه سال ۱۳۸۵ کلنگ مجتمع پتروشیمی زنجان به زمین زده شد تا با راه‌اندازی آن روزانه ۳۰۰‌میلیون تومان عایدی نصیب کشور شود. حال نزدیک به 80‌ماه از این مراسم می‌گذرد و همچنان راه‌اندازی و بهره‌برداری از این مجتمع نامشخص است.

محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در زمان کلنگ زنی این مجتمع از مدیرعامل وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی قول گرفته بود تا این طرح در مدت هزار روز مورد بهره‌برداری قرار‌گیرد اما اکنون با وجود اینکه نزدیک به دو هزار روز از این مراسم گذشته، هنوز این مجتمع مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و حتی زمان مشخصی هم برای افتتاح آن اعلام نشده است.باهنر هر روز نتیجه بهره‌برداری از این پروژه را شامل ۳۰۰‌میلیون تومان عایدی برای کشور دانسته و گفته بود که این پروژه در مدت پنج سال اصل و سود سرمایه‌گذاری انجام شده را بازخواهد گرداند.

شهروندان زنجانی که همواره در راستای توسعه شهر و استان زنجان در صحنه بودند در پذیره‌نویسی شرکت پتروشیمی زنجان با خرید بیش از 78درصد سهام پتروشیمی رکوردی تاریخی از خود به جای گذاشتند و با فروش طلاها و املاک و اختصاص پس‌انداز خود برای خرید سهام شرکت پتروشیمی زنجان گامی بزرگ برای توسعه استان برداشتند.

در مراسم کلنگ‌زنی این مجتمع غلامحسین نجابت، مدیرعامل وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با اشاره به نیاز این مجتمع به سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری گفته بود که پتروشیمی زنجان با هدف تولید یک میلیون تن کود اوره احداث می‌شود و ما تمام تلاش خود را به‌کار می‌بندیم تا این پروژه را زودتر از استاندارد بین‌المللی که چهار سال است، به اتمام برسانیم.

اما پس از این مراسم، مراحل اجرایی این طرح از آذر‌ماه ۱۳۸۵ آغاز شد و با اخذ مجوزهای لازم از اداره ثبت شرکت‌ها و سازمان بورس و اوراق بهادار، پذیره‌نویسی این پروژه از ۲۳ بهمن همان سال صورت گرفت و بنا بر اعلام مقامات رسمی با استقبال کم‌نظیر پذیره‌نویسان مواجه و قبل از پایان مهلت، پذیره‌نویسی تکمیل شد.

پروژه پتروشیمی زنجان روند سنتی رایج اجرایی پروژه‌های صنعتی در زنجان را به کندی طی کرد؛ به‌گونه‌ای که وعده داده شده مسئولان جهت بهره‌برداری در سال‌88 در پیچ و خم بهانه‌ها از یاد رفت و برخی‌ها در این میان از پول مردم برای خودشان موقعیت‌های خاص اقتصادی ایجاد کردند و در سایر زمینه‌ها به تجارت پرداختند. این روند طی شد تا اینکه در اوایل سال 89 مریدشوشتری به سمت مدیرعامل شرکت بحران زده پتروشیمی زنجان منصوب شد تا شاید او بتواند هوایی تازه در کالبد بی‌جان این شرکت بدمد.

مریدشوشتری با ورود به مجموعه پتروشیمی زنجان حرکتی نو و تازه در روند اجرای شرکت پتروشیمی زنجان ایجاد کرد ولی مشکلات مالی و حیف‌ومیل‌هایی که در این شرکت شده بود هرکدام به تنهایی مانعی بزرگ برای تداوم ساخت این پروژه بزرگ بود.براساس اظهارات مدیرعامل شرکت پتروشیمی زنجان، در این پذیره‌نویسی در مجموع بیش از ۵۵۶‌میلیارد و ۳۲۲ میلیون ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفت که ۷۸‌درصد آن به مردم استان زنجان، ۱۷‌درصد شرکت‌های دولتی و پنج‌درصد هم به سایر سهامداران استان‌های دیگر اختصاص داشت.

به گفته محمدرضا مرید‌شوشتری، سهامداران این شرکت ۹۶‌هزار نفر با ۷۰‌درصد سرمایه و شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور با ۱۹‌درصد سهام بوده‌اند و هزینه موردنیاز برای راه‌اندازی این پروژه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که این واحد صنعتی تا اواسط سال ۱۳۸۹ با ۶۰میلیارد تومان هزینه ۱۴‌درصد پیشرفت داشته است.مدیرعامل این مجتمع پتروشیمی اواسط سال گذشته اعلام کرده بود که اگر ارز مورد نیاز این طرح تأمین شود، ظرف مدت ۳۶‌ماه این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان یکشنبه، سوم مرداد‌ماه سال‌91 تأکید کرد: قول می‌دهیم اگر منابع ارزی و ریالی به تناسب پروژه تأمین شود، ظرف مدت سه سال، پتروشیمی زنجان به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد.

به گفته محمدرضا مرید‌شوشتری همه‌چیز مهیای حرکت بود، به‌نحوی که پیمانکاری بسیار قوی برای این پروژه درنظر گرفته شد که همه امکانات خود را به این پروژه آورد و تجهیز کارگاه 90درصدی انجام داد. وی ادامه داد: درصورت تأمین این منابع باید باقی سرمایه‌های ارزی و ریالی به تناسب با پیشرفت پروژه در اختیار ما قرار بگیرد که در این صورت قول می‌دهیم ظرف مدت سه‌سال این پروژه به مرحله راه‌اندازی برسد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان با بیان این جمله که «ضرر هر روز دیرکرد این پروژه 750میلیون تومان است»، افزود: هم‌اکنون اوره به ازای هر کیلو 250تومان است و قرار است در این کارخانه، روزانه سه‌هزار تن اوره تولید شود یعنی هر روز دیرتر این کار انجام شود، 750میلیون تومان که برای استان درآمدزایی خواهد داشت از بین می‌رود. البته با افزایش قیمت در چند سال آینده این سرمایه به یک میلیارد تومان در روز خواهد رسید که اثرات بسیار خوبی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی استان خواهد داشت.

استاندار زنجان هم در ارتباط با این پروژه گفته بود که یکی از بندهای اساسی برای برطرف کردن مشکل مالی پتروشیمی زنجان، تصویب ۲۸۰‌میلیون یورو برای ساخت این شرکت است که در دستور کار کمیسیون اقتصادی دولت قرار‌گرفت و پس از آن تعهد ۵۰ میلیارد تومانی بانک ملی است که درصورت برطرف شدن مشکلات ارزی، آن هم تأمین خواهد شد. وی افزود: در مراحل بعدی افزایش سرمایه و پذیره‌ ‌نویسی جدید صورت خواهد گرفت و با عرضه اوراق مشارکت جدید، طرح رو به پایان پیش خواهد رفت. به هرحال سهامداران شرکت پتروشیمی زنجان و افکار عمومی مردم منتظر هستند مسئولان در ماه‌های پایانی دولت تکلیف این پروژه را که قرار بود موتور محرکه صنعت استان زنجان باشد مشخص کنند تا این استان بتواند از ظرفیت‌ها و مزایای احتمالی این شرکت در بخش‌های مختلف استفاده کند.

کد خبر 213236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز