با روی‌کارآمدن محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم شاهد پدیده مبارکی به نام سفرهای استانی بودیم که حلقه بوروکراسی اداری را شکست و ارتباط مسئولان با مردم را تنگاتنگ کرد.

نخستین آنها هم با سفر کابینه دولت نهم به خراسان رضوی کلید خورد؛ اما رئیس‌جمهور کشورمان در آخرین سفر خود به همراه هیأت دولت امروز (چهارشنبه) به خراسان رضوی می‌رود و در جوار بارگاه علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) سفرهای استانی را به پایان می‌رساند.

محمود احمدی‌نژاد در طول 2دولت خود 3دوره کامل و یک دوره ناقص سفر استانی به سراسر کشور داشت که طی 8سال اخیر باعث شد وزرای دولت‌های نهم و دهم با همه توانایی‌ها و نقایص کشور آشنا شدند و اینگونه خود را در برابر همه ملت پاسخگو دانستند. گفته‌می‌شود احمدی‌نژاد در سفر آخر خود که با حضور همه کابینه انجام می‌شود، افتتاح واحدهای مسکن مهر ‌و همچنین پروژه عمرانی ‌و صنعتی را در دستور کار قرار داده است.

سفرهای استانی همواره با واکنش‌ها و حوادث مختلفی روبه‌رو بوده است. در سفرهای استانی دور اول رئیس‌جمهور برای نخستین‌بار به همراه همه کابینه خود به جمع مردم آمد؛ مردمی که مسئولان را تنها پایتخت‌نشین می‌دانستند و آنها را کمتر در میان خود دیده بودند، اما احمدی‌نژاد با سفر به همه شهرستان‌ها، از نزدیک با مردم دیدار و گفت‌وگو کرد. در دور دوم و سوم سفرهای استانی، سفر به برخی شهرستان‌ها در دستور کار قرار ‌گرفت و سفر به بقیه شهرستان‌ها به وزرا محول شد تا با حضور در شوراهای اداری استان‌ها به پروژه‌ها رسیدگی کنند.

اما دور چهارم این سفرها با تغییر ماهیت کلی همراه بود؛ چرا که دولت بعد از چند سفر به استان‌هایی مانند سمنان و اصفهان و چند استان دیگر یکباره به دلایل مختلف مانند نبود هوای مناسب برای سفر، سفر رئیس‌جمهور به کشورهای خارجی و غیره این سفرها را به حالت تعلیق درآورد. اما حاشیه اصلی دور چهارم سفرهای استانی شائبه انتخاباتی‌بودن آنها بود؛ چراکه شاهد بودیم احمدی‌نژاد 40روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری دور فشرده‌ای از سفرهای استانی را شروع کرد و در آن سفرها پرچم ایران را به دستان اسفندیار رحیم‌مشایی سپرد و در روز آخر ثبت‌نام انتخابات هم نشان داد که این سفرها کاملا جنبه انتخاباتی داشت و نه خدمت‌رسانی.

این اقدام با واکنش‌هایی روبه‌رو شد. برای مثال حبیب‌الله عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در این زمینه گفت که «رئیس‌جمهور محترم پرچم مزین به‌الله، نام خدای تبارک و تعالی را آیا حق دارند به اشخاص تفویض کنند؟ امام (ره) فرمودند ما پرچم «الله» را به‌دست می‌گیریم و ان‌شاءالله به امام زمان سلام‌الله علیه تقدیم می‌کنیم». با رسیدن ‌ماه مبارک رمضان عملا پرونده سفرهای استانی به‌طور کامل بسته شد.

احمدی‌نژاد در دور چهارم سفرهای استانی در مجموع به 14 استان ایران سفر کرد و در پایان هیأت دولت فرصت سفر به 17 استان دیگر را نیافت. ماحصل سفرهای استانی رئیس‌جمهور هزاران مصوبه اجرایی در حوزه‌های مختلف عمرانی است که بخش اعظم آنها یا اجرا شده و یا در مسیر اجرایی‌شدن قرار دارد. اگر چه سفرهای استانی از نقاط قوت دولت‌های نهم و دهم محسوب می‌شد اما به‌دنبال خود نقاط ضعفی را نیز به همراه داشت ازجمله اینکه احمدی‌نژاد در این سفرها به مردم وعده‌های بسیاری داد و پروژه‌های بسیاری را کلید زد که نیمه‌کاره رها شد و هزینه اجرایی‌شدن آنها میراثی شد برای دولت یازدهم. از این‌رو دولت حسن روحانی با پروژه‌هایی روبه‌روست که از دولت‌های قبل به جا مانده اما این مسئله نباید از چشم رئیس‌جمهور جدید دور بماند که اجرایی‌نشدن این مصوبات باعث دلسردی مردمی خواهد شد که با امید به وی رأی داده‌اند و امید دارند که با اجرایی‌شدن مصوبات، روند زندگی آنها بهبود یابد.

گفت‌وگوهای آخر ‌با مردم

احمدی‌نژاد در آخرین روزهای مسئولیت خود در دومین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم از سلسله گزارش‌های خود به ارائه گزارشی از عملکردهای دولت پرداخت. اما نکته قابل‌توجه در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی این جمله احمدی‌نژاد بود که این دولت نخستین دولتی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری از خودش نامزد نداشت و رقیب کسی نبود. در روز ثبت نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به همراه اسفندیار رحیم‌مشایی در وزارت کشور حاضر شد و پس از ثبت نام وی گفت:

من یک ساعت مرخصی گرفته‌ام و بعد هم گفت که احمدی‌نژاد یعنی مشایی و مشایی یعنی احمدی‌نژاد. رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به این سؤال که دکتر احمدی‌نژاد از عصر شنبه آینده چه‌کار خواهد کرد، گفت: آنچه از مدت‌ها قبل به آن فکر کرده‌ام این بوده که بخش اصلی فعالیت‌هایم را با راه‌اندازی یک دانشگاه بین‌المللی که دانشجوی داخلی و خارجی پذیرش کند، ادامه دهم. اما پس از سخنان احمدی‌نژاد در خبرها آمده است سخنران نمازجمعه روز قدس تهران، آقای احمدی‌نژاد است.

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به این خبر انتقاد کرد که آقای احمدی‌نژاد قرار است اول هفته آینده ریاست‌جمهوری را به رئیس‌جمهور منتخب تحویل بدهد و به همین دلیل، وجهی برای سخنرانی وی در روز قدس وجود ندارد و بحمدالله با این‌همه تریبون چیزی کم ندارد که مسئولان ستاد روز قدس تهران هم می‌خواهند برای وی زمینه‌ای جهت سخنرانی فراهم کنند. شایان ذکر است که احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلویزیونی خود خبر داد که البته یک گفت‌وگوی دیگری هم با ملت ایران خواهم داشت و در آن از همه مردم تشکر خواهم کرد و از همه آنها حلالیت می‌طلبم.

کد خبر 225270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز