گروه سیاسی: نخستین سفر استانی دولت تدبیر و امید از روز سه‌شنبه آغاز شد و امروز آخرین روز خود را سپری می‌کند.

درباره کم و کیف این سفر و حواشی آن با محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و مسئول اصلی برگزاری سفرهای استانی دولت به گفت‌وگو نشستیم.

ما هدفمان از انتخاب استان خوزستان ادای احترام به خون پاک شهدای این خطه بود و بحمدالله این هدف محقق شد؛ باقی همه حاشیه است.

  • با وجود اینکه گفته شده بود نامه جمع‌آوری نمی‌شود اما این اتفاق دوباره افتاد. علت این تغییر سیاست چه بود؟

ما نمی‌گوییم نامه نباید گرفته شود بلکه می‌گوییم مناسب است که فرهنگ دادن نامه تبدیل شود به استفاده از سامانه 111دولت اما واقعیت این است که این تغییر فرهنگی یک شبه به‌دست نمی‌آید. بنابراین طبیعی است که سیستم سنتی نامه‌نگاری به رئیس‌جمهور همچنان باقی خواهد ماند. همه باید بتوانند با دولت حرف بزنند و مشکلاتشان را بیان کنند. اشکالی ندارد که این نامه‌ها از مردم تحویل گرفته شود و اتفاقا نشانگر یک نیاز هم هست. اما خب زیبنده‌تر این است که ما یک سامانه‌ای را تعیین کنیم و بگوییم مردمی که می‌خواهند این نامه‌ها را به رئیس‌جمهور تحویل بدهند به این سامانه تحویل بدهند و خیالشان هم راحت باشد که به‌دست رئیس‌جمهور می‌رسد. اتفاقا این روش مطمئن‌تر هم هست چرا که خیلی از مردم نامه‌هایشان را داخل اتومبیل‌هایی می‌اندازند که حتی نمی‌دانند متعلق به چه‌کسی است به امید اینکه به‌دست رئیس‌جمهور رسانده شود. اما در سامانه همه این امور به‌طور نظام‌مند صورت می‌گیرد.

  • به نامه‌هایی که به صورت دستی داده می‌شود هم رسیدگی می‌کنید؟

حتما. اگر می‌خواستیم رسیدگی نکنیم که جمع نمی‌کردیم. همه اینها مطالعه می‌شود تا مشخص شود کدام‌یک از آنها امکان اجرایی دارد.

  • طبیعتا بسیاری از این نامه‌ها درخواست وام است. به اینها هم پاسخ داده می‌شود؟

مشخص نیست. باید دید آیا منبع پرداخت وام تأمین می‌شود یا نه.

  • سفر بعدی چه زمانی خواهد بود؟

هنوز نمی‌توانیم تاریخ مشخص کنیم اما حتما ادامه خواهد یافت.

  • قبلا اعلام شده بود قرار نیست این سفر تبلیغاتی باشد و در سطح شهر تصاویر رئیس‌جمهور نصب نخواهد شد، اما این اتفاق افتاد.

من نمی‌دانم چه‌کسی گفته قرار نیست تصاویر رئیس‌جمهور در سطح شهر نصب شود اما ما معتقدیم که فرهنگ اطلاع‌رسانی به مردم باید تغییر کند. ما حتما می‌توانیم از فرمایشات روشنگر و امیدبخش مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور در قالب بنر و تصاویر در سطح شهرها استفاده کنیم که اتفاقا کار ارزشمندی است که می‌تواند منجر به فرهنگسازی‌ شود.

حالا ممکن است من شکل این کار را نپسندم و بگویم این انتقال فرهنگ نیست و تنها جنبه تبلیغاتی دارد، اما طبیعتا آنهایی که متصدی این کارها هستند هنوز به همان فرهنگ دارند عمل می‌کنند و نمی‌شود انتظار داشت این تغییرات دفعتا و با سرعت صورت گیرد. مثلا یک عده‌ای لطف داشته‌اند و عکسی را نصب کرده‌اند؛ ما که نمی‌توانیم به آنها اسائه ادب کنیم.

  • شعار «سردار تدبیر» از کجا آمده بود؟

چون نام دولت تدبیر و امید است یک عده‌ای ذوقشان اینگونه بروز یافته است.

  • به‌نظر می‌رسد تشابه تعمدی با «سردار سازندگی» دارد.

خب به هر حال سردار یک کلمه زیبنده است که در جمهوری اسلامی زیاد استفاده می‌شود.

کد خبر 246077
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز