چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

وعده‌های توخالی پیمانکاران نخستین پروژه مسکن مهر مازندران تا جایی رسیده که نارضایتی مالکان از تحویل دیرهنگام وارد پنجمین سال خود شده است.

مسکن مهر


ساخت پروژه دو‌هزار و 800 واحدی میارکلا ساری از سال88 طی قراردادی با 16 پیمانکار آغاز شد و قرار بود این پروژه بزرگ مسکن مهر استان در مدت 15ماه بهره‌برداری شود. این پروژه در زمینی به مساحت حدود 19هکتار حدفاصل جاده جویبار به ساری در 85 بلوک در 10 طبقه طراحی شده است. پیشرفت فیزیکی پروژه میارکلا 46درصد بوده و به‌رغم بروکراسی‌های اداری و پیچ‌و‌خم‌های قانونی، ساخت دو هزار و 656 واحد آن آغاز شده و متأسفانه ساخت 144 واحد دیگر آن تاکنون متوقف مانده است. ساخت مسکن مهر میارکلا با مشارکت وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون و پیمانکاران طرح صورت گرفته به گونه‌ای که اجرای این طرح، از زمان آغاز عملیات اجرایی به‌مدت یک‌سال به‌صورت مدیریت پیمان بوده است.

تعدد پیمانکاران سبب کندی اجرای پروژه

ناظر هماهنگی پروژه مسکن مهر میارکلا با اشاره به اینکه مسائل سیاسی و اقتصادی کشور بر فضای پروژه تاثیر گذاشته، گفت: پروژه مسکن مهر میارکلا به‌دلیل کثرت واحدها و تعدد پیمانکاران با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است. شکرالله منطقی با بیان اینکه روند ساخت پروژه در ابتدا بسیار خوب بوده است، اظهار داشت: در سفر دولت به مازندران در سال86 و آغاز ساخت مسکن مهر در استان، حدود 30 هزار نفر در ساری برای مسکن مهر ثبت‌نام کردند.

وی افزایش قیمت مصالح و کمبود منابع را از دیگر مشکلات مسکن مهر میارکلا عنوان کرد و افزود: برای جبران این امر جابه‌جایی منابع در دستورکار قرار گرفت در حالی که مبلغ پیمان از روز نخست، 315هزار تومان برای هر متر مربع در نظر گرفته شده بود. وی گفت: یکی از اشتباهات بزرگ مسکن مهر میارکلا، ورود افراد غیر متخصص از درون تعاونی‌ها بوده که این افراد به‌دلیل نداشتن تخصص لازم در ساخت و ساز مشکلات زیادی برای اجرای این پروژه به‌وجود آوردند.

نماینده عالی دستگاه نظارت مسکن و شهرسازی مازندران با اشاره به اینکه بحث چندمدیریتی به پروژه لطمه زده است، افزود: این پروژه با سه مدیریت، مشاور، پیمانکار و تعاونی‌ها در حال انجام است. داود مرادی یکی از اشکالات این طرح را اجرای بدون ضمانت عنوان کرد و اظهار داشت: کارفرما موتور محرکه یک پروژه است که با مدیریت بموقع و کمک و هدایت مشاور، در اجرای پروژه نقش هدایتی و راهبردی خود را به‌درستی انجام می‌دهد.

ضعف کارفرما و عدم ارزیابی کیفی پیمانکاران

وی ضعف کارفرما و عدم ارزیابی کیفی پیمانکاران را از دیگر نواقص اجرای این طرح عنوان کرد و مدیریت زمان، هزینه و کیفیت را سه مولفه اصلی برای اجرای پروژه‌های عمرانی دانست. مرادی با اشاره به اینکه انتخاب‌های نادرست در اجرای این پروژه بر روند ساخت آن تاثیر گذاشت، اذعان داشت: طبق زمان‌بندی اعلام شده قرار بود این پروژه در سال90 به بهره‌برداری برسد که متأسفانه هنوز در نیمه راه است. معاون امور تعاون مازندران نیز در خصوص نقش تعاونی‌ها در اجرای پروژه‌های مسکن مهر گفت: تعاونی‌ها در ساخت مسکن مهر نقش نظارتی دارند و در عملیات تخصصی ساخت‌وساز هیچ دخالتی ندارند.

عبدالله کیاکجوری با بیان اینکه در یک مقطع زمانی دولت تصمیم بر حضور تعاونی‌ها در اجرای مسکن مهر گرفت، اظهار داشت: تعاونی‌ها در اجرای این طرح به‌عنوان بهره‌بردار حضور دارند. وی تغییر قیمت مصالح، جذب اعتبار و سرمایه، سوءمدیریت و عوامل طبیعی را از اشکالات اجرای این پروژه عنوان کرد و افزود: از 18 تعاونی مسکن مهر میارکلا، چهار تعاونی با مشکل سوء‌مدیریت مواجه هستند.

مرتضی میرزاپور، یکی از پیمانکاران پروژه مسکن مهر میارکلا اظهار داشت: افزایش قیمت کناف و به‌‌صرفه نبودن آن موجب شد از سیستم بلوک‌های سبک برای ادامه اجرای طرح استفاده شود که با مخالفت مشاور طرح مواجه شد. میرزاپور به مشکل دریافت وام و تسهیلات بانکی برای اجرای این طرح اشاره کرد و اذعان داشت: طی نشست‌های متعددی که با نماینده اداره کل راه و شهرسازی داشته‌ایم، قرار بود تسهیلات بانکی هرچه زودتر به پیمانکاران طرح واگذار شود که این امر محقق نشد.

میرزاپور با اشاره به اینکه این پروژه، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های مسکن مهر در استان بوده و از زمان آغاز عملیات با روند و پیشرفت فیزیکی خوبی در حال اجراست، افزود: در حال حاضر این پروژه به‌دلیل مشکلات موجود و باندبازی یک عده با کندی در حال اجراست. وی 99درصد مشکل این پروژه را مربوط به تعاونی‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: نبود کارشناسان و متخصصان مجرب در تعاونی‌ها، این طرح را با مشکل مواجه کرده است.

نبود آمایش درست در میارکلا

محمد دامادی، نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه با اجرای این پروژه در منطقه سازه جدیدی ایجاد می‌شود که موجب بار ترافیکی سنگین خواهد شد، افزود: برای حل مشکلات ترافیکی و سرانه ورزشی و آموزشی شهرک اقدامی نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمان آغاز اجرای این پروژه به‌عنوان عضو شورای شهر حق هیچ دخالت و اظهارنظری نداشتم، تاکید کرد: در حال حاضر به‌عنوان نماینده مردم و عضو کمیسیون عمران مجلس پیگیر این طرح هستم. وی از نبود کارشناسان فنی و مهندسین مجرب در اجرای این طرح خبر داد و افزود: برای اجرای درست طرح، باید قانون به‌درستی لحاظ شود.

کد خبر 213224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز