گروه بین‌الملل: درحالی‌که کمتر از دو هفته تا انتخابات مجلس پاکستان باقی مانده است، خشونت‌هایی که روند انتخاباتی را هدف گرفته، گسترش یافته است.

پاکستان

دیروز دو انفجار در ستادهای انتخاباتی دو نامزد در این کشور رخ داد که 9کشته بر جا گذاشت. طالبان مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است. به گزارش منابع خبری، از حدود سه هفته پیش تا به حال بیش از 50نفر در جریان انفجار بمب و حملات انتحاری در پاکستان جان خود را از دست داده‌اند. تحلیلگران معتقدند این حملات با هدف تحت‌تأثیر قرار دادن انتخابات مجلس این کشور که روز 21اردیبهشت برگزار می‌شود، صورت می‌گیرد.

نخستین انفجار دیروز در ستاد انتخاباتی نور اکبر خان نامزد مستقل در شهر کوهات در نزدیکی مرز افغانستان رخ داد. به گفته منابع پلیس، 10کیلوگرم ماده منفجره در بیرون این دفتر منفجر شد و به مغازه‌ها و خودروهای مجاور آسیب رساند. یکی از دفاتر حزب عوامی ملی که طالبان آن را تهدید کرده است نیز در این حادثه آسیب دید.

یکی از مقامات پلیس گفت در زمان انفجار هواداران نور اکبر خان در داخل ستاد بودند و عده‌ای از آنها به‌شدت زخمی شدند که حالشان وخیم است و از این‌رو شاید آمار تلفات بیشتر شود. در این حادثه دست‌کم شش نفر جان خود را از دست دادند. انفجار دوم در محل ستاد نصیر خان افریدی دیگر نامزد مستقل در حومه پیشاور رخ داد و به مرگ سه نفر انجامید. طالبان مسئولیت هر دو انفجار را بر عهده گرفته است. تحلیلگران به این نکته اشاره می‌کنند که هر دو نامزد مستقل بودند.

به‌نظر می‌رسد این حملات بخشی از تلاش طالبان برای ایجاد ناامنی و خراب‌کاری در انتخابات است. عوامل این گروه صریحاً به مردم هشدار داده‌اند پای صندوق‌های رأی حاضر نشوند. روز شنبه نیز سه انفجار در کراچی بزرگ‌ترین شهر پاکستان رخ داد که سه کشته و 49زخمی به جا گذاشت. دو بمب در دفاتر حزب جنبش متحده قومی و حزب مردم پاکستان رخ داد که به همراه حزب عوامی ملی از شرکای ائتلافی دولت حاکم هستند.

این سه حزب که سکولار به شمار می‌روند و از عملیات ارتش ضد‌عناصر طالبان در نقاط مرزی با افغانستان پشتیبانی کرده‌اند، هدف نیروهای طالبان بوده‌اند. در نتیجه تهدیدهای طالبان، از شور و هیجان مبارزات انتخاباتی کاسته شده و از راهپیمایی‌های بزرگ خبری نیست. سازمان عفو بین‌الملل از دولت خواسته است درباره موج اخیر حملات تحقیق و محافظت کافی از نامزدهای انتخاباتی را تضمین کند. انتخابات آتی مجلس پاکستان از این نظر نقطه عطفی محسوب می‌شود که نخستین‌بار است که دوره قانونی دولت به‌طور مسالمت‌آمیز به پایان می‌رسد و پس از انتخاب نمایندگان مجلس، دولت جدید نیز تشکیل می‌شود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد احتمالاً نواز شریف رهبر حزب عوامی مسلم لیگ نخست‌وزیر آینده پاکستان خواهد بود. نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که این حزب 41درصد آرا را کسب خواهد کرد. وی هم‌اکنون نامزد مجلس از شهر لاهور دومین شهر بزرگ پاکستان است. ازجمله کسانی که به وی در مبارزات انتخاباتی کمک می‌کند، دخترش مریم شریف است که 39ساله است. وی برای نخستین‌بار به نمایندگی از پدرش به میان مردم می‌رود و می‌کوشد نظر رأی‌دهندگان را به این حزب جلب کند. به‌نظر می‌رسد مریم آماده می‌شود قدم در راه پدر بگذارد و مسیری همچون مسیر بی‌نظیر بوتو در پیش بگیرد.

کد خبر 211530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز