گروه بین‌الملل: نواز شریف که قرار است هفته آینده به‌عنوان نخست‌وزیر جدید پاکستان کارش را شروع کند، در سخنانی از کمبود برق به‌عنوان بزرگ‌ترین نگرانی جاری نام برد و گفت که وضعیت نابسامان فعلی کشور متناسب با جایگاه یک کشور هسته‌ای نیست.

نواز شریف

منابع آگاه همچنین می‌گویند که وی برای مذاکره با طالبان دست استمداد به سوی پدرخوانده طالبان دراز کرده است. به گزارش خبرگزاری‌ها، شریف گفت که دولت وی خواهد کوشید با همکاری چین و ترکیه نیروگاه‌های جدیدی برای غلبه‌کردن بر بحران فلج‌کننده انرژی تأسیس کند. وی که روز سه‌شنبه در مراسم پانزدهمین سالگرد نخستین آزمایش‌های هسته‌ای پاکستان در سال 1998سخن می‌گفت، افزود:

به این منظور از ذخایر زغال‌سنگ که برای مصرف 100 سال کافی است نیز استفاده می‌شود. شریف با اشاره به مذاکرات خود با‌لی‌کچیانگ نخست‌وزیر چین که اخیراً به اسلام آباد سفر کرده خاطرنشان کرد: چنانچه طرح‌های مشترک با این کشور عملی شود، سرنوشت ملت تغییر می‌کند و بیکاری و فقر کلاً در کشور ریشه‌کن می‌شود. رهبر حزب مسلم لیگ که به‌زودی در سمت نخست‌وزیر مستقر خواهد شد، افزود که مشکلات کشور خواب را از وی گرفته است. به گفته وی، تراژدی این است که پاکستان برق ندارد، درحالی‌که مشکلات از هر طرف آن را محاصره و توسعه را دچار اختلال کرده است.

در این حال، منابع آگاه می‌گویند دولت جدید نواز شریف قصد دارد ظرف 100روز اول حکومت، 5میلیارد دلار اوراق قرضه بفروشد تا با بازپرداخت بدهی‌های بخش انرژی، تولید برق را یک‌چهارم اضافه کند. به گفته این منابع، خاموشی‌های گسترده که اکنون در برخی مناطق به 20ساعت در شبانه‌روز می‌رسد، بزرگ‌ترین چالش سیاسی و اقتصادی فراروی دولت است. کمبود شدید برق باعث اعتراض‌های خشونت‌آمیز و ازدست‌دادن صدها هزار شغل در کشوری شده که همین حالا هم با بیکاری گسترده دست و پنجه نرم می‌کند. اقتصاد ضعیف، فقر گسترده، درگیری‌های فرقه‌ای و شورش طالبان از دیگر مشکلات جدی پاکستان است.

تیم اقتصادی نواز شریف امیدوار است بتواند با انتشار اوراق قرضه 3، 6 و 12ماهه حدود 500میلیارد روپیه معادل بیش از 5میلیارد دلار برای بازپرداخت بدهی‌ها در بخش انرژی به‌دست آورد. این بدهی‌ها در تمام زنجیره تولید برق از مصرف‌کنندگان نهایی تا توزیع‌کنندگان برق و از نیروگاه‌ها تا پالایشگاه‌هایی که نمی‌توانند به اندازه کافی نفت وارد کنند، وجود دارد. آنان می‌خواهند با این کار ظرف 3‌ماه اول، حدود 2تا 3هزار مگاوات و در میان‌مدت دست‌کم 16هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور بیفزایند. میزان تولید برق پاکستان اکنون حدود 8هزار مگاوات است، درحالی‌که نیاز آن دست‌کم 15هزار مگاوات برآورد می‌شود. چهارشنبه هفته آینده، نواز شریف برنامه خود را برای بخش انرژی اعلام می‌کند. در این برنامه، بر تغییر نظام یارانه قدیمی کشور که یکی از علل ریشه‌ای این بحران به‌شمار می‌رود، تأکید شده است.

مذاکره با طالبان پاکستان

در این حال، نواز شریف برنامه خود را برای مذاکره جهت دسترسی به صلح با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در این کشور به پیش می‌برد. وی از مردی که به‌عنوان پدرخوانده طالبان پاکستان مشهور است، خواسته که میانجی این فرایند باشد. نواز شریف و مشاوران ارشد وی با سمیع‌الحق از رهبران اسلامگرایان تماس گرفته و از وی خواسته‌اند که به‌عنوان فرستاده شریف، با شورشیان طالبان تماس برقرار کند. روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن با اعلام این خبر افزود: دیگر احزاب سیاسی اسلامگرا و حزب عمران‌خان احتمالاً از مذاکرات پیشنهادی شریف حمایت خواهند کرد. حزب عمران‌خان در حال تشکیل دولت ائتلافی در استان خیبر پاختونخوا در شمال غرب پاکستان است و از سمیع‌الحق خواسته است با شبه‌نظامیانی که در این منطقه فعالیت دارند، تماس بگیرد.

خرم دستگیرخان از اعضای ارشد حزب مسلم لیگ گفت که دولت آتی یک رشته از اقدام‌ها را برای مقابله با شورشیان در پیش خواهد گرفت. در جریان مبارزات انتخاباتی اخیر، شریف اعلام کرده بود که با طالبان وارد گفت‌وگو می‌شود و کشور را از به‌اصطلاح جنگ با تروریسم به رهبری آمریکا بیرون خواهد کشید.

منتقدان مذاکره با طالبان هشدار داده‌اند که ترک مخاصمه با طالبان پاکستان در گذشته چندبار امتحان شده، اما شکست خورده و باعث تجری بیشتر شورشیان شده است. هنوز معلوم نیست که موضع ارتش در این زمینه چیست. در هفته‌های اخیر، ژنرال اشفق کیانی تأکید کرده است که جنگ با شورشیان توسط نیروهای این کشور انجام می‌شود. موضع ارتش همواره این بوده که اگر طالبان ابتدا اسلحه را زمین بگذارد، آماده مذاکره با آن است. سمیع‌الحق، رئیس حوزه علمیه دارالعلوم حقانیه است که بسیاری از فرماندهان طالبان در آن درس خوانده‌اند و ملا محمد عمر رهبر طالبان افغانستان از آن دکتری افتخاری دریافت کرده است.

سمیع‌الحق در پاسخ به خواسته شریف گفت خوشحال می‌شود که برای مذاکره اقدام کند. وی افزود که مشارکت وی به تمایل ارتش برای پیشرفت مذاکرات بستگی دارد. وی تأکید کرد که پیش از آنکه نقش میانجی را بپذیرد، باید این تضمین را به او بدهند که نواز شریف و ارتش پاکستان در این زمینه هم‌عقیده هستند. به اعتقاد وی، تصمیم هم‌رأی فرماندهی ارتش و رهبری غیرنظامی درباره مذاکرات صلح با طالبان ضروری است. قرار است تا کمتر از یک هفته دیگر، مراسم تحلیف نواز شریف برگزار شود.

منابع نزدیک به شریف می‌گویند که وی قرار است فعلاً علاوه بر نخست‌وزیری، مسئولیت وزارتخانه‌های دفاع و امور خارجه را نیز بر عهده بگیرد تا بتواند در نخستین روزهای صدارت، رابطه همکاری با ارتش ایجاد کند. وی همچنین طارق فاطمی سفیر سابق پاکستان را در آمریکا به‌عنوان مشاور خود در امور خارجه منصوب خواهد کرد. این سومین بار است که نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان می‌شود. بار قبل، وی در سال1999 در کودتای ارتش سرنگون شد.

کد خبر 216624
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز